رشد احساسی اجتماعی کودک در ۱۹ ماهگی

حالا کودک شما وارد ماه ۱۹ از زندگی خود شده است و شما خیلی بیشتر از قبل رفتار فرزندتان را می‌شناسید، اما برای داشتن اطلاعات بیشتر از روحیات کودک خود، در این مطلب با بخشی از رفتار و رشد اجتماعی و عاطفی یک کودک ۱۹ ماهه آشنا شوید.

مشتاق کمک کردن به شما

در سن ۱۹ ماهگی، فرزندتان با تقلید کردن چیزهای زیادی یاد گرفته است و به انجام بسیاری از کارهایی که شما در حال انجام دادنشان می‌بیند نیز علاقه دارد. او ممکن است اصرار کند در تمیز کردن خانه، شستن ظرف‌ها و جمع کردن لباس‌های شسته به شما کمک کند. همان‌طور که خودتان دیده‌اید و می‌دانید، تمایل او برای کمک فراتر از توانایی‌اش است، اما هرچه بیشتر اصرار کنید که به کمک او نیازی ندارید، او بیشتر خواستار انجام دادن می‌شود. بنابراین، راهکار شما یافتن راه‌هایی برای مشارکت دادن او در بازی است. کودکان نوپا تفاوتی بین کار و بازی نمی‌بینند، بنابراین وقتی خودش می‌خواهد، شما می‌توانید او را به کمک کردن در همان حد و حدود مناسبی که می‌خواهید ترغیب کنید.

مثلاً، بگذارید کودکتان لباس‌های کثیف و مواد شوینده را با پیمانه‌ای که خودتان به دستش می‌دهید داخل ماشین لباس‌شویی بریزد یا پارچه‌ای به او بدهید تا بتواند میزهای کوچکی را تمیز کند. به او نشان دهید که چگونه قاشق‌های کثیف را داخل سینک ظرف‌شویی یا جایی که خودتان می‌خواهید برای شستن بگذارد.

همچنین شما می‌توانید بشقاب‌ها و لیوان‌های پلاستیکی او را در یکی از کابینت‌های پایین جا بدهید تا وقتی ظرف‌های خشک را جمع می‌کنید، او بتواند ظروف غذایش را خودش داخل کابینتش بگذارد.

نیاز داشتن مخاطب و نیازمند عشق شما

اگرچه تمایل کودک نوپای شما در این سن برای اینکه در ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته مرکز همه‌ٔ توجهات باشد ممکن است کمی کاهش یافته باشد، اما او هنوز هم از داشتن تماشاچی و دیده شدن کارها و رفتارش لذت می‌برد. پس این انتظار را داشته باشید هر کاری را که منجر به گرفتن پاسخی از طرف شما ‌شود، بارها و بارها انجام دهد!

کودکان، به ویژه کودکان نوپا با توجه ستایش‌آمیز والدین و بزرگسالان است که شکوفا می‌شوند و اگر آنها را سرزنش کنید ممکن است خیلی زود سرخورده شوند. به عنوان مثال، اگر با لحن خشن و بی‌حوصله‌ای به او بگویید که فلان کار را انجام ندهد، ممکن است گریه کند و به آغوش شما بیاید، چون هنوز هم همچنان نیاز دارد تا اطمینان پیدا کند که شما از او عصبانی نیستید و دوستش دارید؛ قدر این عشق را بدانید تا شکوفایش کنید نه پژمرده!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط