شروع یک برنامهٔ روزانه برای کودکان سه ماهه و چهار ماهه

شروع یک برنامهٔ روزانه برای کودکان سه ماهه و چهار ماهه

داشتن یک برنامهٔ روتین برای کودکتان جنبهٔ شخصی دارد و برای هر کودکی با توجه به ویژگی‌هایش و شرایط زندگی خانوادهٔ او با کودکی در خانوادهٔ‌ دیگر متفاوت است. شما کم‌کم یاد می‌گیرید بر اساس سرنخ‌هایی که رفتار کودکتان به شما می‌دهد، یک برنامهٔ زمانی برای شیر خوردن، خواب و بازی او ایجاد کنید که نیازهای اولیهٔ کودک را تأمین کند و با برنامهٔ خانواده‌ نیز هماهنگ باشد. در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای داشتن یک نمونه برنامهٔ ساده برای کودکان در سه و چهار ماهگی آشنا شوید.

نکاتی برای ایجاد یک برنامه

این نکته که بدانید پدر و مادرهای دیگر چه می‌کنند و چه برنامه‌ای برای کودک در این سن دارند شاید بتواند کمک بزرگی برای شما باشد، پس بهتر است نظرات والدین دیگر و دوستانتان را نیز که کودکشان هم‌سن کودک شماست جویا شوید، سپس از میان آنها مواردی را که مناسب شما و کودکتان می‌بینید، به عنوان نمونه انتخاب کنید. همچنین هرچند کودکان و شیوهٔ زندگی هر خانواده‌ای با دیگری متفاوت است که این موضوع در ایجاد برنامه برای کودکان نیز تأثیرگذار خواهد بود، اما به‌طورکلی وقتی در حال ایجاد یک برنامهٔ روتین برای کودکتان هستید، در نظر داشته باشید که بیشتر کودکان در سه و چهار ماهگی به موارد زیر نیاز دارند:

  • کودک به ۱۸۰ تا ۲۱۰ سی‌سی شیر مادر یا شیر خشک در هر وعده تغذیه نیاز دارد، البته لازم است مجموع مقدار شیر کودک ۹۵۰ سی‌سی در یک دورهٔ ۲۴ ساعته باشد.
  • برخی از والدین تغذیهٔ کودک با غذای کمکی را به دلایل خاصی زیر نظر پزشک کودک از چهار ماهگی شروع می‌کنند ولی به‌طورکلی کارشناسان، تغذیهٔ انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی توصیه می‌کنند.
  • حدود ۱۵ ساعت خواب در یک دورهٔ ۲۴ ساعته که شامل خواب شبانه و چرت‌های روزانه است.
  • کودکان به طور معمول سه بار در طول شبانه‌روز یعنی در صبح، بعدازظهر و شب‌ها می‌خوابند.
  • زمانی برای بازی کردن، تقویت عضلات مهم، تمرین مهارت‌های جدید و تعامل با خودتان برایش بگذارید.
  • سعی کنید برای کودکتان کتاب بخوانید، او را ماساژ دهید، حمامش کنید یا برای گردش بیرون ببرید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط