این نرگس‌ها امانت است

حتماً شنیده‌اید که حافظ می‌گوید: «غلام نرگس مست تو تاجدارانند» و منظورش هم از نرگس مست آن چشم‌های زیبا و دلفریب یار است. یا اصلاً چرا راه دور برویم، همین تصنیف زیبا که می‌گوید: «نرگس مست تو و بخت من خرابه» و اینجا هم شاعر گله از بخت بد دارد. نه فقط در ادبیات که در روان‌شناسی هم چشم عضو مهمی است که اولین قدم ایجاد ارتباط را طی می‌کند و همیشه روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که به دیدن مناظر زیبا برویم و از این چشم‌ها برای آرامش زندگی‌مان استفاده کنیم. اصلاً سؤال من این است که حتماً باید در ادبیات، روان‌شناسی و فلسفه از مزایای چشم‌هایمان مطلع شویم؟ یعنی خودمان نمی‌دانیم که باید مراقب چشم‌هایمان باشیم؟ بیایید فکر کنیم که این نرگس‌ها را به ما امانت داده‌اند و برای همین باید حسابی مراقبشان باشیم. این هم راهش:

عینک محافظ چشم بزنید

گاهی اوقات اندکی بدشانسی کافی است تا آدم قربانی تصادفی شود که منجر به جراحت چشم می‌شود. تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا فرد بینایی‌اش را از دست بدهد. مثلاً یک شاخهٔ درخت، پاشیدن یک ماده سمی، یک تکه از مواد عایق‌سازی و غیره به چشم اصابت می‌کند. بنابراین خواه ورزش کردن باشد،‌ خواه نجاری یا انجام فعالیت‌های حرفه‌ای، برای اجتناب از حوادث عینک محافظ چشم بزنید. باز هم ضروری است که برای انتخاب عینک مناسب کار و شرایطتان اطلاعات درست داشته باشید.

مراقب نور خورشید باشید

اشعه‌های خورشید می‌تواند سبب برخی بیماری‌های خاص چشم مثل آب‌مروارید شود یا در ایجاد آنها نقش داشته باشد. به‌علاوه چشم هم مثل پوست می‌تواند آفتاب‌سوخته شود که باعث تحریک، قرمزی، آب‌ریزش، ناراحتی، درد یا احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌شود. پس در نظر داشته باشید که هر زمان لازم است عینک آفتابی استاندارد بزنید. برای انتخاب گزینهٔ درست از یک عینک‌ساز یا متخصص چشم کمک بگیرید، کلاه لبه‌دار بپوشید و هر جا که ممکن است در سایه بمانید.

به یک متخصص چشم مراجعه کنید

توصیه شده که به طور منظم به متخصص چشم مراجعه کنید تا اختلال یا بیماری چشم را هرچه زودتر متوجه شوید. این کار به اجتناب از عواقب منفی به ویژه در کودکان و افراد بالای ۴۰ سال کمک می‌کند. اختلالات چشم شامل پیرچشمی، نزدیک‌بینی، آستیگمات و دوبینی است. برخی از این عارضه‌ها اگر زود کشف شوند در بچه‌های کوچک قابل اصلاح هستند. پس خوب است در صورتی که یک چشمتان درد می‌کند، به نور حساس شده‌اید، بینایی‌تان معوج شده است (اشیا را کج و معوج می‌بینید) یا هر نوع علائم غیرمعمول دیگری دارید، به پزشک مراجعه کنید.

ورزش فراموش نشود

اگر شما سالم باشید، چشم‌هایتان هم سالم خواهد بود. با ورزش کردن ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های خاص مثل پرفشاری و دیابت را کاهش می‌دهید و وزن مناسبی را حفظ خواهید کرد. ورزش کردن به شکل غیرمستقیم سلامت چشم‌هایتان را افزایش خواهد داد.

سیگار را ترک کنید

همان‌طور که می‌دانید، سیگار کشیدن آسیب قابل توجهی به تمام بدن می‌زند و چشم‌ها هم در این میان استثنا نیستند. گفته می‌شود که سیگاری‌ها هفت برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها احتمال ابتلا به یک بیماری چشم را دارند. بنابراین شما با ترک سیگار کمک قابل توجهی به سلامت چشم‌هایتان می‌کنید. اگر می‌خواهید سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنید، دکتر داروساز می‌تواند به شما کمک کند.

غذای سالم بخورید

بشقابتان را از میوه‌ها و سبزیجاتی در رنگ‌های مختلف پر کنید. آنها ویتامین‌هایی را که چشم‌ها برای سالم ماندن نیاز دارند مثل ویتامین A ،C ،E و بتاکاروتن فراهم می‌کنند. زینک، لوتئین و امگا۳ نیز مثال‌های خوبی از مواد مغذی مفید برای بینایی هستند. خوردن مقدار بیشتری آجیل، لبنیات و تخم‌ مرغ می‌تواند به سلامت چشم‌هایتان کمک کند. همچنین فراموش نکنید که گلوکز زیاد و کلسترول خون هم برای چشم‌هایتان مضر است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط