مصرف بیش از حد دارو در کودکان چطور اتفاق می‌افتد؟

مصرف بیش از حد دارو در کودکان چطور اتفاق می‌افتد؟

وقتی کودکتان بیمار می‌شود و طبق نظر پزشکش نیاز به خوردن داروی خاصی دارد، گاهی ممکن است پیش بیاید که داروها بیش از اندازه مصرف شوند. اما این اتفاق چطور پیش می‌آید و علت و راهکارهای پیشگیری از آن چیست؟ در این مطلب می‌توانید با جواب برخی از این سؤال آشنا شوید.

مصرف خودسرانهٔ دارو

طبق نظرها و گفته‌های کارکنان بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها، اغلب بچه‌ها داروها را پیدا می‌کنند و بدون نظارت بزرگسالان و از روی کنجکاوی آنها را می‌خورند. کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که تمام داروها را خارج از دسترس کودک و در ظروف دارای قفل کودک و در قفسهٔ مشخصی در کابینت‌های بالایی آشپزخانه یا کمد قفل‌دار نگه دارید، یعنی جایی که دستش به آنها نرسد و هنگام برداشتن دارو نیز شما را نبیند.

وجود چند مراقب

وجود دو یا چند بزرگسال، برای مثال، یکی از والدین و یک پرستار بچه یا مراقب دیگر مثل خواهر شما که به کودک دارو می‌دهند بدون اینکه به یکدیگر بگویند هم یکی دیگر از علل این اتفاق است. کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید همهٔ مراقبان کودک می‌دانند که چه کسی و چه زمانی به فرزندتان دارو می‌دهد. شما می‌توانید یک برنامه را روی شیشهٔ دارو یا در یخچال بچسبانید که جای خالی برای تیک زدن هر دز در هر ساعت مشخص در شبانه‌روز را داشته باشد.

داروهای همزمان

یکی دیگر از دلایل این است که کودک دزی از دو یا چند دارو را که حاوی یک مادهٔ مؤثره هستند دریافت می‌کند، یعنی یک ماده‌ٔ مؤثره در چند دارو وجود دارد. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برچسب‌ داروها را با دقت بخوانید، به مواد مؤثرهٔ آنها توجه کنید، و به فرزند خود دو دارو با مواد موثرهٔ مشابه را ندهید. این شامل داروهای ضداحتقان، مهارکننده‌های سرفه، خلط‌آورها، آنتی‌هیستامین‌ها، استامینوفن و ایبوپروفن است.

اشتباه در اندازه‌گیری

در یک پژوهش علمی مشخص شد که ۷۰ درصد از والدین در محاسبهٔ دز مناسب از ظرف دارو مشکل دارند. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دز دارو را طبق دستورالعمل و با استفاده از ابزار اندازه‌گیری همراه جعبهٔ دارو به دقت اندازه‌گیری کنید.

غیر از این موارد اگر خودتان هم دارویی را به طور موقتی یا دائم استفاده می‌کنید، لازم است تمام نکات احتیاطی را چند برابر رعایت کنید تا باعث اتفاقات بدی نشود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط