معرفی بافت و قوام مختلف غذاها به کودک

معرفی بافت و قوام مختلف غذاها به کودک

بافت و قوام مختلف غذا چیست و چرا باید آنها را به کودک معرفی کرد؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید.

بافت و قوام غذا

بافت غذا از طریق حس هنگام جویدن غذا به دست می‌آید. منظور از بافت غذا در اینجا، ساختار و ترکیب غذاست که در آن ویژگی‌هایی مانند اندازه و شکل ذرات، میزان رطوبت و محتوای چربی، چسبندگی و کشش‌پذیری غذا درک و حس می‌شود و منظور از قوام، غلظت غذاست که در اثر کاهش حجم آب غذا و بالا رفتن مقدار غلظت مواد غذایی، غذا قوام بیشتری پیدا می‌کند که اصطلاحاً می‌گویند غذا جاافتاده است.

علت معرفی بافت و قوام غذا به کودک

این مهم است که کودکتان یاد بگیرد غذا بافت‌های مختلفی دارد و بافت‌های مختلف غذاها کودک را تشویق به جویدن می‌کند. همچنین برخی کودکان، غذاهایی مانند پوره دوست ندارند، اما از خوردن غذاهای انگشتی یا تکه‌تکه و خردشده مانند هویج پخته یا تکه‌های کوچک نان لذت می‌برند. پس به مرور بعد از شش ماهگی از دادن غذاهای تکه‌ای یا به صورت توده‌ای مانند پوره‌ها به کودکتان نترسید. فقط برای پیشگیری از خفگی کودکان باید روی غذا خوردن کودک نظارت کامل داشته باشید.

همچنین با افزایش مقدار غذای کودک، او کم‌کم به شیر کمتری نیاز دارد که این اتفاق خیلی به تدریج می‌افتد و نباید به دلیل شروع خوردن غذای کمکی، فرزند خود را از شیر خوردن محروم کنید؛ شیر مادر یا شیر خشک همچنان غذای مورد نیاز کودک است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید