زمان خواب ثابت می‌تواند خطر چاقی کودکان را کاهش دهد

کارشناسان بر اساس مطالعات جدید می‌گویند کودکانی که به طور منظم دیرتر از ساعت ۹ شب به رختخواب می‌روند در معرض احتمال بیشتری برای چاقی هستند. اما جلوگیری از اضافه وزن کودکتان صرفاً محدود به زودتر خواباندن او نیست، بلکه داشتن برنامهٔ زمانی منظم برای خواب شاید مهم‌تر از ساعت رفتن به رختخواب باشد. در این مطلب با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

تحقیقات خواب

در یک تحقیق انجام‌شده، محققان الگوها و عادت‌های خواب بیش از ۱۰۰ کودک را که در یک پروژه‌ٔ پیشگیری از چاقی ثبت‌نام کرده بودند، مطالعه کردند. برای این کار، از ردیاب‌هایی استفاده کردند که روی مچ دست بسته می‌شد تا در حد فاصل دو تا شش سالگی، میزان خواب بچه‌ها را هر سال به مدت یک هفته اندازه‌گیری کند.

بچه‌هایی که میزان توصیه‌شده‌ٔ خواب، یعنی بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت برای هر دوره‌ٔ ۲۴ساعته را نداشتند، در مقایسه با کودکانی که خواب کافی داشتند، در معرض ریسک بالاتری برای اضافه وزن بودند. چند مطالعه‌ٔ دیگر در مورد کودکان و بزرگسالان منجر به یافته‌های مشابهی شده است.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که حتی در میان بچه‌هایی که مقدار خواب یکسانی داشتند، آنهایی که بعد از ساعت ۹ شب به رختخواب می‌رفتند، تا زمان پایان این مطالعه، شاخص توده‌ٔ بدنی بیشتری نسبت به بچه‌هایی که زودتر به رختخواب می‌رفتند، داشتند.

نتیجهٔ تحقیقات خواب

این لزوماً به معنای آن نیست که شما باید حتماً کودک خود را قبل از ساعت ۹ شب به رختخواب بفرستید؛ که البته این کار فواید زیادی دارد، بلکه این مطالعه نشان می‌دهد که ساعت خواب دیرهنگام با خطر چاقی ارتباط دارد، نه این‌که یکی باعث دیگری شود.

همچنین دیر خوابیدن می‌تواند صرفاً نشانه‌ٔ آشفتگی و بی‌نظمی بیشتر محیط خانوادگی کودک باشد، پس ممکن است علت افزایش ریسک چاقی کودکان الگوی نامنظم خواب باشد، نه ساعت به خواب رفتن آنها. کمک به بچه‌ها برای حفظ وزن مناسب در اوایل زندگی می‌تواند احتمال ابتلای آنها به مشکلات سلامت مرتبط با چاقی در مراحل بعدی زندگی را کاهش دهد. اما خواب فقط یکی از عوامل خطرساز ابتلا به چاقی است. عوامل دیگری، از جمله ورزش ناکافی و مدت زمان زیاد کار با نمایشگرها بر ریسک چاقی کودکان تأثیر می‌گذارد.

اگر در تلاشید فرزندتان را به یک برنامه‌ٔ منظم خواب پایبند کنید، در مورد راهکارهای خواب خوب برای کودکان نوپا، ایجاد عادت‌های خواب سالم در کودکان دو تا پنج ساله و عادت‌های خواب سالم در کودکان پنج تا هشت ساله بیشتر بدانید. همچنین ممکن است بررسی جدول میانگین نیاز به خواب شبانه و چرت روزانه برای کودکان بر اساس سن برای شما مفید باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط