بارداری مجدد بعد از سقط جنین خودخواسته

بارداری مجدد بعد از سقط جنین خودخواسته

در سه ماهۀ اول یا میانۀ بارداری گاهی به دلیل وجود نقص‌های مادرزادی در جنین یا مشکلات دیگر، پزشک ممکن است تصمیم به ختم بارداری و انجام سقط جنین بگیرد. اغلب مادرانی که سابقۀ سقط جنین دارند، نگران بارداری بعدی خود هستند. اما برای بسیاری از زنان نیز دوباره باردار شدن سخت و دشوار نیست. در این مطلب با شناخت مشکلات بارداری مجدد پس از یک سقط جنین و برخی راهکارها برای بارداری مجدد آشنا خواهید شد.

مشکلات بارداری مجدد بعد از سقط جنین

پزشک در برخی موارد با تشخیص وجود یک نقص مادرزادی در جنین یا موارد دیگری در دوران بارداری که ممکن است سلامت و حیات مادر را به خطر اندازد، تصمیم به ختم بارداری می‌گیرد. به این کار سقط عمدی یا خودخواستۀ جنین می‌گویند. سقط جنین، بسته به هفتۀ بارداری ممکن است با استفاده از دارو یا عمل جراحی ساده‌ای به نام کورتاژ یا هر دو انجام شود، به خصوص با افزایش سن بارداری نیاز به کورتاژ افزایش می‌یابد.

بیشتر زنانی که سقط جنین آنها با استفاده از دارو صورت گرفته است تا زمانی که عفونت درمان‌نشده یا بافتی از جنین در بدن آنها باقی نمانده باشد، در آینده مشکلی برای بارداری مجدد نخواهند داشت. بارداری بعد از سقط جنین از طریق کورتاژ نیز با چنین فرضی که این عمل در محیطی استریل و با نظارت کامل و تجهیزات پزشکی مناسب انجام شده باشد، مشکلی برای زنان ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد، زنان پس از سقط جنین ممکن است با مشکلات باروری روبه‌رو شوند. برخی از مشکلاتی که ممکن است زنان بعد از سقط جنین و برای بارداری بعدی با آن روبه‌رو شوند عبارتند از:

آسیب به رحم و لوله‌های فالوپ: عمل جراحی که در داخل رحم انجام می‌شود، مربوط به سقط جنین باشد یا جراحی‌های دیگر، ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بارداری را با مشکل مواجه می‌کند، به خصوص اگر زخم در نزدیکی لوله‌های رحم باشد. آسیب به لوله‌های رحم ممکن است باعث مشکل باروری در زن شود، اگرچه این مشکل قابل درمان است.

ضعیف شدن یا نارسایی دهانۀ رحم: هر روشی که با فشار به دهانۀ رحم باعث اتساع و باز شدن آن شود، ممکن است ضعف دهانۀ رحم را در پی داشته باشد، به خصوص اگر این اتفاق بیشتر از یک بار رخ دهد. پزشکان می‌توانند با انجام یک جراحی ساده به بسته ماندن آن در دوران بارداری کمک کنند، بنابراین این موضوع مهمی است که پزشک به سابقۀ کامل بیمار دسترسی داشته باشد.

راهکارهایی برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

مطالعات علمی، رابطه‌ای بین ناباروری و سقط جنین نشان نمی‌دهد. با این حال مادرانی که سابقۀ سقط جنین دارند، تا زمان بهبود کامل بدن بعد از سقط و از بین رفتن عوارض آن، به احتمال زیاد با مشکلاتی در رابطه با باروری روبه‌رو خواهند شد. به طور میانگین، زوج‌ها یک سال پس از سقط جنین مجدداً باردار می‌شوند. با این حال استفاده از برخی روش‌های زیر می‌تواند احتمال بارداری آنها را افزایش دهد:

کنترل تخمکگذاری: دانستن زمان دقیق تخمک‌گذاری به طور چشمگیری احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. بسیاری از زنانی که چرخۀ عادت ماهانۀ منظمی دارند، ۱۴ روز قبل از موعد عادت ماهانۀ خود تخمک‌گذاری می‌کنند، هرچند این زمان می‌تواند چند روز جابه‌جا شود. شما می‌توانید با یادداشت کردن زمان چرخۀ عادت ماهانه با دقت بیشتری روز تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید.

اصلاح شیوه و سبک زندگی: سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، چاقی و تغذیۀ نامناسب پیش از بارداری می‌تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد. تغییر عادت‌های ناسالم می‌تواند احتمال باروری را بیشتر کند.

مراجعه به متخصص: اگر زوجی بعد از ۱۲ ماه قادر به باروری نبودند، باید حتماً برای مشاوره با یک متخصص باروری اقدام کنند. روش‌های درمانی ممکن است شامل استفاده از داروهای باروری یا بهره‌گیری از تکنیک‌های باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI و لقاح خارج از رحم یا آی وی اف باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط