۱۲ روش برای کمک به یک کودک مبتدی در یادگیری خواندن

۱۲ روش برای کمک به یک کودک مبتدی در یادگیری خواندن

خوانندگان مبتدی برای یادگیری خواندن به چیزی بیش از چند درس معمولی نیاز دارند. علاوه بر کتاب خواندن هر روزه برای فرزندتان و احاطه کردن او با کتاب، در این مطلب با 1۲ روش برای کمک به خوانندهٔ مبتدی خود در تسلط بر اصول اولیۀ خواندن آشنا شوید.

۱. با صدای بلند بخوانید

کتاب‌ شعرهای قافیه‌دار و کتاب‌های حاول الگوی کلمات را با صدای بلند بخوانید. همان کتاب‌هایی که قبلاً هم می‌خواندید اکنون هم انتخاب‌های خوبی هستند. کتاب‌هایی شامل تکرار کلمات گزینه‌های محبوبی هستند. همین‌طور کتاب‌هایی که کلمات یکسانی را تکرار می‌کنند و روی شباهت در قافیه و الگوها تأکید می‌کنند، نیز محبوب هستند.

۲. با کتابدار آشنا شوید

تا جایی که می‌توانید یا هر بار که فرزندتان می‌خواهد به کتابخانه بروید. فرزندتان را تشویق کنید با کتابدار آشنا شود تا او بتواند به انتخاب کتاب‌های جالب یا کتاب‌هایی که به علایق کودک شما مربوط می‌شود، کمک کند.

۳. در مورد تصاویر صحبت کنید

خوانندگان تازه‌کار از تصاویر به عنوان سرنخی برای کمک به درک داستان استفاده می‌کنند. از کودک خود در مورد تصاویر و ارتباط آنها با کلمات هر صفحه سؤال بپرسید.

۴. رفتار خوب را الگوسازی کنید

فرزندتان می‌خواهد دقیقاً مانند شما باشد، پس هر زمان که می‌توانید نزدیک او کتاب بخوانید. برای خواندن رمان خود تا بعد از به خواب رفتن او منتظر نمانید. هنگامی که نامه‌ها، فهرست‌های خرید، یادداشت‌ها یا کاتالوگ‌ها را می‌خوانید، آنچه را که می‌خوانید با فرزندتان به اشتراک بگذارید.

۵. بگذارید فرزندتان کتاب را انتخاب کند

نگران نباشید اگر فرزندتان اکنون به کتاب‌های کلاسیک علاقه ندارد. هدف این است که خواندن را مفرح کنید و فرزندتان را به ورق زدن صفحات ترغیب کنید. خواندن کتاب‌های کمیک یا خواندن کتابی دربارۀ عروسک‌های باربی هم هیچ اشکالی ندارد.

مطلب چه کتاب‌هایی برای کودکان بخرید را ببینید.

۶. با بیانی لحن‌دار کتاب بخوانید

با این کار نه تنها خواندن را سرگرم‌کننده‌تر می‌کنید، بلکه به فرزندتان در مورد علائم نگارشی، ساختار جمله و جریان داستان نیز آموزش می‌دهید. کتاب‌های ماجراجویانه‌ای را انتخاب کنید که می‌توانید آنها را با لحن خاصی بخوانید و مسخره‌بازی دربیاورید. مثلاً صدای حیوانات را تقلید کنید، صدای بوق موتور دربیاورید و صدای بلند و زیر و بم و همه جور صدایی را استفاده کنید. اگر حوصله دارید قسمتی از کتاب را به شکل آوازی بخوانید. از فرزندتان بخواهید هنگام خواندن کتاب برای شما همین کار را انجام دهد.

۷. هنگام بلندخوانی به کلمات اشاره کنید

خوانندگان مبتدی در حال یادگیری اصول اولیه هستند، یعنی این موضوع که نوشتار از چپ به راست است و این‌که کلمات نمایندۀ زبان گفتاری ما هستند. با دنبال کردن کلماتی که با انگشت خود می‌خوانید، بر تمام این مفاهیم تأکید کنید.

۸. به علایق و شخصیت کودک دقت کنید

کتاب‌هایی مرتبط به علایق فرزندتان پیدا کنید. به فرزند خود نشان دهید که مطالعه می‌تواند اطلاعاتی در مورد هر چیزی مثل دایناسورها، ماشین‌ها، افسانه‌ها، ستاره‌های سینما، موسیقی و ترفندهای تردستی بدهد. به او کمک کنید کتاب‌های هیجان‌انگیز را پیدا کند. اگر کتاب خیلی سخت به نظر می‌رسد، آن را برایش بخوانید.

۹. یادداشت‌های ساده‌ای برای فرزندتان بنویسید

یادداشت شما می‌تواند فقط دو سه کلمه باشد، مثل «دوستت دارم» یا «امروز خوش بگذران». از کلماتی که فرزندتان دیده است یا کلماتی که در کتاب‌های محبوبش خوانده‌اید، استفاده کنید.

۱۰. هنگام خواندن کتاب در مورد آن صحبت کنید

قبل از شروع خواندن، با سؤال پرسیدن به ایجاد مهارت‌های درک مطلب کمک کنید. مثلاً بپرسید: «به نظرت این کتاب در مورد چیه؟» در مورد عنوان، جلد و نویسنده با هم بحث کنید. در حین خواندن کتاب، هر چند وقت یک بار مکث کنید و در مورد داستان صحبت کنید و بگویید: «فکر می‌کنی بعدش چه اتفاقی بیفته؟»، «این شخصیت رو دوست داری؟»، «به نظرت اون باید چی کار کنه؟» وقتی کتاب تمام شد، داستان را مرور کنید و از فرزندتان در مورد آن سؤال بپرسید.

۱۱. همه جا بخوانید

هر جا می‌روید کتاب بخوانید. به کودک خود نشان خواهید داد که خواندن بخش مهمی از زندگی روزمره است. هنگامی که یک تابلوی ایست یا سایر علائم آشنا را می‌بینید، آن را با صدای بلند بخوانید و بگویید: «ای،س،ت، که می‌گوید توقف کنید!» تابلوهای فروشگاه، منوها و تابلوهای خیابان را بخوانید. تشویق فرزندتان به خواندن تابلوهای آشنا، حس تسلط او بر خواندن را تقویت می‌کند.

در مورد چطور کتاب خواندن برای کودکان بدانید.

۱۲. سخت نگیرید

خواندن را به یک تکلیف تبدیل نکنید یا یک ساعت مطالعه در هر شب را اجباری نکنید. از بازۀ توجه فرزندتان آگاه باشید و مطمئن شوید که حواسش به کتابی که شما می‌خوانید هست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط