چند نکته برای داشتن ناخن‌های زیباتر

خیلی از افراد وقتی ناخن‌های زیبا و مرتبی دارند حس بهتری از خودشان دریافت می‌کنند. برای همین بعضی‌ها دائم به فکر راه‌های محافظت از ناخن‌ هستند. گاهی آن را در آبلیمو فرو می‌برند و گاهی ناخن‌هایشان را به دست آرایشگاه‌ها می‌سپارند. خیلی وقت‌ها هم به شایعه‌ها گوش می‌کنند و بالاخره یک بلایی سر ناخن‌هایشان می‌آورند. برای اینکه بدانید چطور باید مراقب ناخن‌هایتان باشید این نکته‌ها را به خاطر بسپارید:

کوتیکول را دست‌کاری نکنید

چه مانیکور ناخن‌هایتان را به متخصص این کار می‌سپارید و چه خودتان آن را انجام می‌دهید، اولین توصیۀ ما این است که به کوتیکول کار نداشته باشید. کوتیکول قسمت سفید رنگ در ابتدای خط رویش ناخن‌هاست که تغذیهٔ اصلی برای رویش و رشد ناخن از این ناحیه انجام می‌گیرد. کوتیکول محافظ اصلی در برابر قارچ و باکتری است و وقتی آن را از بین ببرید دیگر هیچ سدی وجود ندارد. این کار نه تنها باعث می‌شود کوتیکول‌ها بدتر به نظر برسند بلکه ممکن است شما را دچار یک عفونت ناخوشایند کند که به بستر ناخن آسیب می‌رساند و به آسیب دائمی به ناخن منجر می‌شود.

مانیکور حرفه‌ای در سالن‌های زیبایی را کمتر کنید

اگرچه دشوار است که از کار لوکس پدیکور یا مانیکور کردن ناخن‌ها دل کند، اما پژوهشی که اخیراً در آمریکا انجام شد نشان داد کسانی که در پدیکور یا مانیکور کردن ناخن‌ها افراط می‌کنند بیشترین احتمال را برای داشتن ناخن‌های خشک و شکننده دارند. به نظر پزشکان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بیشتر و قوی‌تر می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. کارشناسان می‌گویند زنانی که اغلب ناخن‌هایشان را مانیکور می‌کنند دچار عفونت بستر ناخن می‌شوند. نشانۀ این عفونت پف و قرمزی ناحیۀ دور پایۀ ناخن است؛ وقتی از یک طرف به ناخن نگاه می‌کنید ناحیۀ دور بستر ناخن باید مسطح باشد. اگر این ناحیه پف‌دار است، نشانۀ یک عفونت مزمن است.

از پاک‌کننده‌های ناخن که حاوی استون هستند اجتناب کنید

محصولی که همۀ متخصصان پوست در مورد ضرورت اجتناب از آن، در صورت شکننده بودن ناخن‌ها، توافق دارند استون است. در پژوهش‌های متعدد بارها نشان داده‌ شده است استون لایۀ رویی ناخن را برمی‌دارد که باعث می‌شود ناخن‌ها شکننده شوند.

از سوهان ناخن زبر اجتناب کنید

سوهان ناخن‌های زبر قدیمی برای ناخن‌ها خیلی خشن هستند و باعث بروز ترک‌های کوچکی می‌شوند که به شکستگی و پارگی ناخن منجر می‌شوند. به جای آنها ناخن‌ها را با یک سوهان نرم مرتب کنید. همچنین سوهان را رفت و برگشتی روی ناخن نکشید بلکه تنها در یک جهت سوهان بکشید و این کار را هم به آرامی و یکنواخت انجام دهید تا خطر شکستگی کاهش یابد.

ناخن‌های پا هم به حساب می‌آیند

هر چیزی که در مورد ناخن‌های دست گفته می‌شود در مورد ناخن‌های پا هم صدق می‌کند. کارشناسان می‌گویند ناخن‌های پا حتی می‌توانند به علت پدیکورهای بی‌دقت بیشتر مستعد مشکل باشند. از آنجا که پاها بیشتر اوقات داخل کفش، یعنی یک محیط تاریک و مرطوب، هستند، قارچ‌ها راحت‌تر می‌توانند در آنها رشد کنند. کارشناسان می‌گویند اگر اغلب ناخن‌های پایتان را پدیکور می‌کنید، ابزار ناخن خودتان را به سالن زیبایی ببرید و هرگز اجازه ندهید زیر ناخن یا اطراف کوتیکول ناخن‌ را دست‌کاری کنند. به علاوه، کوتاه کردن ناخن‌ها به شکل مورب، به جای صاف، خطر ناخن فرورفته را افزایش می‌دهد که ایجاد درد می‌کند و گاهی اوقات به عفونت تبدیل می‌شود.

اکستنشن ناخن را کنار بگذارید

همۀ کارشناسان به ما گفته‌اند که به طور کلی اکستنشن‌های ناخن برای سلامت ناخن‌ها مضر هستند و اغلب به عفونت‌های قارچی یا حتی باکتریایی و گاهی هم به آسیب دائمی منجر می‌شوند. اگر حتماً می‌خواهید اکستنشن ناخن داشته باشید، تنها نوک آن را بکارید. گرچه همین نوک‌ها می‌توانند ایجاد مشکل کنند، اما زمانی که سطح پوشانده‌شدۀ ناخن کمتر است پتانسیل آسیب‌رسانی به ناخن‌ها نیز کمتر خواهد بود.

ناخن‌ها را بپایید

بیشتر اوقات مشکلات ناخن ناشی از آسیب‌های محیطی است؛ قرار گرفتن در معرض پاک‌کننده‌ها، شوینده‌های شیمیایی قوی، استفاده از محصولات خشک‌کنندۀ ناخن یا آسیب فیزیکی کلی مثل تایپ کردن یا استفادۀ زیاده از حد از انگشتانه. در همین حال، آکادمی پوست‌شناسی آمریکا می‌گوید وضعیت ناخن‌های شما گاهی می‌تواند منعکس‌کنندۀ مشکلی در سلامت عمومی‌تان باشد. به عنوان مثال:

سفید بودن ناخن‌ها: مشکل کبد
نصف سفید و نصف صورتی بودن ناخن‌ها: بیماری کلیه
زردی و ضخامت ناخن‌ها، کاهش رشد ناخن: مشکل ریه
بی‌رنگ بودن بستر ناخن: کم‌خونی
ته‌رنگ زرد در ناخن و قرمزی مختصر در پایۀ ناخن: ‌دیابت

البته اگر مظنون به هر نوع بیماری و مشکلی هستید، نگرانی یا علائم خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط