رشد زبانی و شناختی کودک ۲۱ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۲۱ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۲۱ ماهه آشنا شوید.

توجه به جزئیات

در حال حاضر کودک نوپای شما نه تنها می‌تواند بیشتر اعضای بدن خود را نام ببرد، بلکه احتمالاً می‌تواند همان قسمت‌های بدن عروسکش را هم نام ببرد یا حداقل به آنها اشاره کند. همچنین اگر شما دایره‌ای روی یک کاغذ رسم کنید، او سعی خواهد کرد از شما تقلید کند، اگرچه هنوز در ترسیم خطوط عمودی مهارت بیشتری دارد.

کودکتان احتمالاً در این سن‌ شیفته‌ٔ چیزهای کوچک، به ویژه حشرات است، پس تعجب نکنید اگر سعی می‌کند آنها را بخورد! بخشی از دلیل علاقه‌اش آن است که او حالا هماهنگی حرکتی لازم برای خم شدن و برداشتن اشیای کوچک را دارد. همچنین، آگاهی او از حواس پنج‌گانه‌اش رو به افزایش است و نسبت به اینکه چیزها چه شکل، بو، مزه و صدایی دارند بسیار کنجکاو است.

همچنین در این ماه، کودک نوپایتان ممکن است این شکیبایی را داشته باشد که به تنهایی برای چند دقیقه بنشیند و به یک کتاب نگاه کند و اگر پازل بزرگی متشکل از دو یا سه قطعه را به او بدهید، به احتمال زیاد می‌تواند قطعاتش را با هم جفت‌وجور کند.

تصاویر کتاب‌های کودکان مملو از جزئیات خیلی ریزی هستند که کودکان نوپا دوست دارند پیدا کنند. شما می‌توانید در حین خواندن این کتاب‌ها، از فرزندتان بخواهید چیزهای کوچکی مثل موش کوچک یا بالون قرمز را در تصاویر شلوغ یک کتاب‌ پیدا کند. کتاب‌هایی که اسم اشیای روزمره یا اعضای بدن را کنار عکسشان می‌نویسند نیز انتخاب‌های خوبی هستند.

ترفند رشد دایرهٔ واژگان

کارشناسان می‌گویند والدینی که از بچگانه صحبت کردن پرهیز می‌کنند و مرتب و به کرات، با لحن واضح و با صراحت با کودک خود صحبت می‌کنند می‌توانند شانس فرزندشان برای واضح صحبت کردن و داشتن دایره‌ٔ واژگانی وسیع را افزایش دهند.

آهنگ‌های خنده‌دار

خواندن آهنگ‌های خنده‌دار و بازی‌هایی با انگشت‌های دست‌، هم مهارت‌های زبانی و هم مهارت‌های فکری کودک را تحریک می‌کنند و کودکان نوپا عاشق این بازی‌ها هستند. یک بازی‌ بداهه از خودتان بسازید یا شعری کودکانه را در اینترنت جست‌وجو کنید. به عنوان مثال، آهنگ «مورچهٔ ریزه‌میزه» را به ترتیب زیر برای فرزندتان اجرا کنید تا او هم خیلی زود آن را برای شما اجرا کند:

  • انگشت شست یک دستتان را به انگشت کوچک همان دست بچسبانید تا حرکتی شبیه بالا رفتن ایجاد کنید و بخوانید: «مورچهٔ ریزه‌میزه داره از دیوار بالا می‌ره!»
  • بعد انگشت‌های خود را طوری تکان دهید که شبیه ریزش قطرات آب باران باشد و بخوانید: «بارون از ابرها پایین می‌ریزه!»
  • حالا دست‌های خود را رو به جلو و رو به پایین تکان دهید و بخوانید: «مورچه از رو دیوار لیز می‌خوره!»
  • سپس با دست‌هایتان یک دایره در هوا رسم کنید و بخوانید: «اما زودی آفتاب می‌زنه!»
  • دست‌هایتان را کاملاً باز کنید و انگشت‌ها را از هم فاصله دهید و بخوانید: «آفتاب زمین رو خشک می‌کنه!»
  • در آخر هم حرکت بالا رفتن را دوباره تکرار کنید و ادامه دهید: «مورچهٔ ریزه‌میزه دوباره از دیوار بالا می‌ره!»

هر تعداد شعر و داستان بداهه که بخواهید می‌توانید به این شکل از خودتان اختراع کنید و آن را به ماجرایی شاد و قشنگ برای کودکتان تبدیل کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط