دراز کشیدن کنار کودک موقع خواب

آیا شما هم حتماً باید کنار کودک دبستانی‌تان دراز بکشید تا او بخوابد؟ در این مطلب با موارد معمول و مشکلات احتمالی این موضوع آشنا شوید.

آیا طبیعی است که کودکتان نتواند بخوابد، مگر این‌که شما کنارش دراز بکشید؟

پاسخ به این نکته ارتباط دارد که علت نیاز فرزندتان به حضور شما چیست. در برخی موارد، این اتکا می‌تواند نشانه‌ٔ یک مشکل زیربنایی باشد، اما اگر هر دو از این روال لذت می‌برید یا فکر می‌کنید او به تسکین و تسلای بیشتری از طرف شما نیاز دارد، هیچ ایرادی ندارد.

او ممکن است صرفاً از فرصت گذراندن وقت با شما و در کنارتان بودن لذت ببرد. شاید زندگی شما شلوغ است و این مناسک راهی برای پیوند و اتصال مجدد شما به هم است یا شاید او یک خواهر یا برادر جدید دارد و متوجه شده است که دراز کشیدن شبانه به او زمانی انحصاری با شما می‌دهد. احتمال دیگر این است که او به دلیل شرایطی چالش‌برانگیز مانند معلم بداخلاق یا مشکلی با دوستانش، به کمی قوت قلب بیشتر نیاز دارد. در هر صورت، بهتر است با روش خودتان، علت این اتفاق ساده را پیدا کنید، هرچند در این چنین مواردی، جایی برای نگرانی وجود ندارد. تا زمانی که وقت داشته باشید و مشکلی با دراز کشیدن کنار فرزندتان در ساعت خواب ندارید، شعار «اگه خراب نشده، درستش نکن» کاملاً صدق می‌کند. این می‌تواند فرصتی فوق‌العاده برای والدین و کودک باشد تا اوقات مثبت و آرامی را در کنار هم بگذرانند.

برخلاف چیزهایی که دیگران می‌گویند و شما هم حتماً شنیده‌اید، با تأمین خواسته‌های فرزندتان در حال حاضر، او را برای همیشه به یک آدم بدعادت تبدیل نمی‌کنید و او از شما نخواهد خواست که در زمان دانشگاه کنارش دراز بکشید.

مشکلات احتمالی دراز کشیدن کنار کودک هنگام خوابیدنش چیست؟

غیر از علل معمول‌تر گفته‌شده در بالا، گاهی برخی از علل برای نیاز به داشتن یک همدم در کنار تخت مشکل‌ساز هستند. مثلاً یک علت ممکن است این باشد که کودکتان نسبت به رابطه‌ٔ شما و خودش احساس ناامنی می‌کند. به عنوان مثال، او ممکن است در تلاش باشد تا به خودش اطمینان دهد که تا حدی بر شما کنترل دارد، یا ممکن است از این بترسد که اگر شما را پیش خود نگه ندارد، رها خواهد شد و حتی ممکن است احساس کند برای محافظت از شما باید شما را نزدیک خودش نگه دارد. در این موارد، آنچه به عنوان یک روتین آرام‌بخش شروع می‌شود، می‌تواند به سرعت به زمینه‌ای برای یک جنگ قدرت شبانه تبدیل شود. اگر به وجود یکی از این مشکلات بزرگ‌تر مشکوک هستید، شروع به پیدا کردن راهی برای رفع آنها کنید و بهتر است اگر علت را پیدا نمی‌کنید، خیلی آگاهانه از یک درمانگر وقت ملاقات بگیرید.

اما اگر تصمیم دارید که دراز کشیدن کنار بچه‌ٔ خود را متوقف کنید یا به این دلیل که به یک جنگ قدرت تبدیل شده است یا فقط به دلیل این‌که وقتش را ندارید، معمولاً بهتر است از رویکرد ترک ناگهانی پرهیز کنید. روالی شبیه از شیر گرفتن کودک بیشتر جواب می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید هر شب ۱۵ یا ۲۰ دقیقه کنار او دراز بکشید و این زمان را به تدریج کاهش دهید.

اما فکر نکنید که باید این همراهی شبانه را کلاً کنار بگذارید. تا وقتی ادامه‌ دارد قدرش را بدانید، چون روزی این لحظات خاص خاطرات محبوبی برای شما خواهند بود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط