جرم یا موم گوش کودک

جرم یا موم گوش کودک

موم گوش یا جرم گوش برای تمیز و سالم نگه داشتن گوش بسیار مهم است. اما تجمع موم گوش در کودکان چیست و چه مشکلاتی ممکن است ایجاد کند؟ در این مطلب با علل ایجاد جرم گوش و راه‌های رفع آن در کودکان آشنا شوید.

موم گوش کودک چطور تشکیل می‌شود؟

اگرچه ممکن است فکر کنید موم گوش یا جرم گوش که به آن سرومن (Cerumen) نیز می‌گویند چیز کثیفی است، اما در واقع برای تمیز و سالم نگه داشتن گوش بسیار مهم است. غدد سرومینوس (Ceruminous glands) یا همان غدد مومی گوش، این موم را به عنوان راهی برای به دام انداختن خاک، گردوغبار و ذرات دیگری که می‌توانند به پردهٔ گوش آسیب برسانند، ترشح می‌کنند.

به طور معمول، موم در گوش جمع می‌شود، سپس خشک می‌شود، به سمت گوش خارجی حرکت می‌کند و در آنجا از گوش شسته می‌شود. در این فرایند، خرده‌ریزهای خارجی را گیر می‌اندازد و آنها را همراه خود می‌برد.

گاهی اوقات موم گوش سریع‌تر از آنکه بدن بتواند آن را دفع کند تجمع می‌یابد و در این زمان است که تجمع موم گوش می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

تفاوت مشکل تجمع موم گوش با عفونت گوش چیست؟

گاهی اوقات فهمیدن این موضوع دشوار است، زیرا کودک مبتلا به تجمع موم در گوش ممکن است گوشش را بمالد یا بکشد یا انگشت خود را در گوشش فرو کند، یعنی دقیقاً همان کارهایی که در صورت داشتن عفونت گوش می‌کرد. اما، تجمع موم در گوش باعث تب و مشکلات خواب مرتبط با عفونت گوش نمی‌شود.

اگر مقدار زیادی موم در گوش وجود داشته باشد، شما ممکن است فقط با نگاه کردن به گوش کودک خود آن را ببینید. همچنین ممکن است ترشحات زرد یا قهوه‌ای رنگی در گوش وجود داشته باشد. از طرف دیگر ترشح ناشی از عفونت گوش می‌تواند بی‌رنگ یا چرکی شیری‌رنگ یا خونی باشد. اگر هر گونه نگرانی در مورد آن دارید، از پزشک کودکتان وقت بگیرید تا او بتواند از نزدیک به آن نگاه کند.

تجمع موم در گوش چطور رفع می‌شود؟

هیچ چیزی، از جمله گوش پاک‌کن را به عنوان راهی برای تخلیهٔ موم وارد کانال گوش کودک خود نکنید، زیرا با این کار شما ریسک پاره کردن پردهٔ گوش او را که به اندازهٔ یک دستمال کاغذی نازک است ایجاد می‌کنید و احتمالاً با هل دادن بیشتر موم به داخل کانال گوش، مشکل را بدتر خواهید کرد.

اگر موم در قسمت خارجی گوش کودکتان است، می‌توانید همان بیرون گوش را با یک گوش پاک‌کن یا خیلی بهتر از آن فقط با یک حولهٔ مرطوب پاک کنید. اما اگر فکر می‌کنید که موم داخل گوشش جمع شده، لازم است طی یک ویزیت روتین کودک، از پزشک خود بخواهید که نگاهی به آن بیندازد.

اگر مشکلی وجود داشته باشد، پزشک می‌تواند به شکلی ایمن آن را خارج کند. به عنوان مثال، با شست‌وشوی گوش کودک با مایعی گرم که موم گوش را نرم می‌کند و اجازه می‌دهد خودبه‌خود بیرون بیاید. همچنین ممکن است لازم باشد که پزشک موم‌های سفت‌تر را با استفاده از ابزار پلاستیکی نازکی به نام کورت، بخراشد و خارج کند.

این کار اصلاً دردی ندارد. اگر گوش کودک مرتب موم بیش از حدی تولید می‌کند، پزشک ممکن است روش‌های شست‌وشوی ساده‌ای را که می‌توانید در خانه انجام دهید به شما یاد بدهد. اما هرگز خودسرلنه گوش بچه‌ها را شست‌وشو ندهید.

برای اطلاع بیشتر از نحوۀ تمیز کردن گوش بچه‌ها، مطلب مادرشو در مورد تمیز کردن گوش کودک را بخوانید.

آیا تجمع موم گوش در شنوایی کودک اختلال ایجاد می‌کند؟

بله. هنگامی که کانال گوش کودک با موم زیاد مسدود می‌شود، شنوایی کودک گنگ و خفه می‌شود. مایعات گیرافتاده در گوش میانی در حین عفونت گوش یا بعد از آن نیز می‌توانند باعث کاهش شنوایی شوند. این مسئله همچنین می‌تواند باعث درد در گوش شود.

برای پیشگیری از تجمع موم گوش چه کار باید کرد؟

وقتی بدن دچار کمبود آب می‌شود، موم گوش متراکم تر می‌شود. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که کودکتان مایعات زیادی می‌نوشد تا دچار جمع شدن زیاد موم در گوش نشود و مشکلی برایش به وجود نیاید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط