دررفتگی آرنج در کودکان: آیا خودتان می‌توانید آرنج دررفته را جا بیندازید؟

دررفتگی آرنج چیست؟ اگر کودک شما روی آرنجش زمین خورده است و نگران هستید که بدانید آیا آرنجش در رفته است یا نه، در این مطلب با علائم و تشخیص دررفتگی آرنج و درمان دررفتگی آرنج در کودکان آشنا شوید.

علائم دررفتگی آرنج چیست؟

زمین خوردن یا ضربه به آرنج می‌تواند باعث دررفتگی آن شود، به این معنی که استخوان از جای خود خارج شده است. او درد خواهد داشت و مفصل آرنج ممکن است تغییر شکل داشته باشد، یا خودبه‌خود سر جایش برگردد. همچنین ناحیه‌ٔ آرنج می‌تواند متورم باشد و کودک ممکن است در حرکت دادن دست خود مشکل داشته باشد.

دررفتگی آرنج یک فوریت پزشکی است، زیرا ممکن است رباط ها، تاندون‌ها، عصب‌ها، رگ‌ها و ماهیچه‌های اطراف آن آسیب دیده باشند. همچنین کودک شما ممکن است دچار شکستگی استخوان نیز باشد.

آسیب‌دیدگی آرنجی که ناشی از سقوط روی دست باز باشد، در بچه‌های خردسال نادر است ولی وقتی کودک شروع به دوچرخه‌سواری، اسکیت و ورزش می‌کند، این ریسک بالاتر است.

احتمال دیگر کشیدگی یا همان نیمه‌‌دررفتگی آرنج است، که در این صورت آرنج کودک شما طبیعی به نظر می‌رسد و به نظر نمی‌رسد که او دردی داشته باشد اما از استفاده از دستش امتناع می‌کند، مثلاً احتمالاً آن را نزدیک بدن خود نگه می‌دارد. کشیدگی آرنج به معنای آن است که رباطی که دور سر استخوان رادیوس قرار دارد از جای خود خارج شده است. کشیدگی آرنج بیشتر در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود. این وضعیت به اندازه‌ٔ دررفتگی آرنج یا شکستگی جدی نیست، اما باز هم نیازمند مراجعه به پزشک است.

آیا خودتان می‌توانید آرنج دررفته را جا بیندازید؟

خیر، هرگز سعی نکنید یک مفصل دررفته را خودتان به جایش برگردانید، زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب‌های اضافی به بافت‌ها، عصب‌ها و رگ‌های اطراف شود.

به این آسیب به همان شیوه‌ٔ استخوان شکسته رسیدگی کنید، یعنی اگر می‌توانید، دست کودک خود را با بستن آن به چیزی محکم مانند تکه‌ای مقوای سفت و لوله‌شده، در بالا و زیر مفصل، بی‌حرکت کنید. برای جلوگیری از صدمه‌ٔ بیشتر، دست را در همان حالت آسیب‌دیده ببندید و سعی نکنید آن را صاف کنید. شاید لازم باشد از دو تکه مقوا استفاده کنید، یا از چیزی استفاده کنید که بتوانید در قسمت آرنج خم کنید.

سپس کودک خود را بلافاصله به اورژانس ببرید. به او چیزی برای خوردن یا نوشیدن ندهید، مبادا به عمل جراحی نیاز داشته باشد. اگر غذایی در معده‌اش باشد، هر گونه عمل جراحی باید به تأخیر بیفتد، زیرا استفراغ تحت بیهوشی خطرناک است.

در بیمارستان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دست کودک شما با اشعه‌ٔ ایکس اسکن خواهد شد تا مشخص شود که شکسته است یا خیر. اگر این گونه نباشد و اگر بافت‌ها آسیب‌دیده به نظر نرسد، پزشک ممکن است استخوان را به وضعیت صحیح خود برگرداند و بازو را بی‌حرکت کند. او ممکن است آن را آتل‌بندی کند و بعد آن را داخل یک آویز دست بگذارد ولی ممکن است نیازی به این کار هم نباشد.

در صورت لزوم، به کودک دارو می‌دهند تا در طول انجام این کار آرام باشد و ممکن است دارویی برای کنترل درد در خانه نیز تجویز کنند. پزشک از شما می‌خواهد که چند روز دیگر برگردید تا او ببیند که کودکتان در چه حالی است.

اگر آسیب گسترده‌تر باشد، پزشک شما را به یک جراح ارتوپدی ارجاع می‌دهد، که آرنج کودک شما را جراحی می‌کند و بازوی او را در قالب گچ قرار می‌دهد تا در حین بهبود، بی‌حرکت بماند.

وقتی به خانه برگشتید، فکر خوبی است که برای کاهش ورم آرنج را در صورت امکان بالاتر نگه دارید، مثلاً هنگام نشستن یا خوابیدن کودک، آرنج را روی یک بالش بگذارید. پزشک همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کند که برای ۴۸ ساعت، چند بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه یخ بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید