داروهای ممنوع در زمان اقدام برای بارداری

داروهای ممنوع در زمان اقدام برای بارداری

وقتی در تلاش برای باردار شدن هستید، باید از مصرف انواع خاصی از داروها پرهیز کنید. این داروها می‌تواند از باردار شدن شما جلوگیری کند و مصرف برخی از آنها نیز در زمان بارداری مضر است. اگر به بیماری مبتلا هستید و باید به ‌طور معمول از دارویی استفاده کنید، حتماً با پزشک خود در مورد تأثیر آن دارو در باروری صحبت کنید. بهتر است هیچ دارویی را در دورۀ اقدام به بارداری بدون اطلاع پزشک مصرف نکنید. در این مطلب از داروهایی نام برده شده ‌است که نباید هنگام بارداری یا تلاش برای بارداری مصرف شود.

ضداحتقان‌های بینی

اگر سرما خورده باشید، ممکن است از داروهای ضداحتقان مثل افدرین یا فنیل‌افرین و سایر داروهای ضداحتقان برای غلبه بر گرفتگی بینی استفاده کنید. این داروها کار خود را با جلوگیری از تولید ترشحات مخاطی در بدن انجام می‌دهند و این جلوگیری شامل ترشحات دهانۀ رحم نیز می‌شود.

اسپرم نیازمند ترشحات دهانۀ رحم است تا هنگام حرکت به سوی رحم برای بارور کردن تخمک توسط این مخاط محافظت شود. این ترشحات همچنین حرکت اسپرم را به سمت رحم آسان‌تر می‌کند و بدون آن ممکن است اسپرم برای رسیدن به تخمک و بارور کردن آن دچار مشکل شود.

ایبوپروفن

ایبوپروفن در شکل‌های مختلف و تحت نام‌های تجاری مختلفی ارائه می‌شود. این دارو می‌تواند حرکت اسپرم در رحم را دشوارتر کند. همچنین این دارو می‌تواند بر دورۀ عادت ماهانه نیز تأثیر بگذارد و مانع تخمک‌گذاری منظم شود. بهتر است در زمان اقدام برای بارداری از مصرف این داروها پرهیز کنید.

در مورد مصرف ایبوپروفن در بارداری بدانید.

کورتون

این گروه از داروها، صرف نظر از چگونگی مصرف می‌تواند سطح هورمون کورتیزول موجود در بدن را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. کورتون‌ها انواع مختلفی دارد که معمولاً همه در سطح کورتیزول طبیعی بدن تأثیر می‌گذارد و این تغییر می‌تواند دوره‌های عادت ماهانه و تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد. از داروهای کورتونی می‌توان بتامتازون و دگزامتازون را نام برد.

اگرچه معمولاً مصرف این داروها در یک دورۀ کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف آنها در طولانی‌مدت می‌تواند مانع از باردار شدن شما شود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، باید در مورد مصرف این داروها نیز با پزشک خود صحبت کنید.

در مورد مصرف داروها در بارداری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط