خرید شانهٔ ضدشپش و نحوهٔ استفاده از آن

خرید شانهٔ ضدشپش و نحوهٔ استفاده از آن

یکی از گزینه‌های مواجهه با آلودگی شپش سر کودکتان و درمان شپش‌ها، درآوردن شپش‌ها از طریق شانه زدن موها با استفاده از یک شانهٔ ضدشپش دندانه فلزی باکیفیت است. شانه کردن می‌تواند روش بسیار مؤثری باشد، به شرطی که در انجام آن دقت و مداومت داشته باشید. در این مطلب می‌توانید با همه چیز در مورد نحوهٔ استفاده از یک شانهٔ ضدشپش آشنا شوید.

آیا شانه زدن برای درمان شپش مو کافی است

شانه کردن شپش‌ها را می‌توان علاوه بر استفاده از داروهای ضدشپش یا به تنهایی انجام داد. آنچه نیاز دارید یک شانهٔ ضدشپش خوب، راه درست شانه زدن، مداومت زیاد و بچه‌ای است که طاقت بیاورد و این کار را تحمل کند.

برخی پزشکان به جای شانه زدن، داروهای ضدشپش شیمایی را توصیه می‌کنند، اما نه به این دلیل که شانه زدن تأثیری ندارد، بلکه فقط به این دلیل که برای بسیاری از والدین عملی نیست که تنها به روش شانه زدن اتکا کنند، زیرا شانه کردن اگر به درستی انجام شود، خسته‌کننده و فوق‌العاده زمان‌بر است، به ویژه اگر آن را بدون اعمال داروی شیمیایی انجام می‌دهید.

با این حال اگر شما مصمم به استفاده نکردن از داروهای ضدشپش هستید، یا اگر داروهای ضدشپش تأثیری نداشته‌اند، شانه زدن می‌تواند کم‌کم شپش سر را ریشه‌کن کند. شانهٔ ضدشپش ابزار تشخیصی خوبی نیز هست و مطالعات نشان داده‌اند که شانهٔ ضدشپش بهترین ابزار برای پیدا کردن شپش‌های زنده است.

یک شانهٔ ضدشپش خوب بخرید

یک شانهٔ ضدشپش خوب، دندانه‌های فلزی بلند و ظریفی دارد که بسیار نزدیک به هم هستند. بعضی از کارشناسان می‌گویند وقتتان را با شانه‌های پلاستیکی یا آنهایی که همراه بسته‌های دارویی ضدشپش هستند تلف نکنید. بهترین شانه‌های ضدشپش به صورت آنلاین یا احتمالاْ در داروخانه محلی در دسترس هستند.

همچنین شما ممکن است در مورد شانه‌های الکترونیکی چیزهایی شنیده باشید، اما به نظر کارشناسان، شانه‌های الکترونیکی احتمالاً هیچ مزیتی نسبت به شانه‌های ضدشپش معمولی با طراحی خوب ندارند.

چه وسایلی برای شانه زدن شپش سر لازم است

وقتی آماده شانه زدن شدید، در محلی با نور خوب و قوی قرار بگیرید. می‌توانید به حمام یا اگر در حیاط یا توی بالکنتان نور خوبی دارید به آنجا بروید. چیزهایی که باید دم دست داشته باشید اینهاست:

  • یک شانهٔ معمولی
  • نرم‌کننده یا صاف‌کنندهٔ مو
  • یک شانهٔ ضدشپش فلزی
  • کلیپس‌ها یا گیره‌هایی برای نگه داشتن و تقسیم بخش‌هایی از موی فرزندتان
  • یک کاسهٔ پلاستیکی برای تمیز کردن شانه، پر از آب خالی یا آب و کف
  • دستمال کاغذی برای تمیز کردن شانه
  • یک حولهٔ پارچه‌ای برای انداختن دور شانه‌های کودک
  • اسباب‌بازی‌، کتاب‌ یا وسایل دیگری برای مشغول و پرت کردن حواس کودک
  • یک ذره‌بین برای دیدن بهتر
  • نور زیاد، مثلاً نور یک چراغ پرنور

شانه زدن خوب بسته به اینکه طول، پرپشتی، ضخامت یا فری و حالت‌دار بودن موهای کودک شما چقدر است می‌تواند بین یک تا سه ساعت زمان ببرد، پس فعالیتی را برای سرگرمی فرزندتان آماده داشته باشید. بسیاری از والدین اجازه می‌دهند کودکشان به تماشای یک کارتون طولانی جدید بپردازد تا او را یک‌جا و بی‌حرکت نگه دارند. کتاب‌های صوتی خوب کودکان نیز برای این منظور مؤثرند.

قبل از شروع شانه زدن، موها را مرطوب كنید، مقداری نرم‌كننده یا صاف‌کنندهٔ مو به موهای کودک بزنید و گره‌های مو را با یک شانهٔ معمولی باز كنید. بعضی از والدین متوجه شده‌اند که استفاده از مقدار زیادی نرم‌کنندهٔ موی چسبناک و سفید روی موها، فرایند شانه زدن را راحت‌تر می‌کند، حرکت شپش‌ها را کند می‌کند و دیدن آنها روی شانه‌ را هم آسان‌تر می‌کند.

چطور از شانهٔ ضدشپش استفاده کنید

بعد از آماده کردن وسایل، برای استفاده از شانهٔ ضدشپش مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • موهای فرزندتان را از فرق سر به دو قسمت تقسیم کنید و یک طرف آن را با کلیپس ببندید تا جلوی دستتان را نگیرد.
  • در آن طرفی که موهایش باز است، یک بخش کوچک از مو را به اندازهٔ نصف عرض شانهٔ خود انتخاب کنید.
  • شانه کشیدن را از پوست سر و ریشهٔ موها شروع کنید تا رشک‌ها یا همان تخم شپش را که درست نزدیک پوست سر است بردارید.
  • هر بخش مو را در جهت‌های مختلف بالا، پایین، چپ و راست شانه کنید.
  • شانه را از ریشه تا انتهای موها بکشید.
  • ممکن است شپش را بعد از آنکه شانه را از مو بیرون کشیدید، روی شانه مشاهده کنید.
  • بعد از هر بار کشیدن شانه، دندانه‌‌های شانه را در یک کاسه بتکانید، در یک کاسهٔ آب و کف فرو ببرید یا با یک دستمال کاغذی تمیز کنید.
  • تا زمانی که شانه از موهای کاملاً تمیز و بدون هر شپش یا رشکی بیرون می‌آید به شانه زدن هر بخش مو ادامه دهید. برای این منظور، ممکن است پیچیدن موهای شانه و تمیزشده و کلیپس کردن آنها به بالای سر هم مفید باشد.
  • وقتی شانه زدن تمام سر را به پایان رساندید، کلیپس‌های موها را باز کنید و نرم‌کننده را از آن بشویید.
  • شانه و کلیپس‌ها را با آب داغ و کف بشویید تا پاک شوند.
  • لباس‌هایی را هم که شما و فرزندتان در حین شانه کردن پوشیده بودید بشویید.

از شانهٔ ضدشپش چند وقت یک بار استفاده کنید

شانه زدن را برای هر کسی که آلودگی به شپش دارد، هر روز یا یک روز در میان انجام دهید تا زمانی که برای حدود دو هفته دیگر هیچ شپشی در موها ندیده باشید. اولین نوبت شانه زدن باید بیشتر شپش‌ها را بردارد. با هر نوبت بعدی، شما تعداد بیشتری از شپش‌های باقی‌مانده و تعدادی شپش را که در این فاصله از تخم درآمده‌اند از سرش خارج می‌کنید.

اگر شپش مشکلی ادامه‌دار در منطقهٔ محل شماست، شانه زدن شپش‌ها را بعد از درمان کامل هم هر یک بار در ماه انجام دهید، چون شانه‌ کشیدن منظم بهترین روش پیشگیری است. همچنین بعد از خوابیدن فرزندتان در خانهٔ دوستانش یا گردش‌های بیرون از خانه که بچه‌ها نزدیک هم هستند هم شانه کشیدن را دوباره انجام دهید.

اگر شانه‌ زدن موها برای درمان شپش سخت است چه باید کرد

اگر شانه کردن موهای فرزندتان بیش از حد سخت باشد، یعنی موهایش بیشتر از آن نازک یا بلند یا ضخیم یا مجعد هستند که بتوان شانه را بارها و بارها از آنها عبور دارد، کار سختی برای بیرون آوردن شپش‌ها با استفاده از شانه پیش رو دارید.

یک گزینهٔ قابل توجه این است که موهای کودک را کوتاه‌ کنید، اما هرچند سر کاملاً تراشیده‌شده به معنای پایان فوری شپش سر است، اما این راه‌حل معمولاً فقط برای پسرها قابل قبول است.

برای دخترها ممکن است بتوانید با کوتاه کردن موهای فرزندتان برای شانه کردن آنها راحت تر باشد یا تراشیدن موهای پشت گردنش که یک مکان کلیدی مهم برای پنهان شدن شپش‌ها و تخم گذاشتنشان است در وقت و اعصاب خود و فرزندتان صرفه‌جویی کنید.

البته شما باید این کار را خودتان انجام دهید، چون خیلی راحت نیست که بچه‌ای را که شپش دارد به آرایشگاه ببرید و برای آنها این موضوع را توضیح دهید، چون ممکن است شما را نپذیرند یا برای دیگران هم مشکل‌ساز باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط