غلت زدن کودک

غلت زدن کودک

وقتی کودک روی سرش کنترل پیدا می‌کند و تقریباً همان زمانی که یاد می‌گیرد خودش با تکیه دادن به چیزی بنشیند، غلت زدن یا غلت خوردن را یاد خواهد گرفت. در این مطلب می‌توانید با دلایل و سن غلت زدن کودک، نحوهٔ یادگیری غلت زدن و کمک به کودک برای غلت زدنش آشنا شوید.

دلیل و سن غلت زدن کودک

کودک شما ممکن است از چهار ماهگی هم بتواند خودش را از روی شکم به پشت برگرداند، اما برگشتن از روی پشت به شکم ممکن تا هشت یا ۹ ماهگی رخ ندهد، زیرا برای این کار به عضلات دست و گردن قوی‌تری نیاز دارد.

کودک یاد می‌گیرد که از روی پشت به شکم و برعکس غلت بزند و از این مهارت جدیدش برای کمی جابه‌جایی و حرکت در اطراف استفاده می‌کند. انگیزهٔ این غلت زدن‌های اولیه اغلب یک اسباب‌بازی دورشده از کودک یا نزدیک شدن به شماست.

چگونگی یادگیری غلت زدن در کودکان

در حدود سه ماهگی، وقتی کودک را روی شکمش قرار می‌دهید، با تکیه دادن دست‌ها، سر و گردنش را بالا می‌آورد. این مینی‌شناها به او کمک می‌کند عضلاتی را که برای غلت زدن استفاده خواهد کرد ایجاد کند. اولین باری که غلت می‌خورد شما و خودش را هم شگفت‌زده خواهد کرد. اگرچه کودکان اغلب ابتدا از روی شکم به پشت می‌غلتند، اما برعکس آن هم کاملاً طبیعی است.

در پنج ماهگی کودک شما احتمالاً قادر خواهد بود سرش را بلند کند، روی دست‌هایش بلند شود و پشتش را خم کند تا قفسهٔ سینه‌اش را از روی زمین بلند کند و حتی ممکن است روی شکمش بدنش را تاب بدهد، لگد بزند و با دست‌هایش شنا کند. همهٔ این تمرینات به او کمک خواهد کرد تا عضلاتی را که برای غلت زدن در هر دو جهت نیاز دارد و احتمالاً در حدود شش ماهگی رخ می‌دهد ایجاد کند.

اگرچه برخی کودکان برای مدتی غلت زدن را به روش جابه‌جایی اصلی خود تبدیل می‌کنند،‌ برخی دیگر کلاً آن را جا می‌اندازند و به سوی نشستن،‌ سینه‌خیز رفتن و چهار دست‌وپا رفتن حرکت می‌کنند. تا وقتی کودک به دستیابی به مهارت‌های جدید ادامه می‌دهد و به حرکت در اطراف و کشف محیطش علاقه نشان می‌دهد، جای نگرانی وجود ندارد.

کمک به کودک برای غلت زدن

شما می‌توانید از طریق بازی، مهارت جدید کودک را تشویق کنید. اگر دیدید که به طور خودجوش روی شکمش غلت خورد یک اسباب‌بازی را در سمتی که معمولاً به آن طرف می‌غلتد تکان دهید تا شاید دوباره برای این کار تلاش کند یا اینکه یک طرفش و کمی دور از دسترسش بنشینید تا سعی کند برای نزدیک‌تر شدن به شما به سمتتان غلت بخورد. برای تلاش‌هایش تشویقش کنید و لبخند بزنید. غلت زدن می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما چند بار اول می‌تواند هشدارآمیز هم باشد.

اگرچه کودکتان ممکن است تا حدود هشت ماهگی از پشت به روی شکمش غلت نخورد، بهتر است که از همان اول در طول عوض کردن پوشک یک دستتان را رویش نگه دارید. هرگز و حتی وقتی کودکتان هنوز یک نوزاد است، او را روی یک تخت یا سطح بلند تنها نگذارید، چون مطمئناً دلتان نمی‌خواهد که اولین تجربهٔ غلت خوردن او به یک صدمهٔ جدی منجر شود.

تأخیر در غلت زدن کودک

کودکان به اشکال مختلفی مهارت‌هایشان را می‌آموزند. برخی‌ از آنها سریع‌تر به برخی مهارت‌ها می‌رسند و برخی از کودکان هرگز غلت زدن را انجام نمی‌دهند. به یاد داشته باشید که نوزادان زودرس ممکن است دیرتر از همسالانشان به این مهارت یا مهارت‌های دیگر برسند.

در هر صورت اگر کودکتان تا شش ماهگی غلت خوردن را به شکلی یاد نگرفت و به جای آن به سمت نشستن و چهار دست‌وپا رفتن یا حرکت روی یک زانو با کشیدن زانوی دیگر حرکت نکرده است، در ملاقات بعدی با پزشک کودکتان بهتر است این موضوع را مطرح کنید.

مرحلهٔ بعد از غلت زدن کودک

کودک در حین تلاش برای غلت خوردن، عضلات پا، گردن، پشت و دست‌هایش را تقویت می‌کند. اکنون او از همان عضلات ایجادشده برای یادگیری نشستن و چهار دست‌وپا رفتن استفاده می‌کند. بیشتر کودکان بین شش و هشت ماهگی نشستن را یاد گرفته‌اند و چهار دست‌وپا رفتن ممکن است کمی دیرتر اتفاق بیفتد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط