مصرف مس در رژیم غذایی بارداری: آیا باید مکمل مس مصرف کرد

مصرف مس در رژیم غذایی بارداری: آیا باید مکمل مس مصرف کرد

مس یک مادهٔ معدنی کم‌مقدار یا اصطلاحاً کمینه است که در بافت‌های همهٔ گیاهان و حیوانات یافت می‌شود و برای ساخت گلبول‌های قرمز حیاتی است که به ویژه در طول بارداری مهم است، چون حجم خون شما دو برابر می‌شود. بدن مس را بیشتر در استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند و کبد مقدار مسی را که در خون است تنظیم می‌کند. در این مطلب بیشتر با مقدار و لزوم مصرف مس در دوران بارداری آشنا شوید.

چرا در طول بارداری به مس نیاز دارید

مس برای تولید و ذخیرهٔ آهن ضروری است. مس به شکل‌گیری قلب، عروق خونی، و سیستم اسکلتی و عصبی جنین کمک می‌کند، توانایی بدن شما را برای ترمیم بافت‌ها و شکستن قندها تقویت می‌کند. مس همچنین به رشد موها و سلامت‌ آنها کمک خواهد کرد.

بدن زنان چه مقدار مس نیاز دارد

بدن زنان در دوره‌های مختلف به مس نیاز دارد که به شکل زیر عنوان شده است:

  • زنان غیرباردار ۱۹ تا ۵۰ ساله: روزانه ۰/۹ میلی‌گرم
  • زنان باردار: روزانه یک میلی‌گرم
  • زنان شیرده: روزانه ۱/۳ میلی‌گرم

اما مجبور نیستید مقدار مس توصیه‌شده را هر روز دریافت کنید. به جای آن، می‌توانید آن را طی چند روز یا یک هفته دریافت کنید، طوری که میانگین دریافتی شما در روز به اندازهٔ مقدار توصیه‌شده باشد.

منابع غذایی مس کدامند

برخی منابع خوب مس که در دوران بارداری می‌توانید مصرف کنید در زیر آمده و روبه‌روی آنها مقدار مس موجود در آن مادهٔ غذایی به شکل میلی‌گرم عنوان شده است:

  • ۲۸ گرم بادام هندی خام: ۰/۶ میلی‌گرم
  • ۲۸ گرم تخمهٔ آفتاب‌گردان بوداده: ۰/۵ میلی‌گرم
  • ۲۸ گرم فندق بوداده: ۰/۵ میلی‌گرم
  • یک لیوان عدس پخته: ۰/۵ میلی‌گرم
  • ۲۸ گرم بادام: ۰/۳ میلی‌گرم
  • دو قاشق غذاخوری کرهٔ بادام‌زمینی دانه‌دار: ۰/۲ میلی‌گرم

در قابلمه‌های مسی بدون روکش که مس با غذا تماس مستقیم پیدا می‌کند غذا نپزید. غذا پختن در این قابلمه‌ها می‌تواند دریافتی مس شما را به میزانی برساند که سمی باشد. اما قابلمه‌هایی که تنها قسمت بیرونی‌شان از مس ساخته شده یا اینکه مس با دیگر انواع فلزات مثل استیل ترکیب شده است، بی‌خطر هستند.

آیا باید مکمل مس بخورید

اگر شما یک رژیم غذایی سالم و متنوع دارید، احتمالاً مس کافی دریافت خواهید کرد. مس در غذاهای دریایی، ‌آجیل‌ها، تخمه‌ها، سرلاک‌های سبوس گندم، محصولات تهیه‌شده از غلات کامل، سبزیجات و حتی محصولات کاکائو یافت می‌شود، پس نیازی به خوردن مکمل کس ندارید.

حتی اگر رژیم شما شامل این غذاها نیست، یک مولتی‌ویتامین بارداری خوب معمولاً شامل مقدار کافی مس است و نیازی به مصرف مکمل مس جدا نخواهید داشت. همچنین این امکان هم وجود دارد که بیش از مقدار مورد نیاز مس دریافت کنید که مناسب نیست. بنابراین، قبل از خوردن هر نوع مکمل اضافی دیگری با پزشکتان صحبت کنید.

با تمام اینها، مکمل مس احتمالاً در شکل خوراکی ایمن است. اما زنان باردار یا شیرده، اگر ۱۴ تا ۱۸ ساله هستد نباید روزانه بیشتر از هشت میلی‌گرم و اگر ۱۹ ساله یا بزرگ‌تر هستند، بیشتر از ۱۰ میلی‌گرم در روز مس دریافت کنند. خوردن شکل خوراکی مکمل مس در دزهای بالاتر هم احتمالاً غیرایمن است و مقادیر بالاتر می‌تواند حتی خطرناک باشد.

کمبود مس شایع نیست. زنان گاهی در سنین باروری دچار کمبود مس می‌شوند اما ممکن است متوجه هیچ علائمی نشوید. اگر نگرانید که مبادا مس کافی دریافت نکنید، قبل از خوردن مکمل با پزشکتان صحبت کنید.

موارد مصرف مکمل مس چیست

مکمل مس برای درمان کمبود مس و کم‌خونی ناشی از آن استفاده می‌شود، هرچند کمبود مس نادر است. کمبود مس گاهی در افرادی که زینک زیادی را از طریق رژیم غذایی خود یا از مکمل‌ها دریافت می‌کنند، افرادی که عمل بای‌پس معده داشته‌اند یا با لوله تغذیه می‌شوند بروز می‌کند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افرادی که رژیم غذایی طبیعی دارند به خوردن مکمل مس نیاز دارند، حتی ورزشکاران در صورت داشتن رژیم غذایی خوب به خوردن مس اضافی نیازی ندارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید