۹ روش سرگرم‌کننده برای آموزش ارزش پول به کودک

۹ روش سرگرم‌کننده برای آموزش ارزش پول به کودک

کودک شما چقدر پول را می‌شناسد و چطور ارزش پول را به کودکان یاد بدهید؟ در این مطلب با چند روش سرگرم‌کننده برای آموزش ارزش پول به فرزندتان آشنا شوید.

۱. به حراجی اجناس دست‌دوم بروید

بچه‌های کوچک‌تر عاشق انتخاب کتاب یا اسباب‌بازی از حراجی‌ها هستند و بچه‌های بزرگ‌تر به سرعت متوجه می‌شوند که مبلغ پول توجیبی آنها در اینجا بسیار بیشتر از مرکز خریدها می‌ارزد. پس از آن، می‌توانید از دیدن برق رضایت در چشمان آنها به خاطر قاپ زدن یک جنس خوب لذت ببرید.

پس گاهی بچه‌ها را به مغازه‌ٔ اجناس دست‌دوم ببرید. این کار همچنین فرصت فوق‌العاده‌ای برای صحبت در مورد استفاده‌ٔ مجدد از اشیا و بازیافت هستند.

۲. به بانک مراجعه کنید

بردن فرزندتان به بانک کار ارزشمندی است. تماشای معاملات بانکی به بچه‌ها کمک می‌کند که بفهمند پول نقد در واقع چیست. اجازه دهید کودکتان تا آنجا که ممکن است درگیر فرایندهای کاری بانک شود. کودکان پیش‌دبستانی حتی می‌توانند چک شما را به مسئول باجه تحویل دهند.

با بزرگ‌تر شدن فرزندتان، برای او حساب باز کنید و کمکش کنید تا پس‌انداز خود را پیگیری کند.

۳. از کودک به عنوان دستیار پرداخت قبض کمک بگیرید

درحالی‌که کودکتان از صندلی بوستر خود در اتومبیل تماشا می‌کند، شما کارت خود را می‌کشید، چند دکمه را فشار می‌دهید و اجی‌مجی لاترجی، کار تمام است. آیا واقعاً می‌توان به بچه‌ها ایراد گرفت که چرا کارت بانکی را جادویی و حاوی پول بی‌نهایت می‌دانند؟

با کمک گرفتن از فرزندتان در فیش پرداختی، سحر و جادوی آن را باطل کنید. این کار به کودک اجازه می‌دهد کل تصویر را ببیند و نه فقط بخش خرج کردن را. هزینه‌ها را مرور و به او یادآوری کنید که هزینه‌ٔ چه چیزهایی را پرداخت می‌کنید. مثلاً بگویید: «یادت هست تو راه کلاس شنات رفتیم بنزین زدیم؟ این پولی که اینجا نوشته شده، مال اون بنزینه که از کارتم کم شده». بعد می‌توانید پیغام بانک را در موبایل خود به او نشان دهید تا باقی‌ماندهٔ کسرشده را ببیند.

همچنین از فرزندتان بخواهید در پرداخت قبض‌های دیگر، مانند آب و برق، گاز، اجاره و تلفن نیز به شما کمک کند. او نه تنها از مشارکت لذت خواهد برد، بلکه دیدگاه کاملاً جدیدی درباره‌ٔ نحوه‌ٔ گردش پول به دست می‌آورد. ممکن است مزایای جانبی خوبی نیز وجود داشته باشد. وقتی فرزندتان می‌داند هزینه‌ٔ برق چقدر است، امکان دارد در مورد خاموش کردن چراغ هنگام خروج از اتاقش بیشتر همکاری کند.

۴. از بازار کشاورزان خرید کنید

کودکان ما در سوپرمارکت و فروشگاه‌ها هیچ نشانه‌ای از کشاورز نمی‌بینند. در عوض، بردن آنها به بازارهای محلی کشاورزان یک راه خوب برای کمک به آنها در درک ارتباط بین کار و پول است. پس وقتی مثلاً برای سفر به برخی از شهرهای شمالی یا جایی می‌روید که بازار محلی دارد، بگذارید فرزندتان تا آنجا که ممکن است در خرید مشارکت داشته باشد. وقتی فرزندتان به شما در انتخاب یک دسته هویج کمک می‌کند و پول نقد را به کشاورز می‌دهد، می‌تواند اقتصاد بازار را در عمل ببیند.

توضیح دهید که کشاورزان خودشان محصولاتشان را پرورش می‌دهند و آن را نمی‌خرند، بنابراین اوست که تصمیم می‌گیرد قیمت آن چقدر است. همچنین می‌توانید توضیح دهید که با پولی که کشاورز به دست می‌آورد، می‌تواند تجهیزات مورد نیاز خود برای افزایش تولید آن محصول را خریداری کند.

۵. آگهی‌های تخفیف را جدا کنید

قبل از این‌که همه‌ٔ آگهی‌های آزاردهنده‌ای را که صبح‌ها پشت در خانه می‌بینید در سطل زباله‌ٔ بازیافتی‌ها بیندازید، چرا با کودک خود یک مراسم برش آگهی تخفیف برگزار نکنید؟ برخی آگهی‌ها شامل کوپن‌های تخفیف برای خدمات است، حتی اگر خودتان ابزار برش ندارید، تلاش برای آموزش فرزندتان در مورد پس‌انداز و تخفیف گرفتن به زحمتش می‌ارزد. او می‌تواند به شناسایی تخفیف‌هایی که با مواد غذایی مورد نیاز این هفته مطابقت دارند کمک کند، در برش آنها کمک و آنها را در یک پاکت بزرگ قرار دهد.

دفعه‌ٔ بعد که به تره‌بار می‌روید، اجازه دهید کودکتان مسئول این تخفیف‌ها باشد. با توجه به سنش، او می‌تواند «نگه‌دارنده‌ٔ پاکت تخفیف»، «پیداکننده‌ٔ محصول»، «حسابدار پول پس‌اندازشده از تخفیف‌ها» یا هر سه مورد باشد. پس از آن، درباره‌ٔ میزان پولی که از این راه پس‌انداز کردید و نحوه‌ٔ استفاده از آن پول صحبت کنید.

۶. در اهدا کردن داوطلب باشید

فهم این موضوع که برخی از مردم بیشتر از دیگران پول دارند و این‌که افرادی که بیشتر دارند می‌توانند به کسانی که کمتر دارند کمک کنند، از مفاهیم اساسی سواد مالی است. خانواده‌ها می‌توانند کارهای بسیار ساده‌ای انجام دهند تا کودکان خود را به بخشیدن عادت دهند. مثلاً با هم مواد غذایی یا هر چیزی که فکر می‌کنید مناسب است بخرید و آن را به خیریه‌‌ها تحویل دهید.

همچنین می‌توانید آرمان کمک کردن را با علایق فرزند خود مطابقت دهید. اگر او عاشق حیوانات است، لوازم مورد نیاز برای پناهگاه حیوانات محلی را بخرید یا برای کمک در غذا دادن به حیوانات توسط پناهگاه‌های حیوانات داوطلب شوید.

۷. فرزندتان را تشویق کنید تا کمی پول دربیاورد

برای کودکان، کسب درآمد نه تنها کاری آموزنده است، بلکه آنها را توانمند می‌کند. دکه‌های قدیمی لواشک‌های خانگی یا آب‌لیموفروشی محلی را که جلوی خانه‌ها داشتیم یادتان هست؟ این دکه‌های کوچک یک انتخاب خوب برای آموزش به بچه‌هاست و مزیت اضافه‌ٔ تشویق کار تیمی را نیز دارد. دکه‌ٔ لیموناد برای خواهر و برادرها یک کار عالی است. بچه‌ٔ بزرگ‌تر می‌تواند مسئول گرفتن پول باشد و بچه‌ٔ کوچک‌تر لیوان‌ها را به مشتری‌ها بدهد. همچنین کودک بزرگ‌تر می‌تواند کودک کوچک‌تر را زیر پر و بال بگیرد، که به هر دوی آنها کمک می‌کند احساس خیلی خوبی داشته باشند.

از دیگر ایده‌های پول‌ساز برای بچه‌ها می‌توان به فروش اسباب‌بازی‌ها و لباس‌های قدیمی در بازار کهنه‌فروشان و جمعه‌بازارها و کمک در انجام کارهایی اضافی در خانه؛ البته غیر از وظایف معمولشان، برای گرفتن کمی پول اشاره کرد.

۸. هدفی برای پس‌انداز خانواده تعیین کنید

آیا فرزندتان مشتاق رفتن به شهربازی است؟ آیا می‌گوید باید یک ترامپولین داشته باشد؟ بر سر یک هدف بلندمدت توافق و یک صندوق ذخیره مثل شیشهٔ خالی مربا برای آن تعیین کنید. این باعث می‌شود که خانواده به صورت تیمی کار کنند و پس‌انداز کردن را با شادی و اشتیاق همراه می‌کند. فرزندان شما می‌توانند به واریز کردن پول خردتان در این صندوق خانگی کمک کنند و هرازگاهی بخشی از پول توجیبی خود را به آن اختصاص دهند.

۹. بازی کنید

دفعه‌ٔ بعد که فرزندتان درخواست زمان کار با کامپیوتر داشت، بگذارید برخی از بازی‌های آنلاینی را امتحان کند که در مورد مهارت‌های مربوط به پول به بچه‌ها آموزش می‌دهند.

همچنین هرچند این روزها بازی‌های قدیمی به راحتی فراموش شده‌اند، اما اگر شما هم آنها را به خاطر دارید، آنها را با کودکتان بازی کنید. مثلاً بازی مونوپولی به آموزش مفاهیم درآمد، پس‌انداز و زیان کمک می‌کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط