نوشیدن آب هویج در بارداری

نوشیدن آب هویج در بارداری

از آنجا که آب هویج ویتامین A دارد، این سؤال پیش می‌آید که آیا خوردن آب هویج در بارداری خطرناک است؟ یا مقدار مجاز مصرف آب هویج در بارداری چقدر است؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها و بسیاری موارد مهم دیگر در مورد نوشیدن آب هویج در بارداری آشنا شوید.

انواع ویتامین A

ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. ویتامین A برای رشد جنینی کودک، از جمله رشد قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، چشم‌ها، استخوان‌ها و همچنین سیستم‌های گردش خون، تنفس و اعصاب مرکزی بسیار مهم است.

ویتامین A به ویژه برای زنانی که در شرف زایمان هستند ضروری است، زیرا پس از زایمان به ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به حفظ بینایی خوب کمک و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی و به سوخت‌وساز چربی هم کمک می‌کند. ویتامین A به دو شکل وجود دارد که شامل موارد زیر است:

ویتامین A پیش‌ساخته (Preformed vitamin A): ویتامین A پیش‌ساخته که به آن رتینول نیز گفته می‌شود، مستقیماً توسط بدن استفاده می‌شود و به شکل کلی در محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ، شیر و جگر یافت می‌شود. به عنوان مثال، ۸۵ گرم جگر گاو می‌تواند حاوی بیش از هشت برابر مقدار توصیه‌شدهٔ ویتامین A در دوران بارداری باشد، یعنی بیش از دو برابر مقداری که مصرف آن در یک روز بی‌خطر شمرده می‌شود و این برای جنین شما خطرناک است. در مورد خوردن جگر در بارداری بخوانید.

کاروتنوئیدهای پروویتامین A یا کاروتنوئیدهای پیش‌ساز ویتامین آ: (Provitamin A carotenoids): این نوع دیگر ویتامین A که کاروتنوئیدهای پیش‌ماده یا پیش‌ساز ویتامین A است در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود ولی هیچ محدودیتی در مقدار کاروتنوئیدهایی که یک زن باردار می‌تواند بخورد وجود ندارد. بنابراین، لازم نیست نگران دریافت مقدار بیش از حدی ویتامین A از میوه‌ها و سبزیجات باشید که البته آب‌میوه‌ها با میوه‌ها یکی نیستند!

نوشیدن آب هویج در بارداری

نوشیدن آب هویج در دوران بارداری و پس از آن مفید است، اما خیلی بهتر است که به جای نوشیدن آب هویج، خود هویج را بخورید، چون محتوای فیبر موجود در هویج به حرکات روده کمک ‌می‌کند و باعث کاهش یبوست بارداری می‌شود. به عنوان مثال نصف لیوان هویج خام خردشده کافی است. اما آب هویج سرشاز از قند است که مصرف زیاد آن می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود. پس نوشیدن آب هویج در بارداری ایرادی ندارد و فرق خاصی با دیگر نوشیدنی‌های سالم خانگی ندارد، اگر به مقدار متناسب از آن بنوشید!

به‌طورکلی، تقریباً غیرممکن است که مقدار بیش از حدی از این ویتامین را با خوردن مقدار زیادی از کاروتنوئیدها یا رنگدانه‌های نارنجی و زرد موجود در هویج و سایر سبزیجات و میوه‌ها دریافت کنید. هنگامی که ویتامین A را از این منابع غیرحیوانی می‌خورید، بدن فقط مقداری را که نیاز دارد به فرم فعال ویتامین A تبدیل می‌کند. آنچه که با خوردن مقادیر زیاد هویج اتفاق می‌افتد به احتمال زیاد این است که پوستتان به رنگ زرد نارنجی درمی‌آید و این اثر هنگامی که به یک رژیم غذایی متعادل برگردید، از بین می‌رود.

ویدیوی پیشگیری از یبوست بارداری مادرشو را ببینید.

نوشیدن آب‌میوه در بارداری

آب‌میوهٔ طبیعی و تازه نه تنها مقداری از نیاز شما به آب را تأمین می‌کند، بلکه سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن شماست. اگر آب‌میوه را در منزل درست می‌کنید، میوه‌ها را از قبل، خوب بشویید، حتی شستن میوه‌هایی مثل پرتقال و لیمو هم ضروری است. در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود، بهتر است آب‌میوۀ پاستوریزه تهیه کنید و به آب‌میوه فروشی‌های کنار خیابان اطمینان نکنید.

همچنین بهتر است آب‌میوهٔ آماده مصرف نکنید اما اگر به هر دلیلی خواستید از بیرون آب‌میوه بخرید، توجه کنید که بین نوشیدنی میوه‌ای، نکتار و آب‌میوهٔ طبیعی تفاوت وجود دارد. نوشیدنی‌های میوه‌ای معمولاً درصد بسیار کمی از میوۀ طبیعی، ولی نکتار‌ها درصد بیشتری از میوۀ طبیعی دارند.

هندوانه، طالبی یا خربزه هم گزینه‌هایی خوبی برای یک آب‌میوۀ خنک تابستانی است که اگر تازه هم باشد، مواد مغذی زیادی به بدن شما می‌دهد. لازم است قبل از نصف کردن آنها با چاقو، میوه‌ها را خوب بشویید. آب سبزیجات نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای دریافت مواد مغذی باشد. می‌توانید برای روزهای گرم تابستان خودتان را به یک آب‌ هویج بستنی خانگی مهمان کنید یا یک لیوان آب کرفس بنوشید اما نوشیدن آب ‌زرشک به هیچ عنوان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط