قبل از مدرسه رفتن چه چیزهایی به بچه‌ها یاد بدهیم؟

لازم نیست تا مهدکودک رفتن کودک صبر کنید، می‌توانید از همین حالا که کودک شما تازه شروع به راه رفتن کرده با بازی و کارهای هیجان‌انگیز به او مهارت‌های مختلف را یاد بدهید. چه وقتی که دارد بالا و پایین می‌پرد و چه وقتی که نقاشی می‌کشد، کودک شما دائماً در حال یادگیری است و می‌تواند در قالب بازی چیزهایی یاد بگیرد که به رشد شخصیت او کمک می‌کند.

توسعهٔ مهارت‌های شخصی، عاطفی و اجتماعی

به کودک یاد بدهید که با بچه‌های دیگر ارتباط بگیرد. ممکن است این موضوع برای شما نگران‌کننده باشد. خوب است گوشه‌ای بنشینید و او را در یک محیط امن آزاد بگذارید. احتمالاً او جذب بچه‌های هم‌سن خودش می‌شود و با آنها ارتباط می‌گیرد. حتی اگر کودک هنوز به درستی نمی‌تواند حرف بزند، باز هم به او اجازه دهید که گپ و گفتی با هم‌سن و سالان خودش داشته باشد. روابط اولیه به کودک یاد می‌دهند که ارتباط خود را با دیگران کنترل کند و از طرفی دیگر به کودک اجازه می‌دهید خودش را بشناسد و شما به شخصیت او در ارتباط با دیگران پی‌ می‌برید. علاوه بر این با تشویق ارتباط گرفتن با دیگران به او برای داشتن استقلال کمک خواهید کرد.

توسعهٔ ارتباط‌، زبان و سواد

همهٔ‌ ما به بچه‌ها شعرهای زیبا یاد می‌دهیم و با این‌ کار به آنها می‌آموزیم که از کلمات بیشتری برای حرف زدن استفاده کنند. او را به شعر خواندن تشویق کنید و اگر دلش می‌خواهد با آهنگ خاصی شعرش را بخواند، مانع او نشوید. کتابی را بردارید و با نشان دادن نقاشی‌ها از کودک بخواهید اسم آنها را بگوید. او را تشویق کنید که به تصویرها نگاه کند و داستانی برایتان تعریف کند. هرچند کودک شما در مدرسه با املای کلمات و نحوهٔ ادا کردن آنها آشنا خواهد شد، اما شما با این‌ کار مهارت حرف زدن او را تقویت می‌کنید و استفاده از کلمات را به او می‌آموزید.

مهارت‌های اولیهٔ ریاضی

وقتی کوچولوی شما مدرسه رفتن را شروع کند به مرور اعداد را یاد می‌گیرد و با مفهو‌م‌های پیچیدهٔ آن آشنا می‌شود. اما ایدهٔ خوبی است که از همین حالا که یک کودک نوپاست از او بخواهید ماشین‌ها یا درخت‌های توی راه را بشمارد یا تعداد میوه‌هایی را که می‌خواهید بخرید او حساب کند. این‌ کار او را با مفهوم شمردن آشنا می‌کند و بعدتر می‌تواند به مرور دانش خود را گسترش بدهد.

شناخت محیط اطراف

وقتی دارید در پارک پیاده‌روی می‌کنید برگ‌ها و بافت‌های آنها را به او نشان دهید. با جای پاهایتان روی برف، گِل یا آب بازی کنید. بگذارید با دست‌هایش یک گلدان از برگ‌ها بسازد یا اینکه روی آنها قدم بزند. همهٔ اینها به کودک شما کمک می‌کند تا ماهیت و شکل هر چیزی را که در اطرافش می‌بیند بشناسد. این شناخت در مهدکودک‌ها معمولاً با باقی ماندن رد پا یا دست روی خمیر بازی یا گِلِ‌ بازی در کودک پدید می‌آید.

توسعهٔ مهارت‌های حرکتی

کار سختی نیست که کودکتان را به بالا و پایین پریدن تشویق کنید. بچه‌ها پر از انرژی هستند و این انرژی آنها می‌تواند در راه بهبود مهارت‌های حرکتی‌شان صرف شود نه فقط در راه‌ بازی‌های موبایلی. شما هم کمی با او بالا و پایین بپرید. این یک تحرک فوق‌العاده با شادی و خنده هم برای شما و هم برای کودکتان است. بچه‌ها عاشق این هستند که با بزرگ‌تر‌ها بازی کنند. در کنار بازی‌ها مهارت‌هایی مثل گرفتن قاشق و چنگال یا باز و بسته کردن زیپ و دکمه را هم به او یاد بدهید. همهٔ اینها کمک می‌کند که مهارت‌های حرکتی کودکتان تقویت شود و او رشد خوبی داشته باشد.

تقویت خلاقیت

دفعهٔ بعدی که با کودکتان جایی رفتید و از آن محیط لذت برد، از او بخواهید که یک نقاشی از آنجا بکشد یا اینکه چیزی شبیه آنجا درست کند. چیزی شبیه شهربازی یا پارک. بگذارید از وسایل مختلف استفاده کند یا چیزهای گوناگون را با هم مخلوط کند. تا موقعی که خطری او را تهدید نمی‌کند بگذارید از خلاقیتش استفاده کند. او را تشویق کنید و اثرش را به عنوان یک هدیهٔ ارزشمند بپذیرید. او را درگیر قاعده‌ها و قانون‌ها نکنید. اجازه دهید خلاقیتش رشد کند. می‌توانید خودتان هم با درست کردن وسایل خلاقانه، مثل ساختن یک قاب عکس از یک جعبهٔ به‌دردنخور، خلاقیت خود را نشان دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط