آیا برای بارداری آماده‌اید؟

باردار شدن یک تصمیم بزرگ و مهم است و در واقع مخاطب اصلی این نوشته کسانی هستند که تازه به بچه‌دار شدن فکر می‌کنند و نمی‌دانند چطور می‌توانند خودشان را برای این تغییر آماده کنند. بله، این تغییر شیرین و این همراه دلچسب آمادگی می‌خواهد نه فقط آزمایش‌ها و آمادگی‌های پزشکی. طرز فکر شما، باورها و مهارت‌هایتان قبل از اقدام به بارداری باید شناسایی و تقویت شوند. افرادی که با آمادگی بیشتری بچه‌دار می‌شوند با احتمال کمتری بعدها از این تصمیم پشیمان خواهند شد. می‌پرسید از کجا باید شروع کنیم؟ سؤال خوبی است!

۱. برای بچه‌دار شدن زن و مرد هر دو باید راضی و برای این تغییر مشتاق باشند

همسرتان وقتی راجع به بچه حرف می‌زنید سرش توی گوشی است و نمی‌شنود. وقتی جلوی دیگران می‌گویید بچه دوست دارید با خنده می‌گوید: «ایشالا صد سال دیگه!» کار که به جر و بحث می‌رسد می‌گوید: «من هیچ کمکی نمی‌توانم بکنم. همۀ کارها با خودت.» صبر کنید! حالا وقت خوبی برای شما نیست. از امروز باید بیشتر در مورد این تصمیم صحبت کنید. ترس‌ها و نگرانی‌های همسرتان را بشنوید. دلایل اشتیاق خودتان را توضیح دهید. اگر باز هم اختلاف نظر و تردید داشتید، با یک مشاور خانواده صحبت کنید. گاهی نظر شخص خارج از گود بیشتر شنیده می‌شود. اگر همسرتان همچنان مخالف بود، پشت سر هم اصرار نکنید. به او حدود یک ماه فرصت دهید تا به این موضوع فکر کند و بعد دوباره در قراری دوستانه راجع به آن صحبت کنید. اینکه این تصمیم را هر دوی شما بگیرید به زحمتش می‌ارزد.

۲. از رویاها و آرزوهایتان در رابطه با بچه حرف بزنید

اگر هر دوی شما دوست دارید بچه‌دار شوید، با هم بیشتر در این مورد صحبت کنید. ایده‌آل‌هایتان را به همدیگر بگویید. بگویید چه تصوری از بچه‌داری یا مادر و پدر بودن دارید. از چه چیزی در تربیت فرزند دیگران خوشتان نمی‌آید یا چه چیزهایی را می‌پسندید. این کار ذهنیت شما را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

۳. از خودتان بپرسید چرا می‌خواهیم بچه‌دار شویم

چون مادرتان مدام به جانتان غر می‌زند؟ چون همه دارند بچه‌دار می‌شوند؟ چون حوصله‌تان سر رفته؟ چون لباس‌های گوگولی می‌پوشد؟ به دلایلتان خوب فکر کنید و ببینید آیا تنها راه‌حل بچه‌دار شدن است؟ دلیلی که شما و همسرتان برای این تصمیم بزرگ دارید باید آن‌قدر درست و محکم باشد که بتوانید همیشه با به یاد آوردن آن دلگرم شوید.

۴. چه کسانی می‌توانند به شما کمک کنند؟

هفته‌های اول و آخر بارداری، روز زایمان و در بیمارستان، روزهای اول به دنیا آمدن نوزاد و ماه‌های اول بعد از تولد روزهایی هستند که حضور و حمایت اطرافیان می‌تواند به شما کمک کند و فشار را از روی شانه‌هایتان بردارد. به این فکر کنید که در هر کدام از این موقعیت‌ها از کدام یک از نزدیکانتان می‌توانید کمک بگیرید و آیا او فرد مناسبی است. اگر شخص مناسبی را سراغ ندارید، از حالا در مورد پرستار مناسب پرس و جو و تحقیق کنید.

۵. راجع به تغییراتی که در زندگی شما ایجاد خواهد شد صحبت کنید

ساعات کار شما و همسرتان چقدر انعطاف دارد؟ اگر اهل سفرهای هیجان‌انگیز هستید، ممکن است تا مدتی نتوانید آن‌طور که عادت دارید سفر کنید. برنامهٔ خواب شما هم تغییر خواهد کرد. به طور کلی بعد از ورود بچه برای انجام کارهای تفریحی و آموزشی به مهارت مدیریت زمان نیاز بیشتری خواهید داشت. با پیش‌بینی این تغییرات و برنامه‌ریزی برای تفریحات جایگزین راحت‌تر با این تغییرات کنار می‌آیید.

۶. روی ضعف‌هایتان کار کنید

با گفت‌وگو با دیگران و مراجعه به یک مشاور و انجام تست‌های استاندارد می‌توانید نقطه‌ضعف‌های شخصیت خود را پیدا کنید. با این روش می‌توانید مشکلات را به کمک مشاور برطرف کنید یا تا جایی که می‌توانید نگذارید آنها روی شخصیت فرزندتان تأثیر مخربی بگذارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط