آیا سندرم کاوازاکی و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان با کرونا ارتباط دارد؟

آیا سندرم کاوازاکی و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان با کرونا ارتباط دارد؟

سندرم کاوازاکی یک سندرم نادر است که اولین بار در سال ۱۹۶۷ در ژاپن شناسایی شد و سندرم التهابی چند سیستمی یک سندرم جدید است که به تازگی از سوی چند کشور گزارش شده، اما آیا خبرهایی که چند وقتی است در مورد بروز این سندرم‌ها در کودکان می‌خوانیم و ارتباط آنها با کووید-۱۹ صحت دارد؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید.

سندرم کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی یا KD، که به عنوان سندرم کاوازاکی نیز شناخته می‌شود، یک التهاب حاد در دیوارهٔ رگ‌های خونی با علتی ناشناخته است که در درجهٔ اول کودکان کمتر از پنج سال را مبتلا می‌کند.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط Tomisaku Kawasaki در ژاپن شرح داده شده و اولین موارد آن در خارج از ژاپن نیز در هاوایی در سال ۱۹۷۶ گزارش شده است.

علائم سندرم کاوازاکی چیست؟

برخی از علائم سندرم کاوازاکی شامل موارد زیر است:

  • تب
  • قرمزی چشم
  • قرمزی زبان
  • راش و بثورات پوستی
  • ورم و قرمزی دست و پا
  • تورم گره‌های لنفاوی و گردن

این بیماری می‌تواند خفیف باشد، اما حدود یک چهارم از کودکان آنوریسم یا تورم عروق قلب خواهند داشت. علل بیماری کاوازاکی مدت‌هاست که ناشناخته باقی مانده است.

سندرم التهابی چند سیستمی جدید در چه کشورهایی گزارش شده ‌است؟

مدتی است که مواردی از بستری کودکانی دچار التهابی چند سیستمی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های انگلستان گزارش شده است. این کودکان علائمی شبیه کووید-۱۹ حاد، سندرم شوک سمی و بیماری کاوازاکی را نشان می‌دهند.

به دنبال این گزارش، کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و امریکا نیز موارد مشابهی را گزارش کرده‌اند، اما تست کرونا روی کودکان در تمام این گزارش‌ها مثبت نبوده ‌است.

سندرم التهابی چند سیستمی جدید و کاوازاکی چه ارتباطی با کووید-۱۹ دارند؟

در کشورهایی که کروناویروس جدید کووید-۱۹ شیوع زیادی دارد، موارد بیشتری از این سندرم التهابی چند سیستمی جدید و بیماری کاوازاکی گزارش شده ‌است و تست کووید-۱۹ در برخی از این کودکان مثبت بوده‌ است. با این حال، کارشناسان معتقدند هنوز مشخص نیست که آیا ارتباط مستقیمی بین ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ شده است و بیماری کاوازاکی وجود دارد یا خیر.

گفته‌های برخی از جوامع پزشکی حاکی از آن است که شاید یک عامل بیماری‌زای ناشناس با بیماری این کودکان مرتبط باشد. همچنین کارشناسان می‌گویند ماه‌ها طول خواهد کشید تا اپیدمیولوژیست‌ها متوجه شوند که آیا پیوندی بین این دو وجود دارد یا خیر. موضوع پیچیده است و پاسخ ساده‌ای ندارد.

به گفتهٔ برخی دیگر از محققان نیز،‌ در سال ۲۰۰۳ هم بین بیماری کاوازاکی و شیوع سارس پیوندی وجود داشت، اما این تئوری در آن زمان هم رد شد. در هر صورت، آنها می‌گویند بیماری کاوازاکی نیز مانند کووید-۱۹ در اکثر موارد می‌تواند برای کودکان خفیف باشد و نباید بدون تحقیقات کافی در والدین وحشت ایجاد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط