نقاط عطف رشد کودک در سه ماهگی

نقاط عطف رشد کودک در سه ماهگی

وقتی یک ماه کودکتان تمام می‌شود، دوران نوزادی او نیز به پایان رسیده است و کودک وارد مرحلهٔ شیرخوارگی خواهد شد که تا یک سالگی او ادامه پیدا می‌کند. در این مطلب می‌توانید با نقاط عطف کودکان شیرخوار در سه ماهگی، راه‌هایی برای رشد بهتر کودک و موارد نیازمند مراجعه به پزشک در رابطه با رشد کودکتان در این سن آشنا شوید.

نقاط عطف رشد کودک سه ماهه

کودک سه ماههٔ شما اکنون فعالانه از بازی کردن لذت می‌برد و با تقلید حالات صورتتان، خودش و شما را سرگرم می‌کند. او شروع به غان و غون کردن و تقلید صداهای شما کرده است.

دیگر نیازی به نگه داشتن سرش ندارید. وقتی روی شکمش قرار داده می‌شود می‌تواند سر و سینه‌اش را بلند کند و حتی حرکات شنامانند کوچکی را که مقدمهٔ غلت خوردن است انجام دهد. او می‌تواند دست‌هایش را باز و بسته کند، اسباب‌بازی‌ها را تکان دهد، به اشیای آویزان ضربه بزند، دست‌هایش را به دهانش نزدیک کند و اگر او را در حالت ایستاده نگه دارید پاهایش را به زمین فشار ‌دهد.

همچنین هماهنگی دست و چشم او نیز بیشتر شده است. متوجه می‌شوید که اشیایی که توجهش را جلب می‌کند، با دقت با چشم دنبال می‌کند و با تمرکز زیاد به صورت افراد نگاه می‌کند.

راهکارهای والدین برای رشد بهتر کودک در سه ماهگی

برای رشد بهتر و پیگیری رشد فرزندتان در سه ماهگی می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

در مورد لوس کردن کودک نگران نباشید: پاسخ سریع والدین کمک می‌کند تا کودک احساس امنیت و دوست داشته شدن کند. شما می‌توانید با پاسخ‌‌ها و رسیدگی‌های بجا و به‌موقع کمکش کنید تا آرام شود. به یاد داشته باشید که داشتن حس محبت زیاد را از کودکان زیر یک سال دریغ نکنید.

زمان دمر شدن را به بخشی از برنامهٔ روتین او تبدیل کنید: وقتی کودک بیدار است و در خواب نیست، گاهی او را روی شکمش بخوابانید تا بتواند مهارت‌های جدیدش را تمرین کند و ماهیچه‌هایش را قوی‌تر کند. او را تشویق کنید که به اسباب‌بازی‌های جلویش نگاه کند و به سمت آنها خیز بردارد. وقتی روی شکم قرار دارد اسباب‌بازی‌های بی‌خطری جلویش بگذارید که به سمتشان برود، آنها را نگه دارد و بررسی‌شان کند. بهتر است قبل از دمر گذاشتن کودک نظر پزشکش را نیز در این مورد بپرسید و هرگز کودکتان را در حالت دمر تنها رها نکنید.

به کودکتان توجه نشان دهید: در طول روز با او صحبت کنید، کارهایی را که انجام می‌دهید برایش توضیح دهید و اسم اشیای آشنا را به او بگویید. با هم کتاب بخوانید. او را در آغوش بگیرید، با هم بازی کنید و تلاش‌هایش برای غلت خوردن، برداشتن اسباب‌بازی‌ها و صحبت کردن با شما را تشویق کنید.

علائم نیاز به پیگیری پزشک در سه ماهگی کودک

کودکان با سرعت خودشان رشد می‌کند، اما لازم است در مورد فرزندتان با پزشکش صحبت کنید اگر در کودک سه ‌ماههٔ خود یکی از علائم زیر را مشاهده کردید:

  • نمی‌تواند سرش را خوب نگه دارد.
  • نمی‌تواند اشیا را بگیرد.
  • نمی‌تواند روی اشیای در حال حرکت تمرکز کند.
  • لبخند نمی‌زند.
  • به صداهای بلند واکنشی نشان نمی‌دهد.
  • صورت‌های جدید را نادیده می‌گیرد.
  • از صداها یا فضای ناآشنا ناراحت می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط