چگونه خانهٔ خود را از شپش پاک کنید

چگونه خانهٔ خود را از شپش پاک کنید

دست نگه دارید و خودتان را خسته نکنید. طبق گفتهٔ پزشکان، اقدامات پاکیزه‌سازی و عملیات کمرشکن خانه‌تکانی برای رفع شپش سر سودمند نیستند. بنابراین، اگرچه تمیز کردن خانه از بالا تا پایین و جوشاندن ظروف، ضدعفونی کردن ملافه‌ها ممکن است به شما احساس خوب و خوشایندی بدهد، اما کمکی به خلاص شدن از شر آلودگی شپش نخواهد کرد اما چرا؟ در این مطلب می‌توانید با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

خانه‌تکانی کمکی به ریشه‌کنی شپش سر نمی‌کند

شپش‌‌ها نمی‌توانند بپرند یا پرواز کنند. آنها می‌توانند بخزند، اما ترجیح می‌دهند روی سر انسان باقی بمانند. بیشتر آنها نمی‌توانند بیش از ۲۴ ساعت دور از منبع غذایی خود، یعنی سر انسان زندگی کنند.

سری پوشیده از مو، محیط طبیعی رشد آنهاست و در آنجاست که آنها زندگی‌ کوتاه و خون‌آشام خود را می‌گذرانند، پس یک شپش سالم به طور داوطلبانه سر کودک شما را ترک نخواهد کرد، اما آنها گاهی اوقات ممکن است از سر بیرون بیفتند.

استفادهٔ درست از داروهای ضدشپش سر به همراه روش شانه زدن و به دنبال آن بازرسی دقیق موها، بهترین سلاح شما در مقابل شپش‌های سر است. با این حال، بهتر است فقط محض احتیاط چند تدبیر مربوط به خانه‌داری را هم که در زیر آمده به کار ببرید تا خیالتان راحت شود.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که شستن لباس‌ها و کشیدن جاروبرقی را برای جلوگیری از آلودگی مجدد توسط شپش‌هایی که از موها بیرون می‌افتند انجام دهید، اما احتمالاً این کارها خیلی ضروری نیست. بر اساس نظر یک مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های معتبر در دنیا و سایر کارشناسان، خطر آلوده شدن توسط شپشی که روی زمین یا مبلمان افتاده، بسیار اندک است. اما اگر خیلی وسواس دارید یا محتاط هستید، برخی از اقداماتی که می‌توانید برای راحت شدن خیالتان انجام دهید اینهاست:

  • هر روز قسمتی از صندلی اتومبیل کودک را که با سرش تماس دارد جاروبرقی بکشید.
  • رویهٔ بالش‌ها، ملافه‌ها، لباس خواب، روتختی و حوله‌ها را هر روز عوض کنید.
  • ملافه‌ها را حتماً لازم نیست با مواد شوینده شست، بلکه می‌توان یک روز در میان آنها را با استفاده از چرخهٔ شست‌وشو با آب داغ و دور خشک‌کن با حرارت بالا در ماشین لباسشویی بشویید.
  • موارد غیرقابل شست‌وشو که با سر کودک تماس داشته‌اند، مانند حیوانات عروسکی و کش مو را به مدت دو هفته در یک کیسهٔ پلاستیکی دربسته بگذارید. همچنین می‌توانید آنها را تا زمانی که شپش کاملاً از زندگی شما رفته باشد دور از فرزندتان نگه دارید.
  • هر روز شانه‌ها و برس‌ها را با آب داغ بشویید تا هر گونه شپش و رشکی جدا شود.
  • در مورد تمیز کردن یا قرنطینه کردن حیوانات خانگی خود هم نگران نباشید. شپش سر حیوانات را آلوده نمی‌کند و شما نمی‌توانید از حیوانات شپش بگیرید.

کارشناسان می‌گویند هرگز از اسپری‌های تدخینی یعنی ضدعفونی با آفت‌کش گازی، مثل اسپری‌هایی که همراه بعضی شامپوها هستند استفاده نکنید، چون آنها می‌توانند در صورت استنشاق یا جذب از طریق پوست سمی باشند.

همچنین به یاد داشته باشید استحمام روزانه امکان لانه‌گزینی شپش روی بدن شما را از بین می‌برد و رعایت بهداشت و حمام کردن روزانه یکی از بهترین اقدامات برای پیشگیری است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط