گرفتگی یا انسداد مجاری اشکی در چشم کودکان

مجاری اشکی مسدودشده در چشم کودک یکی از عارضه‌های چشم در کودکان است که نیاز به پیگیری و درمان به‌موقع برای بهبود دارد. در این مطلب می‌توانید با این عارضه، تشخیص و درمان مجاری اشک مسدود در کودکان آشنا شوید.

مجرای اشکی مسدود و عفونت چشم نوزاد

مجرای اشکی مسدود قطعاً می‌تواند باعث عفونت چشم در یک نوزاد شود. حداقل ۲۰ درصد از نوزادان در زمان تولد یکی یا هر دو مجرای اشکی‌شان به طور کامل یا جزئی مسدود شده است.

این انسداد می‌تواند منجر به بروز علائمی شبیه التهاب ملتحمه مانند ترشحات سفید یا زرد رنگ شود یا اصلاً یک مورد تمام‌عیار التهاب ملتحمهٔ چشم یا همان چشم صورتی را در کودک ایجاد کند.

دلیل انسداد مجاری اشک چشم کودک

اگر مجاری اشکی کودک شما مسدود شده باشند، احتمالاً حدود دو هفته پس از تولد، در زمانی که اولین اشک‌های واقعی کودک شکل می‌گیرند، متوجه آن خواهید شد. تا آن زمان، نوزادان اشک کافی برای پوشاندن سطح چشمشان دارند، اما اشک کافی برای جمع شدن و سپس جاری شدن از چشمانشان ندارند.

وقتی اشک‌های نوزادتان شروع به جاری شدن می‌کنند، باید از طریق کانال‌های کوچکی در داخل گوشه‌های چشم‌هایش به بینی‌ او تخلیه شوند. اگر غشایی که این مجاری را پوشش می‌دهد، مدت کوتاهی پس از زایمان خودبه‌خود باز نشود یا فقط بخشی از آن باز شود، مایع به داخل چشم نوزاد برمی‌گردد و در آنجاست که مایع به راحتی می‌تواند عفونی شود.

علائم انسداد مجاری اشک چشم کودک

ابتدا ممکن است متوجه شوید که چشم‌های کودکتان خیس هستند. اگر مجرای اشکی مسدود شده اما عفونی نشده باشند، ممكن است کمی ترشحات سفید یا زرد در اطراف چشم‌هایش مشاهده کنید. این ترشحات ممکن است طی خواب روی چشم‌ها خشک شود و حتی پلک را ببندد.

اگر چشم‌های نوزادتان عفونی شود، مقدار زیادی ترشحات زرد یا سبز رنگ را مشاهده خواهید کرد که ترشح آنها در طول روز ادامه دارد.

درمان انسداد مجاری اشک چشم کودک

اول از یک پزشک اطفال بخواهید که نگاهی به چشم‌های کودکتان بیندازد. اگر به نظر می‌رسد عفونتی وجود دارد، احتمالاً قطره یا پمادی برای خشک کردن آن تجویز می‌شود. همچنین شاید پزشک توصیه کند که تلاش کنید مجرای اشکی کودک خود را با ماساژ ملایم و دقیق پوست نزدیک گوشهٔ چشم و در مجاروت بینی‌اش باز کنید.

اعمال فشار ناگهانی روی این ناحیه به طور مکرر در طول روز می‌تواند به باز کردن غشاء کمک کند و مجرا را باز نگه دارد. همچنین ممکن است اعمال کمپرس ولرم به ناحیه نیز کمک کند.

تا وقتی مجرای اشکی به طور کامل باز شود، شما باید ترشحات چشمان کودک خود را به طور منظم تمیز کنید. یک توپ پنبه‌ای را در آب گرم یا محلول سالین که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، فرو ببرید و به آرامی چشم را از گوشهٔ داخل رو به بیرون پاک کنید. برای هر بار کشیدن پنبه به چشم از یک توپ پنبه‌ای تمیز و جدید استفاده کنید.

اما اگر یک مجرای اشک تا پس از شش ماهگی کودکتان مسدود شده باقی بماند، پزشک ممکن است یک عمل جراحی سرپایی ساده را برای باز کردن آن پیشنهاد دهد یا توصیه کند تا وقتی کودکتان حداقل یک ساله می‌شود منتظر بمانید. وقتی که مجرای اشکی باز شد، خودبه‌خود یا با یک کمک از بیرون باید باز بماند و هیچ مشکلی دیگری ایجاد نکند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید