رشد زبانی و شناختی کودک ۲۰ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۲۰ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۲۰ ماهه آشنا شوید.

ساختن جمله‌های معنا‌دار

جمله‌هایی که بچه‌ها در این سن‌ها استفاده می‌کنند ممکن است برای شما فقط چند کلمهٔ معمولی باشد، اما برای کودک نوپایتان یک جمله‌ٔ کامل و قدم بزرگی رو به جلو در جهت فراگیری زبان است. به به عنوان مثال، عبارت «کیف مامان» فقط دو کلمه نیست، بلکه هم روشی برای گفتن «کیف مامان اونجاست!» است و همچنین نشان می‌دهد کودکتان حالا از روی ظاهر اشیای آشنا می‌داند آنها متعلق به کدام یک از اعضای خانواده است. همچنین واژگان او ممکن است شامل چند فعل مانند «رفته» یا «افتاد» باشد که او برای ساخت جملات ساده استفاده می‌کند. به عنوان مثال در عبارت‌هایی مثل «همه رفته» یا «من افتاد.»

بین ۱۸ و ۲۱ ماهگی، کودکان در تقلید کلماتی که در اطرافشان می‌شنوند مشتاق‌تر به نظر می‌رسند. دایره‌ٔ واژگان گفتاری یک کودک ۲۰ ماهه‌ اغلب شامل حدود ۱۲ تا ۱۵ کلمه است، هرچند برای بسیاری از کودکان این تعداد بسیار بیشتر است. اما حتی اگر فرزند شما هنوز جملات ساده نمی‌سازد، احتمالاً کلماتی که می‌فهمد بسیار بیشتری از چیزی است که می‌تواند به زبان بیاورد. اگر می‌خواهید این موضوع را امتحان کنید، از او بخواهید که به اتاقش برود و یک پیژامه برای شما بیاورد یا هر کلمه‌‌ای که هرگز نشنیده‌اید خودش بگوید و به احتمال زیاد او تاتی‌تاتی کنان می‌رود و دقیقاً با همان چیزی که خواسته‌اید بازمی‌گردد.

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ با گفت‌وگو با فرزندتان و اسم بردن از چیزهایی که با هم می‌بینید، عشق به زبان را در او تشویق کنید. صداها را فراموش نکنید. کودک نوپایتان از گوش دادن به چیزهایی مانند آژیر، پارس سگ‌ یا آواز پرندگان لذت می‌برد. به آنچه می‌شنوید عنوان بدهید، مثلاً بگویید: «صدای آژیر می‌گه ویو‌ویو‌ویو!»؛ چون تکرار صداها برای کودکان نوپا اغلب ساده‌تر از تکرار اسم اشیای ایجادکننده‌ٔ آن صداهاست.

همچنین اگر فرزندتان می‌خواهد با تلفن صحبت کند، از دوست یا فامیلی که مایل به چند دقیقه گفت‌وگو با اوست کمک بگیرید، اگرچه احتمالاً پاسخ کودک به سؤالات دوستتان از پشت تلفن، تکان دادن سرش به معنای بله یا خیر است، اما بی‌تردید فرزندتان از این تعامل لذت خواهد برد.

یک همکار کوچولو

حالا احتمالاً شما در حال انجام دادن هر کاری باشید، فرزندتان هم می‌خواهد همان کار را درست کنار شما انجام دهد. مسواک زدن، جاروبرقی کشیدن، مرتب کردن تختخواب، پخت‌‌وپز، باغبانی، همگی تجربیات یادگیری شگفت‌انگیزی برای یک کودک ۲۰ ماهه است، حتی اگر او هماهنگی حرکتی کافی برای کمک کردن را نداشته باشد، ولی در حال ذخیرهٔ داده‌ها و اطلاعات برای استفاده از آنها در آینده‌ای نزدیک است.

اگر فرزندتان می‌خواهد به شما در کارهای خانه کمک کند، کارهای ساده‌ای که بتواند انجام دهد برایش پیدا کنید. مثلاً وقتی میز شام را می‌چینید، از او بخواهید یک قاشق کنار هر بشقاب بگذارد یا در جای خودش یک بشقاب پلاستیکی و دستمال سفره بگذارد. یادتان باشد گوش دادن به درخواست‌های سادهٔ شما و یادگیری انجام و گوش دادن آنها به ساخت و شکل‌گیری واژگان گفتاری کودک نوپا کمک می‌کند.

یادگیری طرز کار چیزها

کودک شما در این سن نسبت به نحوه‌ٔ کار همه چیز کنجکاو است. او احتمالاً دوست دارد اجزای اسباب‌بازی‌ها را از هم باز و سعی کند آنها را مجدداً روی هم سوار کند. بازی‌هایی که بخشی از آن شامل پنهان کردن یک شیء است و جعبه‌های مرتب‌سازی اشکال هندسی هنوز هم محبوب کودکان در سن ۲۰ ماهگی هستند.

پازل‌های ساده نیز که نوعی از مرتب‌سازی اشکال است، برای یک کودک ۲۰ ماهه سرگرم‌کننده هستند. بهتر است پازل‌هایی را انتخاب کنید که در آن هر قطعه، تصویر کامل از یک شیء، مثلاً یک حیوان یا یک ماشین باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط