مشکلات تغذیه: اضافه‌ وزن کودک ۱۲ تا ۲۴ ماه

مشکلات تغذیه: اضافه‌ وزن کودک ۱۲ تا ۲۴ ماه

اضافه‌ وزن کودک چیست و چطور باید از آن پیشگیری کرد؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید.

اضافه‌ وزن کودک را چطور تشخیص می‌دهند؟

یک متخصص اطفال از نمودارهای رشد برای دنبال کردن الگوی رشد فرزندتان استفاده می‌کند. افزایش قابل توجه وزن از یک ویزیت تا ویزیت بعدی، برای مثال، پرش از صدک وزنی ۵۰ به ۸۵ می‌تواند نشانه‌ٔ این باشد که کودکتان خیلی سریع وزن اضافه می‌کند.

اضافه وزن در کودکان نوپا اغلب به راحتی قابل مشاهده است. غالباً شکم و ران‌های آنها فربه‌تر از بیشتر بچه‌هاست، بنابراین ممکن است بلندی یک شلوار مناسبشان باشد، اما کمر آن خیلی تنگ باشد.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید چیست؟

بچه‌های خردسال هرگز نباید رژیم بگیرند، زیرا احتمالاً دچار کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای رشد می‌شوند. به جایش بگذارید آنها به اندازه‌ای رشد کنند که قد و وزنشان تناسب پیدا کند. یکی از بهترین راه‌های انجام این کار افزایش سطح فعالیت فرزندتان است. در مورد کودکان نوپا این کار ساده است، چون فقط باید اطمینان پیدا کنید که آنها حداقل ۳۰ دقیقه در روز را بیرون از خانه به دویدن و بازی می‌گذارنند.

به طور معمول، بچه‌های دارای اضافه وزن به خوردن غذاهای چرب و شیرین مانند چیپس، کلوچه، آب‌میوه و نوشابه عادت دارند. شما باید با معرفی چیزهایی مانند آب سبزیجات و میوه‌های تازه، جوانه‌های چشایی آنها را طوری تربیت کنید که به خوردنی‌های ناسالم عادت نداشته باشند. این به معنای سختگیری بیش از حد نیست، کودک شما می‌تواند آب‌میوه بخورد، اما نباید از مقدار توصیه‌شده‌ٔ روزانه برای طیف سنی‌‌اش فراتر برود. مثلاً می‌توانید به جای آب‌میوه‌های آماده که پر از شکر است، آب‌میوه‌های خانگی به کودک بدهید.

پس از دو سالگی هم برای صرفه‌جویی در جذب کالری و چربی، مثلاً سعی کنید شیر بدون چربی را جایگزین شیر پرچرب کنید. البته هیچ تغییری را بدون هماهنگی با پزشک کودکتان انجام ندهید. یک فنجان شیر کامل، یعنی شیر چربی نگرفته، دارای ۱۵۰ واحد کالری و ۸ گرم چربی است و در مقابل، یک فنجان شیر بدون چربی ۹۰ کالری دارد و چربی ندارد.

همچنین و شاید مهم‌ترین کار این است که باید مراقب غذا خوردن خودتان هم باشید، چون اگر فرزندانتان شما را همواره در حال خوردن شیرینی، کیک و نوشابه‌ها ببینند، آنها نیز به خوردن این خوراکی‌های مضر عادت خواهند کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط