بارداری مجدد پس از سقط جنین ناخواسته

بارداری مجدد پس از سقط جنین ناخواسته

بعد از یک بار سقط شدن جنین، شاید تصمیم‌گیری برای اقدام دوبارۀ بارداری مشکل باشد، اما تمایل به باردار شدن مجدد، بلافاصله به دنبال از دست دادن کودک نیز طبیعی است. به هر حال، پیش از اقدام دوباره برای باردار شدن، باید کمی صبر کنید تا آمادگی جسمی و روحی لازم را به دست آورید. در این مطلب با زمان اقدام برای بارداری دوباره پس از سقط جنین، کنار آمدن با این اتفاق و احتمال سقط مجدد آشنا خواهید شد.

زمان اقدام برای بارداری مجدد

زمان درست یا غلطی برای این کار وجود ندارد، اما اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که زنان برای افزایش شانس یک بارداری سالم، حداقل چند ماه صبر کنند؛ به خصوص اگر دومین سقط را تجربه کرده‌اید، لازم است تا مشخص شدن دلیل سقط و رفع آن منتظر بمانید. اگر زمانی که یک خانم برای باردار شدن مجدد اقدام می‌کند، بدن او آمادۀ پذیرش بارداری نباشد، خطر سقط مجدد افزایش می‌یابد. مدتی زمان می‌برد تا رحم بهبود بیابد و پوشش داخلی رحم یا آندومتر دوباره قوی و سالم شود.

از نظر پزشکی، اگر پس از دو یا سه دوره عادت ماهانۀ طبیعی، آزمایش یا درمان خاصی مربوط به علل سقط جنین در جریان نیست، می‌توانید مجدداً برای بارداری اقدام کنید. انتخاب زمان مناسب فقط با تصمیم شما و همسرتان ارتباط دارد. بارداری مجدد جای بارداری قبلی را نمی‌گیرد، اما ممکن است با تغییر کانون مرکز توجه شما باعث شود کمتر به تجربۀ تلخ قبلی فکر کنید. اگر سقط جنین به خاطر مشکلات پزشکی بوده است، حتماً پیش از اقدام برای بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید.

احتمال سقط جنین مجدد

بیشتر سقط جنین‌ها در سه ماهۀ اول به دلیل مشکلات جنین و تخمک لقاح‌یافته است و مشکلی در مادر وجود ندارد. بسیاری از زوج‌هایی که سقط جنین را تجربه می‌کنند، نگران تکرار شدن این اتفاق هستند، اما خوشبختانه بیشتر افرادی که جنین آنها در سه ماهۀ اول سقط شده است، به راحتی توانسته‌اند دوباره به راحتی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند. اگر پزشک تشخیص دهد که سقط جنین شما ممکن است ناشی از مشکل خاصی باشد؛ معمولاً بعد از دو یا سه بار سقط مکرر جنین، ممکن است شما را به یک متخصص در این حوزه ارجاع بدهد.

پزشک متخصص با بررسی و آزمایش‌های مختلف، وجود مشکل شناخته‌شده را در شما بررسی خواهد کرد و شما می‌تواند تحت نظر او اقدام به بارداری مجدد کنید. در صورت سقط جنین و وجود هر یک از شرایط زیر بهتر است مادر برای بارداری بعدی به متخصص مراجعه کند و تحت نظر پزشک متخصص، اقدام به بارداری دوباره کند:

کنار آمدن با سقط جنین قبلی

با توجه به این که در بارداری قبلی متوجه شده‌اید که زندگی همیشه هم طبق برنامه پیش نمی‌رود، شاید لذت بردن از بارداری بعدی به اندازه‌ای که توقع دارید امکان‌پذیر نباشد و مدام نگران باشید. صبور باشید و نگرانی‌ها را از خودتان دور کنید. همچنین به سلامت خود و جنینتان بیشتر توجه کنید. رعایت موارد زیر می‌تواند بعد از یک سقط جنین به شما کمک کند تا در بارداری بعدی آرامش بیشتری داشته باشید:

  • لزومی ندارد خبر بارداری را خیلی سریع به همه اطلاع بدهید. صبر کنید تا سه ماهۀ اول بارداری به سلامت بگذرد. البته کسانی که لازم است در جریان باشند و می‌توانند به شما کمک کنند را در جریان بگذارید.
  • اطرافیانتان ممکن است توصیه‌هایی مختلفی به شما بکنند. به حرف‌های آنها نیز گوش دهید، اما در نهایت کاری را انجام دهید که پزشکتان توصیه کرده است و شما و همسرتان انتخاب خواهید کرد.
  • اگر حس می‌کنید نیاز به کمک دارید، با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید یک مشاور را برای کمک به گذراندن این دوران به شما معرفی کند. همچنین می‌توانید از روش‌های ریلکسیشن یا تن‌آرامی برای آرام نگه داشتن خود کمک بگیرید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط