دندان درآوردن: اولین دندان‌های کودک شما

دندان درآوردن: اولین دندان‌های کودک شما

اولین دندان‌های کودک چه زمانی درمی‌اید و برای کاهش درد درآوردن دندان بچه‌ها چه کار باید کرد؟ در این مطلب با برخی نکات مهم در مورد درآمدن اولین دندان کودکان آشنا ش.ید.

کودکان چه زمانی شروع به دندان درآوردن می‌کنند؟

بیشتر کودکان وقتی بین چهار تا هفت ماهه هستند اولین دندان خود را درمی‌آورند. یک کودک زودرشد ممکن است اولین دندانش را در اوایل سه ماهگی دربیاورد، درحالی‌که برای کودکان دیررشد ممکن است تا یک سالگی یا بعد از آن طول بکشد. در برخی موارد بسیار نادر نیز اولین دندان کودک در بدو تولدش قابل مشاهده است. دندان اول کودکتان در هر سنی که درآمد، این نقطه‌ٔ عطف زندگی‌اش را با عکس گرفتن و یادداشت کردن تاریخ آن در دفتر کودکی فرزندتان جشن بگیرید. طرز استفاده از مسواک انگشتی کودک را ببینید.

دندان‌ها در واقع زمانی که کودک هنوز در رحم است شروع به رشد می‌کنند و جوانه‌های دندان در لثه‌ها شکل می‌گیرند. دندان‌‌ها طی دوره‌ای چند ماهه بیرون می‌آیند و اغلب به این ترتیب ظاهر می‌شوند که ابتدا دو دندان میانی پایین، سپس دو دندان میانی بالا و بعد آنهایی که در کناره‌ها و انتهای دهان هستند.

دندان‌ها می‌توانند یکی‌یکی دربیایند یا چند دندان به طور همزمان جوانه بزنند. همچنین ممکن است همهٔ آنها راست بیرون نیایند، اما نگران نباشید، چون معمولاً با گذشت زمان صاف می‌شوند.

آخرین دندان‌هایی که ظاهر می‌شود، یعنی دندان آسیاب دوم که در قسمت پشت انتهای در بالا و پایین وجود دارد، معمولاً در حدود دومین سالگرد تولد کودک یا در ماه‌های بعدی درمی‌آیند. در سه سالگی، کودک شما باید ۲۰ دندان شیری داشته باشد و آنها نباید تا زمانی که دندان‌های دائمی او آمادهٔ بیرون زدن می‌شوند، یعنی حدود شش سالگی، شروع به افتادن کنند.

جدول زمانی درآمدن و افتادن دندان کودک را ببینید.

علائم دندان درآوردن کودک چیست؟

برخی کودکان دندان درآوردن را بدون هیچ علائمی تجربه می‌کنند، اما بسیاری از والدین گزارش می‌دهند که کودکانشان ناراحتی‌هایی را تجربه می‌کنند. محتمل‌ترین علائم دندان درآوردن عبارتند از:

  • تحریک‌پذیری یا بهانه‌گیری
  • آبریزش دهان، حتی منجر به حساسیت یا راشی در صورت
  • لثه‌های متورم و حساس
  • گاز گرفتن یا جویدن
  • امتناع از خوردن غذا
  • مشکل در خوابیدن

آیا دندان درآوردن می‌تواند باعث تب، اسهال یا آبریزش بینی شود؟

برخی والدین می‌گویند کودک آنها قبل از درآمدن دندان جدید دچار تب، اسهال یا آبریزش بینی نیز می‌شود، اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که دندان درآوردن باعث این علائم شود. آکادمی طب اطفال امریکا می‌گوید اگرچه ممکن است دمای بدن کودک هنگام دندان درآوردن اندکی افزایش یابد، اما تب واقعی و اسهال علائم نرمال آن نیستند.

اگر فرزند شما به همراه علائم دیگری از جمله بی‌اشتهایی، استفراغ، بی‌حالی و اسهال، تب هم دارد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید تا از نبود علتی جدی‌تر برای این علائم اطمینان حاصل کند.

چطور ناراحتی دندان درآوردن کودک را تسکین بدهیم؟

برای تسکین درد دندان درآوردن موارد زیر را امتحان کنید:

  • به کودکتان چیزی برای جویدن بدهید، مثلاً حلقهٔ جویدنی پلاستیکی یا حوله‌ای نو و تمیز که در یخچال و نه فریزر سرد کرده‌اید.
  • انگشت تمیز خود را با ملایمت اما محکم روی لثه‌های دردناک کودک بمالید تا درد را به طور موقت کاهش دهد.
  • اگر کودک برای خوردن غذای کمکی به اندازهٔ کافی بزرگ شده، ممکن است با خوردن غذاهای سرد مانند پورهٔ سیب یا ماست کمی تسکین یابد.
  • اگر کودک به اندازه‌ای بزرگ شده که بتواند غذاهای انگشتی بخورد، ممکن است گاز زدن یک بیسکویت سفت یا چیزی مثل مانند نان سوخاری به او کمک کند. فقط حتماً یک چشمتان به او باشد و مراقب ریسک خفگی باشید.

ایرادی ندارد به کودکم داروهای مسکن بدهم؟

اگر گاز زدن، مالیدن یا سایر روش‌های متداول برای کاهش درد دندان درآوردن مؤثر نباشد، بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که به کودک استامینوفن اطفال بدهید. حتماً قبل از دادن هر گونه مسکن درد به کودکان، از پزشک کودک خود در مورد دز مناسب سؤال کنید. اما آیا مسکنی هست که دادن آن به کودک برای درد دندان درآوردن غیرایمن باشد؟ بله، موارد زیر را بخوانید:

آسپرین: برای تسکین درد دندان درآوردن به کودک آسپیرین ندهید یا حتی آن را روی لثه‌های کودک نمالید، زیرا آسپرین می‌تواند به سندرم ری منجر شود، که یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده است.

قرص و ژل‌های هومیوپاتی دندان درآوردن: FDA می‌گوید از این محصولات به دلیل موارد گزارش‌شده از تشنج، مشکلات تنفسی و سایر عوارض جانبی آنها در کودکان استفاده نکنید. محققان سازمان غذا و دارو در حال تحقیق در مورد این ادعاها هستند و برخی تولیدکنندگان توزیع آنها را متوقف کرده‌اند، اما هنوز هم در برخی فروشگاه‌ها و به صورت آنلاین در دسترس است.

بنزوکائین: از داروها یا ژل‌های موضعی حاوی بنزوکائین استفاده نکنید. FDA هشدار می‌دهد که استفاده از محصولات مخصوص دندان درآوردن می‌تواند منجر به متهموگلوبینمی (Methemoglobinemia) شود که یک بیماری نادر و جدی گاهی کشنده است که در آن مقدار اکسیژن موجود در خون به میزان خطرناکی کم می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط