چطور خانه را برای آمدن کودک آماده کنیم؟

زوج‌هایی که برای اولین‌ بار صاحب فرزند می‌شوند، ممکن است با اقدامات لازم برای نگهداری از نوزاد خیلی آشنا نباشند. باید بدانید به محض تولد متوجه می‌شوید که یک میلیون کار برای انجام دادن وجود دارد. ممکن است تا به حال به خرید پوشک و کالسکه فکر کرده باشید اما دیگر چه کارهایی باید انجام شود؟ می‌توانید موارد موجود در این فهرست را دنبال کنید تا خانه‌ای آرام و صمیمی برای نوزادتان آماده کنید.

غذای خودتان را آماده کنید

وقتی کودک شما از راه می‌رسد زمان چندانی برای طبخ غذاهای تازه نخواهید داشت. از همین حالا کارت تخفیف و فهرست غذای رستوران‌ها را جمع کنید، غذای یخ‌زده بخرید یا خودتان غذاهایی آماده کنید و داخل فریزر قرار دهید. به این فکر کنید که شاید دست‌پخت شوهرتان تعریفی نداشته باشد و خسته‌تر از آن باشید که غذا بپزید. پس غذاهای یخ‌زده ایدهٔ بدی نیستند.

غذای بچه را آماده کنید

اگر تصمیم دارید کودک را از شیر خودتان تغذیه کنید، بهتر است یک شیردوش باکیفیت بخرید. یادتان باشد که حتماً یک بالش شیردهی هم تهیه کنید تا هم شما و هم کودکتان حین تغذیه راحت‌تر باشید. ایدهٔ بدی نیست که با تهیهٔ شیشه‌شیر فرصت شیر دادن را به پدر کودک هم بدهید.

حواستان به لبهٔ میزها باشد

بگذارید بگوییم شما یک خانهٔ دوست‌داشتنی برای بزرگ کردن کودکتان آماده کرده‌اید که آن را با اسباب و اثاثه‌ای از جنس فلز و شیشه آراسته‌اید. اما متأسفانه فلز و شیشه دوستان خوبی برای بچه‌ها به حساب نمی‌آیند. پیش از آمدن نوزاد هر چیز شکستنی یا هر چیزی را که لبه‌های تیزی دارد از محیط خانه دور کنید. اگر به این وسایل نیاز دارید، سعی کنید آنها را دور از دسترس بچه قرار دهید. اگر وسایلتان لبه‌های تیزی دارند، آنها را با محافظ‌های نرم و پلاستیکی بپوشانید تا نوزاد به خودش آسیبی نرساند.

از محافظ‌ها استفاده کنید

وقتی نوزاد حرکت کردن را یاد گرفت بهتر است فکری به حال هر وسیله‌ای که احتمال سقوطش وجود دارد بکنید. تمام پریزهای برق را با محافظ بپوشانید. اگر داخل کابینت‌ها وسایل خطرناکی قرار دارد و دست کودکتان به آنها می‌رسد، یک چفت برای در کابینت‌ها درست کنید یا بهتر است وسایل خطرناک را بالاتر بگذارید. آهن‌رباها و ریسمان‌های آویزان را از دسترس دور کنید. در نهایت بهترین کار این است که خودتان روی زمین دراز بکشید و از زاویهٔ دید نوزاد همه جا را نگاه کنید تا چیزهای خطرناک را بیابید.

درزها را فراموش نکنید

بعضی از حشرات در خانهٔ ما وجود دارند و شاید ما خیلی به آنها توجه نکنیم. اما توصیه می‌شود حتماً قبل از ورود نوزاد سوراخ‌های کنار دیوارها را بپوشانید و اگر قصد سم‌پاشی دارید، این کار را پیش از حضور کودک انجام دهید.

انباری از پوشک درست نکنید

منطقی است که بخواهید پیش از تولد پوشک مورد نیاز کودک را فراهم کنید، زیرا ممکن است بعد از تولد وقت کافی نداشته باشید. اما بهتر است در خرید پوشک‌های سایز کوچک زیاده‌روی نکنید چون نوزاد در یک چشم به هم زدن بزرگ خواهد شد. این مسئله در مورد لباس بچه هم صدق می‌کند. اگر اقوام و دوستان برایتان لباس بچه کادو آورده‌اند، بهتر است تا بعد از تولد برای کندن مارک لباس و شستن آنها صبر کنید چون ممکن است اندازهٔ کودک شما نباشند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط