لزوم دادن غذاهای بی‌مزه به کودک

لزوم دادن غذاهای بی‌مزه به کودک

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که تا چه زمانی باید به کودک غذاهای بدون طعم بدهید و از چه زمانی باید غذای کودک را با ادویه‌های مختلف طعم‌دار کنید. در این مطلب می‌توانید با طعم غذای کودکان شیرخوار و نکاتی برای طعم‌دار کردن غذای کودک آشنا شوید.

طعم‌ غذای کودک

کودک شما از زمانی که در رحم بود و سپس از طریق خوردن شیر مادر با طعم مواد غذایی موجود در سبک و رژیم غذایی معمول شما آشنایی دارد. پس شروع تغذیهٔ کودک با غذای کمکی بی‌مزه و سپس معرفی تدریجی طعم‌های جدید و طعم ادویه‌ها فقط یک روش‌ مرسوم و قدیمی است و نیازی حتمی برای لزوم بالا بردن تدریجی تحمل کودک به این شکل نسبت به طعم مواد غذایی جدید وجود ندارد و هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که این روال ضروری باشد.

همچنین مادران در بسیاری از فرهنگ‌ها به محض شروع استفاده از مواد غذایی کمکی برای کودک، از غذاهای ادویه‌زده استفاده می‌کنند و هیچ عوارض نامطلوبی هم ایجاد نمی‌شود، ولی با تمام اینها همه چیز به شکل تغذیهٔ شما و نظر پزشک کودکتان بستگی دارد.

نکاتی برای طعم‌دار کردن غذای کودک

برای دادن طعم و مزه به غذای کودکان نکاتی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ادویه‌ها را کم‌کم اضافه کنید: کودکتان را تشویق کنید که از همان ابتدا یک تجربه‌گر و ماجراجو باشد. برای این کار، کمی دارچین، زنجبیل یا هل را به تکه میوه‌ای که به او می‌دهید اضافه کنید یا کمی نعنا روی پورهٔ نخود و سیب‌زمینی‌اش بریزید.

به واکنش کودک دقت کنید: به خاطر داشته باشید که کودکتان مقادیر کمی غذا می‌خورد، بنابراین باید مراقب باشید که به غذا یا خوراکی‌هایش ادویهٔ بیش از حدی نزنید. با یک ذره ادویه در هر غذا شروع کنید و ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد.

ذائقهٔ شخصی کودک را بشناسید: ‌ممکن است متوجه شوید که کودکتان هم مثل شما عاشق ریحان است و مثل شما از گشنیز بدش می‌آید یا شاید ببینید که او سلیقهٔ غذایی مخصوص خودش را پیدا کرده است و چیزهایی را با لذت می‌خورد که شما دوست ندارید، پس بهتر است خلاق باشید و طعم‌های مختلف را به او معرفی کنید.

از شکر و نمک پرهیز کنید:‌ به خاطر داشته باشید که شکر یا نمک به غذای کودکتان اضافه نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ‌شود که کودکتان به این افزودنی‌های ناسالم علاقه پیدا کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط