آیا سطح هورمون‌های شما متعادل است؟

هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن ما هستند که روی اندام‌ها و عملکرد سلول‌هایمان تأثیر مستقیم دارند و نامتوازن بودن آنها می‌تواند زندگی ما را به کلی مختل کند. البته اینکه در زمان‌های خاصی مثل قبل از پریود یا بعد از آن میزان هورمون‌ها کم و زیاد شود طبیعی است، اما گاهی بعضی از بیماری‌ها یا داروها می‌تواند موجب نامتعادل کردن هورمون‌ها شود. ترشح نامتوازن هورمون‌ها باعث ایجاد علائم مختلفی می‌شود که در این مطلب با آنها آشنا می‌شویم.

۱. پریود نامنظم

دوره‌های پریود معمولاً بین ۲۱ تا ۳۵ روز است. اگر شما در یک دوره دو بار پریود می‌شوید یا اینکه بعضی ماه‌ها اصلاً پریود نمی‌شوید، ممکن است نشانهٔ این باشد که بدنتان خیلی زیاد یا خیلی کم، هورمون استروژن و پروژسترون تولید می‌کند. اگر در دههٔ ۴۰ یا ۵۰ زندگی خودتان هستید، این موضوع می‌تواند نشانهٔ یائسگی باشد. به‌طورکلی پریودهای نامنظم می‌تواند نشانهٔ بعضی از بیماری‌ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. بهتر است یک پزشک متخصص شما را معاینه کند.

۲. مشکلات خواب

اگر به درستی نمی‌خوابید، خوابتان عمیق نیست و مکرراً از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است هورمون‌های شما متعادل نباشد؛ مثلاً پروژسترون که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود به شما کمک می‌کند تا به خواب بروید. اگر میزان این هورمون در بدن شما کمتر از حد معمول باشد، خوابیدن برایتان کمی دشوار می‌شود. همچنین کم بودن میزان استروژن در بدن شما می‌تواند منجر به ایجاد گرگرفتگی و عرق شبانه شود و هر دوی این موارد می‌تواند خواب خوب را از شما بگیرد.

۳. جوش صورت

تعدادی جوش قبل از شروع پریود یا در زمان آن طبیعی است. اما در مورد آکنه‌هایی که دلیل آن مشخص نیست پزشک ممکن است میزان هورمون‌های مردانهٔ شما را تحت نظر بگیرد. افزایش هورمون‌های آندروژن می‌تواند باعث فعال شدن بیشتر غدد چربی شود. هورمون‌های آندروژن هورمون‌های مردانه‌ای هستند که هم در زنان و هم در مردان وجود دارند. افزایش این هورمون‌ها همچنین روی سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو اثرگذار خواهد بود که هر دوی این موارد می‌تواند سبب بروز آکنه شود.

۴. فراموشی

اینکه هورمون‌ها دقیقاً چطور بر مغز اثر می‌گذارند برای کارشناسان مشخص نیست، اما آنها معتقدند تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث فراموشی شود. هرچند مشکلات حافظه می‌تواند با سن هم مرتبط باشد، اما از طرفی فراموشی می‌تواند با بیماری‌های مرتبط با هورمون مثل بیماری‌های غدهٔ تیروئید در ارتباط باشد. اگر زیاد همه چیز را فراموش می‌کنید، خوب است که توسط پزشکتان معاینه شوید.

۵. دل‌درد

سطح روده‌های شما با سلول‌هایی به نام‌ گیرنده پوشانده شده که به هورمون‌های استروژن و پروژسترون شما پاسخ می‌دهد. زمانی که میزان این هورمون‌ها کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد ممکن است تغییراتی را در هضم غذای خود احساس کنید. به همین علت است که اسهال، معده‌درد، نفخ و تهوع در زمان پریود شما افزایش می‌یابد. اگر شما دچار مشکلات گوارشی هستید، مدام آکنه می‌زنید و معمولاً احساس خستگی می‌کنید، ممکن است سطح هورمون‌های بدنتان متوازن نباشد.

۶. احساس خستگی زیاد

آیا همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ خستگی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های متعادل نبودن هورمون‌هاست. اگر بدن شما بیش از حد پروژسترون ترشح کند، شما دائماً احساس خواب‌آلودگی می‌کنید و اگر غدهٔ تیروئید شما به درستی کار نکند و هورمون کمی ترشح کند، سطح انرژی‌تان پایین می‌آید. یک آزمایش تیروئید ساده به شما نشان می‌دهد که تیروئیدتان چطور کار می‌کند.

۷. افزایش وزن

ممکن است زمانی که سطح هورمون استروژن در بدن شما کم شود میل زیادی به غذا خوردن پیدا کنید و بخواهید بیشتر بخورید. به همین دلیل کاهش استروژن را به افزایش وزن مرتبط می‌دانند. همچنین کاهش استروژن می‌تواند روی هورمون لپتین اثرگذار باشد؛ لپتین هورمونی است که مسئولیت تنظیم مصرف مواد غذایی را بر عهده دارد.

۸. سردرد

سردرد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما برای برخی از زنان کمبود استروژن می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. به همین دلیل ممکن است که شما قبل یا بعد از پریود احساس سردرد داشته باشید.

۹. خشکی واژن

اینکه در اندام تناسلی خود گاهی احساس خشکی کنید طبیعی است، اما اگر معمولاً این احساس را دارید، ممکن است سطح پروژسترون بدنتان کاهش یافته باشد. این هورمون کمک می‌کند که واژن مرطوب بماند و اگر سطح آن کاهش یابد، باعث ایجاد خشکی در واژن می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط