کبودی‌ها در کودکان: بهترین روش برای درمان کبودی کودک چیست؟

چرا بدن بچه‌ها کبود می‌شود و بهترین روش برای درمان کبودی کودک چیست؟ در این مطلب با علل کبودی بدن کودک، درمان کبودی و زمان مراجعه به پزشک برای کبودی‌ها آشنا شوید.

علت و عامل کبودی پوست کودک چیست؟

اگر کودک شما تازه متولد شده، ممکن است کبودی‌ها نتیجهٔ عبور او از کانال زایمانی باشد. این نوع کبودی‌ها معمولاً جایی برای نگرانی ندارند و خودبه‌خود خیلی سریع بهبود می‌یابد.

اگر کودک شما بزرگ‌تر و به ویژه اگر فعال و پرجنب‌وجوش است، احتمالاً به چیزهایی برخورد می‌کند یا گهگاهی سکندری می‌خورد. جراحات جزئی در مدتی که کودکان به کندوکاو دنیای اطرافشان مشغولند به شکل روتین اتفاق می‌افتند. تقریباً همه‌ٔ کودکان شیر خوار، به ویژه آنهایی که در حال یادگیری چهار دست‌وپا رفتن یا راه رفتن هستند، گهگاه دچار کبودی می‌شوند.

اگر کودک شما در یک گروه بازی یا مهدکودک در کنار بچه‌های دیگر است، یا شما فرزندان بزرگ‌تری در خانه دارید، ممکن است کبودی‌ها به طور تصادفی توسط یک اسباب‌بازی پرت‌شده یا برخورد با آرنجی سرگردان ایجاد شده باشد. شاید کاری که باید بکنید این است که دفعه‌ٔ بعد که کودکتان در کنار بچه‌های دیگر است او را با دقت زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید او زیاد در معرض حمله و زد و خورد بچه‌های دیگر و بازی نیست.

اگر فرزندتان به مهدکودک می‌رود و فکر می‌کنید کبودی‌ها بیش از حد است، با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید. شما هرگز قادر نخواهید بود از بروز هر برآمدگی روی سر و هر مشتی که می‌خورد جلوگیری کنید، اما در صورت وجود زورگویی و قلدری در جمع دوستان کودکتان، می‌توانید اقداماتی برای دور نگه داشتن آن کودک از فرزند خود انجام دهید.

البته اگر کودک شما به مهدکودک می‌رود یا پرستاری دارد و شما هر گونه شکی دارید که او در امان نیست، طبق این نگرانی‌ها عمل کنید و تا زمانی که تکلیف آنها را مشخص نکرده‌اید، کودک خود را پیش پرستار بچه یا به مهدکودک برنگردانید. در مورد کودک‌آزاری دقیق و کامل بدانید.

کبودی پوست چطور اتفاق می‌افتد؟

کبودی زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی کوچک در بافت نرم نزدیک سطح پوست ضربه می‌خورند و پاره می‌شوند. هنگامی که خون به داخل پوست نشت می‌کند، آن علامت آشنای سیاه و آبی‌رنگ کبودی را ایجاد می‌کند. سپس، هنگامی که بدن خون را تجزیه و مجدداً جذب می‌کند، کبودی به طور معمول به رنگ سبز مایل به زرد درمی‌آید.

کبودی‌ها روی پوست کودکان شیرخوار و بچه‌های خردسال مشهودتر است، زیرا پوست آنها نازک‌تر است. کبودی‌ها همچنین بیشتر در کودکان دارای پوست روشن ظاهر می‌شوند. برخی از کودکان هم صرفاً راحت‌تر از دیگران کبود می‌شوند.

بهترین روش برای درمان کبودی در کودکان چیست؟

بیشتر کبودی‌ها دردی ندارند و طی یک یا دو هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابند. اگر پوست پاره نشود، نیازی به پانسمان کبودی نیست.

شما می‌توانید با گذاشتن یک کمپرس یخ روی کبودی، به مدت ۱۵ دقیقه و چند بار در روز در طول ۴۸ ساعت اول، هر گونه ورمی را کاهش دهید. اگر کمپرس یخ ندارید، یک کیسه‌ٔ زیپ‌کیپ پرشده با مکعب‌های یخ و آب یا یک بسته نخودفرنگی نیز همان کار را می‌کند. فقط یادتان باشد هر چیزی را که می‌خواهید به عنوان کمپرس یخ استفاده کنید قبل از قرار دادن روی پوست کودکتان در یک حولهٔ نازک یا پارچهٔ نخی بپیچید و سعی کنید هنگام تغذیه یا بغل کردن او هم آن را سر جایش نگه دارید، چون تماس مستقیم یخ با پوست بدن غیر از آن‌که آزاردهنده است، می‌تواند اثری قرمزرنگ شبیه سوختگی و آسیب به پوست کودک وارد کند.

اگر فکر می‌کنید که کبودی دردناک است، برای مثال هنگامی که لمس می‌شود کودکتان گریه می‌کند، از پزشک کودک خود در مورد دادن دز مناسب استامینوفن یا ایبوپروفن به فرزندتان سؤال کنید. به خاطر داشته باشید که اگرچه این روش‌های درمانی می‌توانند به رفع درد و ورم کمک کنند، اما برای خود کبودی کار چندانی نمی‌توانید انجام دهید، البته بجز بغل کردن و بوسیدن!

چه زمانی برای کبودی بدن کودک باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر کبودی کودک شما ناشی از افتادن از روی مبل یا تختخواب یا هر گونه سانحه‌ٔ آسیب‌زای دیگر مثل افتادن از صندلی ماشین مخصوص کودک است، با پزشک فرزندتان تماس بگیرید. او ممکن است برای اطمینان از نبود جراحات کمتر آشکار، بخواهد کودک را معاینه کند. همچنین باید به پزشک مراجعه کنید اگر کودکتان:

  • سرش به چیزی برخورد کرده است و در پشت گوش خود کبودی یا دیگر علائم شکستگی جمجمه دارد.
  • کبودی‌ای دارد که در ۱۴ روز کم‌رنگ نشده یا از بین نرفته است.
  • بیش از ۲۴ ساعت درد داشته است.
  • روی مفصلی بزرگ مثل زانو، مچ پا، آرنج یا مچ دست کبودی دارد و بی‌میل به استفاده از آن مفصل است یا در حرکت دادن دست یا پایش مشکل دارد.
  • بریدگی یا خراشیدگی دارد و علائم عفونت مانند چرک، تب یا افزایش درد و ورم را نشان می‌دهد.

این مورد غیرمعمول خواهد بود، اما اگر کودک شما به دلیل یک آسیب‌دیدگی به کمر، کبودی قابل توجهی پیدا کرد، با پزشک او صحبت کنید. پزشک ادرار او را برای وجود خون، که می‌تواند حاکی از آسیب به کلیه‌ها یا اندام‌های دیگر باشد، آزمایش خواهد کرد.

در نهایت، لکه‌های سیاه و آبی مکرر و غیرقابل توضیح ممکن است به این معنی باشد که کودک شما راحت دچار خونریزی می‌شود. با پزشک کودک خود در مورد کبودی‌های بدون دلیل صحبت کنید و اگر آنها همراه با خون‌دماغ شدن یا خونریزی لثه هستند، حتماً آن را به پزشک بگویید، زیرا می‌تواند نشانهٔ یک مشکل پزشکی جدی باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید