آنها چطور جیبمان را خالی می‌کنند؟

قبل‌ترها هر محله‌ای یک بقالی داشت و هر بقالی یک اصغرآقا بقال. اصغرآقا بقال پشت دخل می‌نشست و هرچه را که می‌خواستیم از آن پشت برمی‌داشت و روی میز می‌گذاشت. اما کم‌کم این بقالی‌های کوچک جایشان را به سوپرمارکت‌های بزرگ دادند. حالا ما حق انتخاب داشتیم. هرچه را که می‌خواستیم خودمان برمی‌داشتیم و توی سبدمان می‌گذاشتیم. مسلماً دلیل رشد سوپرمارکت‌های بزرگ و زنجیره‌ای راحتی ما نبوده، بلکه این فروشگاه‌ها با حقه‌ها و ترفندهایی که دارند فروش را بالا می‌برند و سبدهای خرید ما را پر می‌کنند. این چند ترفند را بشناسید.

به شما یک ساک خرید پارچه‌ای با لوگوی فروشگاه می‌دهند

روش این است که نشان بدهند شرکت به محیط زیست اهمیت می‌دهد و برای همین از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند و در همان حال، اطمینان حاصل می‌کنند که مشتریان مجهز به یک ساک خرید خالی دوباره برمی‌گردند. بسیاری از برندها ساک‌های خرید قابل استفادۀ مجدد به مشتریان می‌دهند. گاهی این ساک‌ها لوگوی شرکت را هم دارند و تبلیغاتی مجانی برای فروشگاه به حساب می‌آیند. اما بیش از همه، این کیسه‌ها خلائی ایجاد می‌کنند که باید پر شود و مشتریان را تشویق می‌کنند که بیشتر از نیازشان خرید کنند. در واقع دلیلی دارد که تمام این ساک‌ها و کیسه‌ها این‌قدر بزرگ‌اند.

جایی برای استراحت به شما می‌دهند

برخی فروشگاه‌ها حتی زرنگ‌تر هستند؛ آنها در وسط فروشگاه جایی برای خریداران خسته فراهم می‌کنند تا به پاهایشان استراحت دهند. اما خیلی آنجا نمانید. یکی از مدیران فروش این فروشگاه‌ها می‌گوید: «این محل‌های استراحت اغلب در نزدیکی ویترین اجناسی هستند که فروشگاه‌ها می‌خواهند زودتر بفروشند.»

جنس‌های لوکس نسبتاً گران دارند

راجع به اثر قیمت بینابین چیزی شنیده‌اید؟ این روش اغلب توسط خرده‌فروش‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌شود که می‌خواهند مشتری پول بیشتری برای یک دوربین یا کامپیوتر بهتر بپردازد. روش کار این استراتژی بدین صورت است که اگر یک پالتو زمستانی برند معروف الف به قیمت ۲۰۰ هزار تومان کنار پالتوی یک برند معروف دیگر کمی ارزان‌تر، یعنی ۱۹۵ هزار تومان، قرار داده شود، با توجه به اینکه پالتوها شبیه به یکدیگر هستند مشتری ممکن است وسوسه شود که پالتوی دومی را بخرد و البته پیش خودش فکر کند که با قیمت خوبی آن را گرفته است.

حمل رایگان دارند

حتی زرنگ‌ترها هم فریب ترفند حمل رایگان را می‌خورند. حمل رایگان به ندرت بدون پیش‌شرط حداقل خرید ارائه می‌شود. در اغلب موارد، فروشگاه‌ها یک مبلغ حداقلی را به عنوان پیش‌شرط حمل رایگان قرار می‌دهند و به این شکل شما را تشویق به خرید بیشتر می‌کنند. البته این حداقل را بسته به تقاضا تغییر می‌دهند.

از اقلام ارزان‌قیمت به عنوان یخ‌شکن استفاده می‌کنند

مراقب جوراب‌ها، شکلا‌ت‌ها و بقیۀ چیزهایی باشید که در کنار در ورودی به نصف قیمت واقعی قرار داده می‌شوند. آنها برای این طراحی شده‌اند که یک سد روانی را بشکنند و مصرف‌کنندگان را به خرید تشویق کنند. آنها آیتم‌های «کیف پول بازکن» هستند و اغلب در یک ویترین زیبا قرار داده می‌شوند و فروشندگان تلاش می‌کنند که بودنشان در آنجا اتفاقی جلوه کند.

قیمت همه چیز را کمی از رقم کامل کمتر می‌کنند

هیچ‌کس باور نمی‌کند که یک نفر تنها به خاطر اینکه قیمت چیزی، به جای ۱۰۰ هزار تومان،‌ ۹۹ هزار تومان بوده آن را خریده است. اما پژوهش‌ها چیز دیگری می‌گویند و محققان آن را «اثر رقم سمت چپ» می‌نامند. طبق پژوهش‌ها، ‌تفاوت هزار تومان هم می‌تواند کسی را که تنها به تماشای ویترین‌ها آمده به خرید متقاعد کند.

آنها با شما مثل یک دوست گمشده رفتار می‌کنند

یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که وقتی برای خرید یک شلوار جین به فروشگاهی رفته بود خرید عجیبی را تجربه کرد. او می‌گفت مطمئن نبودم شلواری که آنجا دیده‌ام بعد از شستن آب می‌رود یا نه. اما فروشنده بدون هیچ مقدمه‌ای به من گفت که پدرش یک دوچرخه‌سوار بوده و ران‌های بزرگی داشته و در پیدا کردن شلوار جینی که اندازه‌اش باشد همیشه مشکل داشته است. این داستان آن‌قدر جالب و سرگرم‌کننده شده بود که دوستم کاملاً با فروشنده احساس راحتی کرد. انگار از یک دوست در مورد خریدهایش سؤال کند. در نهایت هم پنج شلوار جین خریده بود و به خانه رفته بود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط