کودکان ‌دگرسان‌جنسیتی می‌توانند با مراقبت‌های حمایتی شکوفا شوند

کودکان ‌دگرسان‌جنسیتی می‌توانند با مراقبت‌های حمایتی شکوفا شوند

کارشناسان معتقدند که بچه‌های ‌دگرسان‌جنسیتی می‌توانند با مراقبت‌های حمایتی شکوفا شوند. اما دگرسان‌جنسیتی به چه معناست؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید.

کودک دگرسان‌جنسیتی

کودک دگرسان‌جنسیتی (Gender-diverse) به کودکی گفته می‌شود که ممکن است طیف وسیعی از هویت‌ها و رفتارهای جنسیتی را داشته باشد، جنسیت‌های مختلفی را با هم ترکیب کند یا اینکه دارای جنسیت غیرباینری باشد. کودکان متنوع از نظر جنسیتی ممکن است خود را به طرق مختلف بیان کنند. غیرباینری به کودکی گفته می‌شود که ممکن است منحصراً زن یا مرد نباشد.

زندگی با کودک دگرسان‌جنسیتی

اگر کودک شما در گروه تراجنسیتی یا دگرسان‌جنسیتی محسوب می‌شود، با درک کردن، حمایت و عشق به کودک خود کمک کنید تا به یک بزرگسال شاد و سالم تبدیل شود. یک آکادمی طب اطفال برتر در دنیا در بیانیه‌ٔ جدید خود توصیه می‌کند برای اینکه به بچه‌ها و نوجوانان تراجنسیتی و دگرسان‌جنسیتی کمک کنند تا احساس امنیت داشته باشند، رویکردی بدون قضاوت و تصدیق‌گرانه به جنسیت داشته باشید.

توصیف تفاوت‌های هویت جنسیتی می‌تواند گیج‌کننده باشد، زیرا افراد جنسیت خود را به شیوه‌های مختلفی ابراز می‌کنند و به شیوه‌های متفاوتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. برای ساده‌سازی توضیحات، کارشناسان از اصطلاح فراگیر «دگرسان‌جنسیتی» استفاده می‌کند. بچه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند خود را با جنسیتی متفاوت با جنسیت ثبت‌شده در شناسنامه‌شان می‌شناسند. جنسیت ترجیحی آنها ممکن است مرد، زن، بی‌جنسیت یا هر دو جنسیتی باشد. بچه‌ها یا نوجوانانی که به طور مداوم با جنسیتی متفاوت با جنسیت تعیین‌شده در بدو تولد همذات‌پنداری می‌کنند، اغلب تراجنسیتی نامیده می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند برای کودکان دگرسان‌جنسیتی مهم است که از خانواده و پزشک خود، مراقبت حامیانه و بدون قضاوت دریافت کنند و توسط آنها درک شوند. بچه‌ها و نوجوانان دارای تفاوت در هویت جنسیتی در معرض خطر بالای مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و خودکشی قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد که این احتمالاً به خاطر آن است که آنها اغلب با برچسب‌ زدن، رد شدن و زورگویی روبه‌رو می‌شوند، نه به این خاطر که جنسیتشان آنها را مستعد بیماری روانی می‌کند. برعکس، با حمایت و مراقبت درست، بچه‌های دگرسان‌جنسیتی می‌توانند به بزرگسالانی شاد و سالم تبدیل شوند.

تصور نکنید که مسائل مربوط به هویت جنسیتی مرحله‌ای گذرا هستند. بچه‌ها حتی از چهار یا پنج سالگی ممکن است احساسات شدیدی در مورد بیگانگی با بدنشان و اینکه بدنشان با آنها تطبیق ندارد، ابراز كنند. با این وجود، غیرمعمول نیست که کودکان حتی از دو سالگی علایق یا رفتاری را که مطابق با هنجارهای جنسیتی نیست ابراز کنند و این به معنای آن نیست که آنها دگرسان‌جنسیتی هستند.

در موضوع جنسیت، نسبت به هر گفت‌وگویی که فرزندتان می‌خواهد با شما داشته باشد، پذیرا و باز باشید که کارشناسان طب اطفال این را «مراقبت تصدیق‌گرانه‌ٔ جنسیت» (gender-affirming care) یا مراقبت آری‌گویانه به جنسیت می‌نامند. همچنین اگر به دنبال یک ارائه‌دهنده‌ٔ مراقبت‌های بهداشتی برای کودک دگرسان‌جنسیتی خود هستید، پزشکی آگاه را پیدا کنید که با استفاده کردن از نام و موارد ترجیحی فرزندتان هویتش را تصدیق کند.

اگرچه به ندرت پیش می‌آید که افراد خود را با جنسیت متفاوتی بشناسند، اما این مسئله هیچ ایرادی ندارد. این بیانیه توضیح می‌دهد که دگرسانی جنسیتی طبیعی است و باید با آن طبیعی رفتار کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط