مشکلات تغذیه در کودکان: خوردن هله‌‌هوله و خوراکی‌هایی با ارزش غذایی صفر

مشکلات تغذیه در کودکان: خوردن هله‌‌هوله و خوراکی‌هایی با ارزش غذایی صفر

غذاهایی که از لحاظ محتوا و داشتن مواد مغذی صفر هستند، همان‌هایی است که کالری و قند زیاد یا چربی زیادی دارند، در نتیجه به راحتی می‌توان آنها را تشخیص داد. برای مثال، نوشابه، آب‌نبات و چیپس در صدر این فهرست قرار دارند و از خوردنی‌های ناسالم ولی محبوب بچه‌ها محسوب می‌شوند. این خوراکی‌ها باعث پوسیدگی بیشتر دندان‌های بچه‌‌ها نیز هستند. از طرفی هم، این موضوع که کودک شما فقط هله‌هوله و غذاهای ناسالم و مضر می‌خورد، می‌تواند تا حدی به رژیم غذایی خود شما مربوط باشد. در این مطلب با چند راهکار برای برطرف کردن مشکل هله‌‌هوله خوردن کودکان آشنا شوید.

برای هله‌‌هوله نخوردن کودک چه کار کنید؟

شما نمی‌توانید آنچه را کودکتان در مهدکودک یا مدرسه یا خانه‌ٔ دیگران می‌خورد کنترل کنید، اما می‌توانید خوردنی‌های ناسالم را از خانه‌تان دور نگه دارید. پس اگر فرزندتان دائماً به دنبال هله‌‌هوله‌های ناسالم است، باید خوراکی‌های سالم‌تری را در دسترسش بگذارید. به عنوان مثال، بچه‌ها غذاهای انگشتی را دوست دارند و عاشق گاز زدن و ذره‌ذره جویدن هستند. شما می‌توانید قطعات کوچک هویج را به همراه ماست یا برش‌های فلفل دلمه‌ای قرمز و کدو سبز را همراه حمص سرو کنید. همچنین با زغال‌اخته، توت‌فرنگی، موز منجمد یا تازه، ماست، شیر یا بستنی، اسموتی میوه‌ای برایش درست کنید.

اما اگر فرزندتان واقعاً به خوراکی‌های ناسالم معتاد شده است، سعی کنید با ارائهٔ جایگزینی مشابه اما سالم‌تر، وابستگی او را به تدریج از بین ببرید. به عنوان مثال، به جای اینکه هر شب برای دسر به او بستنی بدهید، میوه‌های یخ‌زده، ماست منجمد یا شربت سالمی از میوه‌ها حاضر کنید و چیپس‌های شور و پرچرب را با چوب‌شور جایگزین کنید. کودک بالاخره به خوردن گزینه‌های سالم‌تر عادت خواهد کرد، ولی درصورتی‌که رژیم غذایی خود شما سالم باشد!

اما یادتان باشد که ممنوع کردن ناگهانی یک خوردنی می‌تواند اوضاع را بدتر کند. به عنوان مثال، وقتی در خانه شکلات و شیرینی دارید و فرزندتان هم شکلات می‌خواهد نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به جای آن، میوه را قبول کند که در این صورت مجبورید مقادیر کمی از این نوع تنقلات را به او بدهید.

اگر این خوراکی‌های محبوب و مضر بچه‌ها در خانه نباشد، فرزندتان مدام برای آنها التماس نخواهد کرد و شما هم وسوسه نمی‌شوید که بگذارید کمی از آنها را بخورد. به عبارت دیگر، اگر خودتان شیرینی‌خور هستید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودکتان شیرینی نخورد! بچه‌ها به بزرگ‌ترها نگاه می‌کنند و عادت‌ها و سبک زندگی آنها را یاد می‌گیرند، پس در این مورد هم بیشتر دقت کنیم!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط