جراحت‌ها یا صدمات چشم کودکان

چشم کودک شما می‌تواند در هر سنی دچار برخی جراحت‌ها بشود اما در مورد بچه‌های کوچک‌تر این اتفاق ممکن است بیشتر بیفتد. در این مطلب می‌توانید با نکات مفیدی در رابطه با جراحت‌های چشم کودکان آشنا شوید.

رفتن یک جسم خارجی به چشم کودک

اگر به نظر می‌رسد چیزی به چشم فرزندتان رفته است، نگذارید چشم‌هایش را بمالد تا از خراشیدن قرنیه و سطح چشم جلوگیری شود. اگر چند ثانیه پلک زدن آن را از چشمش بیرون نراند، دستان خود را بشویید و ببینید آیا می‌توانید با کمی پایین کشیدن پلک پایین و کمی بالا کشیدن پلک بالایی، آن را پیدا کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر به نظر می‌رسد که جسم خارجی در چشم جا گرفته و فرو رفته است، سعی نکنید آن را بردارید، بلکه به مرکز اورژانس بروید.
  • اگر دیدید که جسم خارجی در چشم شناور است، آن را به آرامی با یک گوش پاک‌کن یا لبهٔ پارچه‌ای تمیز بیرون بیاورید.
  • اگر این کار تأثیری نداشت، سعی کنید آن را با آب ولرم از چشم بیرون برانید. ساده‌ترین راه برای این کار آن است که فرزندتان را روی روشور دستشویی یا وان بگیرید و به آرامی آب گرم و نه داغ، را از یک لیوان یا پارچ به گوشه‌ٔ چشمش بریزید. اگر فرزندتان کوچک است، می‌توانید برای جلوگیری از دست و پا زدنش ابتدا او را در یک حوله بپیچید.

اما اگر نتوانستید جسم خارجی را از چشم کودکتان بیرون بیاورید چه کار کنید؟ اگر نتوانستید جسم خارجی را از چشم بیرون بیاورید یا اگر آن را بیرون آوردید اما به نظر می‌رسد که کودکتان درد دارد، به مطب پزشک، چشم‌پزشک یا یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. درد می تواند نشانهٔ این باشد که چشم آسیب دیده است. در این فاصله، سعی کنید نگذارید فرزندتان چشم خود را لمس کند. یکی از راه‌های انجام این کار بستن یک لیوان یک‌بارمصرف کوچک روی چشم است. اگر چند برش در لبه‌ٔ لیوان ایجاد کنید و آن بخش‌ها را رو به عقب تا کنید، ممکن است بهتر روی چشم جا بگیرد. همچنین روی چشم بانداژ قرار ندهید، زیرا هر فشاری می‌تواند باعث صدمهٔ بیشتر شود.

ضربه دیدن یا خراشیدگی چشم کودک

اگر به چشم کودک ناخن یا هر چیزی خورده، ضربه دیده یا خراشیده شده است و پس از هر کدام از این آسیب‌ها به چشمش یکی از موارد زیر را مشاهده کردید، او را نزد پزشک، چشم‌پزشک یا به یک مرکز اورژانس ببرید:

  • ورم قابل مشاهده یا کبودی در پلک دیدید.
  • به نظر می‌رسد که کودکتان درد دارد.
  • اگر به نظر می‌رسد نور او را اذیت می‌کند.
  • پلکش پاره شده است.
  • چشم قرمز یا ملتهب شده است.
  • چشم آبریزش بیش از حد یا ترشح مخاط دارد.
  • چشم صدمه‌دیده به خوبی چشم دیگر حرکت نمی‌کند.
  • یک چشم بیشتر از چشم دیگر بیرون‌زده است.
  • مردمک یک چشم گرد نیست یا اندازهٔ آن متفاوت از مردمک چشم دیگر است.

بسیار مهم است که تا وقتی فرزندتان را به پزشک می‌رسانید، هیچ‌کس چشم مجروح شده را لمس نکند. اگر هر بخشی از چشم پاره شده باشد، مالش می‌تواند باعث نشت زجاجیه یعنی مادهٔ ژله‌ای بی‌رنگی که کرهٔ چشم را پر می‌کند شود، که خود می‌تواند به آسیب دائمی به چشم بینجامد.

پزشک آسیب را بررسی می‌کند و دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت از چشم را به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما قرنیهٔ خراشیده داشته باشد، ممکن است قطره‌های آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز شود. اگر ناحیه کبود باشد، ممکن است توصیه شود که آن را بالا نگه دارید و برای ۲۴ ساعت کمپرس سرد را به طور متناوب روی آن بگذارید تا ورم را کاهش دهد و سپس تا زمانی که ورم از بین می‌رود کمپرس گرم به آن اعمال کنید. در موارد نادری نیز که چشم کودک آسیب جدی دیده، ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.

اگر فرزندتان ضربه خورده است، اما شما هیچ آسیبی در او نمی‌بینید و ظاهر و اعمال او خوب به نظر می‌رسد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال، برای چند روز گوش به زنگ بروز هر کدام از نشانه‌های بالا باشید و اگر هر گونه تردیدی در مورد آسیب‌دیدگی کودک دارید، با پزشک تماس بگیرید. همچنین هرگز چشم فرزندتان را نبدندید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند، چون محروم کردن یک چشم از بینایی برای یک دوره زمانی طولانی می‌تواند به مرکز بصری در حال رشد در مغز کودک آسیب برساند.

رفتن چیزی سمی در چشم کودک

اگر هر نوع مادهٔ شیمیایی، برای مثال، یک محلول شویندهٔ خانگی، حشره‌کش‌ها یا رنگ به چشم کودکتان پاشید، با یک فوریت اورژانسی روبه‌رو هستید.

او را به حمام یا روی سینک ببرید و آب تمیز و گرم و نه داغ را در چشمش بریزید. چیز دیگری غیر از آب در چشمش نریزید. کار راحتی نخواهد بود، اما مهم است که ماده‌ٔ شیمیایی را تا جایی که ممکن است به طور کامل و به سرعت از چشمش آبکشی کنید تا از آسیب بینایی دائمی یا حتی از دست دادن چشم جلوگیری شود.

اگر بزرگسال دیگری در خانه باشد، یکی از شما می‌توانید چشم کودک را باز نگه دارد و دیگری آب را از یک پارچ در چشمش ‌بریزد. پیچیدن کودکتان در یک حوله تا نتواند تکان بخورد نیز می‌تواند مفید باشد. ساده‌ترین راه این است که آب را در گوشهٔ داخلی چشم بریزید و اجازه دهید تمام چشمش را شست‌وشو دهد.

این کار را به مدت ۱۵ دقیقهٔ کامل انجام دهید. سپس با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم به شمارهٔ ۱۴۹۰ تماس بگیرید. در صورت امکان، ظرف ماده‌ای را که در چشم فرزندتان ریخته است نزدیک خود داشته باشید، چون ممکن است به شما گفته شود که به بخش اورژانس یا مطب پزشک بروید.

پیشگیری از صدمات چشمی کودک

بیشتر صدمات به چشم کودکان قابل پیشگیری است. شایع‌ترین دلایل آسیب به چشم کودکان شامل استفادهٔ نادرست از اسباب‌بازی‌ها، سقوط از پله یا تخت، افتادن روی مبلمان، ضربه خوردن چشم با ابزار و اشیای دیگر مثل مداد و چنگال، تماس با مواد شیمیایی مضر مانند رنگ‌ها و پاک‌کننده‌های خانه و سوانح و تصادفات ماشین است.

برای محافظت از کودک در برابر آسیب‌های چشم، اقدامات لازم به منظور ایمن‌سازی خانه برای حضور کودک را انجام دهید، موارد بالقوه خطرساز فضای فیزیکی خانه را حذف کنید و هر چیز خطرناکی را از دسترس او خارج کنید. هنگامی که فرزندتان شروع به تاتی‌تاتی کردن در خانه می‌کند، مطمئن شوید که چوب یا شی تیز دیگری در دست ندارد و همیشه هنگام رانندگی، او را در صندلی ماشین کودک بگذارید و کمربندش را هم با دقت ببندید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط