رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه نهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه نهم تولد

هفتهٔ دیگر کودک شما ۹ ماهش تمام خواهد شد. همچنان به خاطر داشته باشید که تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشدشان را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. جدول‌های مختلف و نمودارهای رشد کودک نیز فقط به شما نشان می‌دهند که کودکان چه پتانسیلی دارند. بنابراین برخی کودکان به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز خواهند داشت. اما شما بهتر است هر گونه سؤال خود در مورد رشد کودکتان را با پزشک اطفال فرزندتان مطرح کنید. در این مطلب می‌توانید با برخی موارد رشد کودکان در هفتهٔ چهارم از نهمین ماه تولدش آشنا شوید.

نزدیک شدن به راه رفتن کامل

کودک شما به راه رفتن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. او حالا احتمالاً می‌تواند خودش را از پله‌ها بالا بکشد و با دست گرفتن به مبلمان خانه در اطرافش حرکت کند. برخی از کودکان نیز در این سن حتی ممکن است چند قدم بردارند. تعداد کمی از کودکان در این سن واقعاً راه می‌روند و برخی از آنها تا اوایل دو سالگی خود راه رفتن را شروع نمی‌کنند. طیف سنی گسترده‌ای برای رسیدن به این نقطهٔ عطف در میان کودکان دیده می‌شود و جای نگرانی هم ندارد، چون امری کاملاً طبیعی محسوب می‌شود.

راه‌هایی برای کمک به کودک در تلاش‌هایش برای راه رفتن وجود دارد. مقابل او بایستید یا زانو بزنید و با نگه داشتن هر دو دستش کمک کنید به سمت شما راه برود. سپس و برای ادامه نیز هر بار فقط دست‌های خود را برای تشویق به سویش دراز کنید.

یادگیری نشستن پس از ایستادن

کودک شما همچنین در حال یادگیری نحوهٔ خم کردن زانوی خود و چگونگی نشستن پس از ایستادن است که یاد گرفتن و انجام آن سخت‌تر از چیزی خواهد بود که فکر می‌کنید. او ممکن است ناگهان درون تخت خود در حالت ایستاده گیر بیفتد و نداند چگونه بنشیند. اگر چنین اتفاقی افتاد، بهتر است با ملایمت به او نشان دهید که چگونه می‌تواند به حالت نشسته برگردد. همچنین یادتان باشد که تشک تخت کودکتان باید در پایین‌ترین ارتفاع ممکن باشد.

ایمن‌سازی محیط خانه

ایمن‌ کردن تمام اتاق‌ها، محیط خانه و به ویژه آشپزخانه برای کودکتان اکنون یک ضرورت مهم است. اولین کار قرار دادن قفل روی در کابینت‌های حاوی مواد و اشیای خطرناک مثل چیزهای شکستنی‌ و کشوی کارد و چنگال‌هاست. همچنین می‌توانید تمام مواد شوینده یا سموم و مایعات خاص را به کابینت‌های بلندتری منتقل کنید.

ظاهراً کودکان به طور گریز‌ناپذیری به سوی چنین چیزهایی می‌روند و شما نیز ممکن است زمان بیشتری را در آشپزخانهٔ خود بگذرانید، به همین دلیل لازم است خیلی مراقب باشید اما به جای یک نگرانی تمام‌وقت بهتر است آشپزخانه را ایمن کنید و کودکتان را آزاد بگذارید.

نه به خرید کفش

هنگامی که کودک شما شروع به ایستادن و راه رفتن می‌کند، ممکن است به فکر بیفتید که آیا به کفش واقعی نیاز دارد یا هنوز زود است. بیشتر پزشکان و کارشناسان معتقدند تا زمانی که کودک می‌تواند به طور معمول و منظم خارج از منزل راه برود، نیازی به کفش ندارد.

همچنین در این سن، طبیعی است که کودک کمی پاپرانتزی یا با پاهای رو به بیرون راه برود و کف پاهایش ممکن است کمی تخت به نظر برسد. پابرهنه راه رفتن می‌تواند به تقویت قوس‌ها و عضلات پا کمک کند و حس کردن بافتی که زیر پا قرار دارد می‌تواند در حفظ تعادل کودک مؤثر باشد. پس بهتر است فعلاً خرید کفش را فراموش کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط