رفتار غذایی سالم را به فرزندانمان یاد بدهیم

رفتار غذایی سالم را به فرزندانمان یاد بدهیم

ترغیب بچه‌ها به امتحان کردن غذاهای سالم جدید می‌تواند برای بیشتر والدین هدفی غیرقابل دستیابی باشد. بچه‌ها استقلال بسیار کمی در زندگی خود دارند، بنابراین سعی خواهند کرد هر چیزی را تا آنجا که می‌توانند، کنترل کنند و غذا معمولاً یکی از راحت‌ترین چیزها برای اعمال کنترل آنهاست. حال این مسئله را بگذارید کنار کشمکش‌ها و تضادهایی که والدین با تبلیغات بی‌وقفه‌ٔ شرکت‌های مواد غذایی برای بچه‌ها دارند، دیگر از قفسه‌های سوپرمارکت‌ها که پر از انواع هله‌هوله است چیزی نمی‌گوییم. پس جای تعجب نیست که یک هویج ساده، یک برگ کاهو یا گوجه‌فرنگی تازه جذابیت اندکی برای بسیاری از بچه‌ها دارد! اما چه کار کنید؟ در این مطلب با ترغیب کودکان برای داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر آشنا شوید.

ایجاد عادت‌های غذایی سالم برای بچه‌ها

والدین باید هوشیار باشند تا به بچه‌ها کمک کنند غذای خوب بخورند، اما این کار نباید برای والدین یا کودک مثل باری روی دوش باشد. بچه‌هایتان در هر سنی که هستند، شما می‌توانید آنها را نسبت به امتحان کردن چیزهای جدیدی هیجان‌زده و حتی کاری کنید که امتحان کردن چیزهای جدید خواسته‌ٔ آنها باشد نه شما. نکات زیر می‌تواند راهنمای شما باشد:

سرمشق خوبی باشید

داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متنوع چیزی است که والدین باید قبل و بیش از هر چیز در پیش بگیرند. وقتی بچه‌ها به طور مداوم می‌بینند که والدینشان غذاهای جدید را امتحان می‌کنند، برداشت مثبتی از این کار پیدا می‌کنند. غذا خوردن در کنار هم به عنوان یک خانواده نیز بسیار مهم است. با توجه به مشغله‌ٔ زیاد والدین، این کار می‌تواند دشوار باشد، اما حتی چند بار شام یا صبحانه در هفته نیز کمک می‌کند. مطالعات بی‌شماری نشان داده است که خانواده‌هایی که با هم غذا می‌خورند، نسبت به خانواده‌هایی که با هم غذا نمی‌خورند تغذیه‌ٔ کلی بهتری دارند.

صبور بمانید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش مقاومت کودکان در برابر امتحان غذاهای جدید، فشار آوردن به آنهاست. بچه‌ها و مخصوصاً کودکان زیر یک سال به زمان نیاز دارند تا به طعم‌های جدید عادت کنند، بنابراین اگر چند تلاش اول شما برای ارائه‌ٔ غذایی جدید ناموفق بود، تسلیم نشوید. اعمال فشار می‌تواند بچه‌ها را از غذاهایی که می‌توانند دوست داشته باشند، بیزار کند. فقط باید فضای کافی به آنها بدهید تا آن را به میل خودشان کشف کنند.

یک باغچه درست کنید

یک باغچه‌ٔ کوچک سبزیجات در خانه درست کنید. کاشتن بذر و آبیاری می‌تواند کمک زیادی کند. دعوت از آنها برای شرکت در کل فرایند تهیهٔ غذا، از کاشتن بذر تا رسیدن آن به بشقاب غذا، به خصوص به بچه‌های کوچک این امکان را می‌دهد که حس مالکیتشان را بر آنچه می‌خورند تجربه کنند و چون محصول واقعاً مال خودشان است، دیگر نیازی به زبان‌بازی، رشوه و دزدکی گنجاندن آن در غذا نیست.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید یا فضایی برای باغچه ندارید، یک گلدان تهیه کنید. تمام آنچه نیاز دارید گوشه‌ای با نور آفتاب کافی، کمی خاک و بذر خوب است. حتی اگر بچه‌های شما فقط در پرورش یک یا دو سبزی مشارکت داشته باشند، این تجربه به آنها بینشی در مورد غذایی می‌دهد که این روزها بیشتر بچه‌ها به ندرت امکان کسب آن را دارند.

همچنین می‌توانید به بازار تره‌بار بروید و با بچه‌ها در مورد محل پرورش مواد غذایی صحبت کنید یا حتی خیلی بهتر و حرفه‌ای تر با کشاورزان آشنا شوید. به بچه‌ها اجازه دهید در انتخاب چیزی که می‌توانید با هم بپزید به شما کمک کنند. خواهید دید که شرکت فعال کودکان در تهیه‌ٔ چیزی که می‌خورند آنها را نسبت به امتحان کردن چیزهای جدید هیجان‌زده می‌کند.

آزادی انتخاب بدهید

اگر می‌خواهید فرزندتان غذای سالم و جدیدی را امتحان کند، حق انتخاب بین دو غذایی را که قبلاً نخورده است به او بدهید. عنصر حق انتخاب کار را آسان‌تر می‌کند، زیرا از نظر کودکتان دیگر موضوع چیزی است که او می‌خواهد، نه چیزی که شما می‌خواهید او امتحان کند. اگر حق انتخاب را به طور منظم در وعده‌های غذایی خود بگنجانید، این قدم‌های کوچک می‌تواند به جهش‌های بزرگی تبدیل شود.

اگر در ابتدا موفق نشدید و اگر لازم است چند بار، یا حتی بارها نلاش کنید تا یک غذای سالم جدید به کودکتان معرفی کنید، نگران نباشید. استقامت و بردباری پیروز خواهد شد. همچنین «دعوا سر غذا ممنوع» شعاری است که باید امتحان و همیشه دنبال کنید، زیرا بچه‌ها اغلب در مقابل اصرار بر امتحان چیزهای جدید، به همان اندازه مقاومت نشان می‌دهند و بزرگ نکردن موضوع غذا در نهایت به نفع همه خواهد بود.

به علاوه، پژوهش‌های اخیر تأیید می‌کنند که بچه‌ها رژیم غذایی‌شان را خودبه‌خود تنظیم می‌کنند، به این معنی که آنها در نهایت به دنبال غذاهای مورد نیاز بدن خود می‌گردند، حالا اگر در این وعده نباشد، پس در وعده‌ٔ بعدی و این خبر خوبی برای همهٔ ماست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط