عادت‌هایی که به اندازۀ سیگار کشیدن به ما آسیب می‌زنند

خیلی از ما به خیال خودمان زندگی سالمی داریم. اهل دود نیستیم، خوشحالیم، غذاهای رنگارنگ می‌خوریم و ورزش می‌کنیم. اما همۀ ما عادت‌هایی داریم که به گفتۀ محققان به اندازۀ سیگار کشیدن مضر است. شما به اندازۀ سیگار کشیدن به خودتان آسیب می‌زنید، اگر:

به مدت طولانی می‌نشینید

حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای و منظم هم باشید، نشستن طولانی‌مدت چه پشت ماشین و چه پشت میز کارتان برای سلامتتان مضر است. طبق اعلام مرکز خدمات مراقبتی سرطان در آلبرتای کانادا، نداشتن فعالیت کافی سالانه به حدود ۱۶۰ هزار مورد از سرطان‌های سینه، روده، پروستات و ریه منجر می‌شود که این مقدار معادل دوسوم سرطان‌های ناشی از سیگار کشیدن است.

پیشگیری کنید: در محل کارتان دائم از جایتان بلند شوید و راه بروید. مثلاً تا آبدارخانه بروید و یک لیوان آب بنوشید یا تا پنجره بروید و کمی محیط بیرون را تماشا کنید. اگر در خانه هستید، برای دیدن تلویزیون یا کتاب خواندن لم ندهید. کمی بنشینید، کمی بایستید. پیاده‌روی آهسته یا تند هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

زیاد گوشت و پنیر می‌خورید

خیلی‌هایمان عاشق همبرگرهای پرپنیر هستیم یا اینکه دلمان می‌خواهد هر روز لازانیا با پنیر برشته‌شده‌ٔ رویش را بخوریم. اما باید بدانیم که پروتئین‌های حیوانی مملو از هورمون رشدی هستند که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که در دوره‌ٔ میانسالی دارای رژیم غذایی‌ حاوی میزان بالایی از پروتئین حیوانی بودند، چهار برابر بیشتر از افراد با رژیم غذایی کم‌پروتئین احتمال مرگ به علت سرطان را داشتند. این احتمال خطر مرگ‌ومیر معادل احتمال خطر ناشی از سیگار کشیدن است.

پیشگیری کنید: تنها راهش این است که مقداری از پروتئین‌های حیوانی رژیم خود را با پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا و سویا جایگزین کنید و یادتان باشد خودتان را با کلسیم زیاد پنیر و خواص گوشت قرمز گول نزنید.

با روغن‌های مضر آشپزی می‌کنید

تا به‌ حال هزار بار شنیده‌اید که می‌گویند غذاهای سرخ‌کردنی نخورید. خیلی از ما روغن مخصوص سرخ‌کردنی می‌خریم و خیال خودمان را راحت می‌کنیم. اما باید بدانیم که وقتی سیب‌زمینی‌ها در دمای بالای روغن سرخ می‌شوند، همزمان ذرات معلق، آلدهیدها و دیگر مواد مضری که در دود سیگار هم وجود دارند در هوا پخش می‌شوند و تنفس آنها شبیه تنفس دود سیگار است و می‌تواند در التهاب دستگاه تنفسی مؤثر باشد.

پیشگیری کنید: روغن مناسب را برای انواع پخت‌و‌پز انتخاب کنید. مثلاً روغن زیتون برای سرخ کردن یا پخت‌وپز در دمای بالا مناسب نیست، اما برای پخت‌وپز در دمای پایین یا استفاده در سالاد مناسب است. روغن را آن‌قدر داغ نکنید که به مرحله‌ٔ دود کردن برسد و یادتان باشد که حتماً هود را روشن یا پنجره را باز کنید.

از سولاریوم استفاده می‌کنید

ژورنال انجمن پزشکی آمریکا تخمین زده که برنزه کردن به صورت مصنوعی، یعنی با استفاده از تخت، لامپ، دستگاه و سالن سولاریوم، هر سال در آمریکا به ۴۲۰ هزار مورد سرطان پوست منجر می‌شود. در مقابل، سیگار کشیدن سالانه سبب ۲۲۶ هزار مورد سرطان ریه در آمریکا می‌شود.

پیشگیری کنید: اولین قدم برای اصلاح این رفتار این است که پوست روشن خودتان را دوست داشته باشید و برای زیباتر شدن آن گوجه و هویج بیشتری بخورید. تحقیقات نشان داده گوجه و هویج پوستتان را رنگی‌تر و درخشان‌تر می‌کنند و لازم هم نیست نگران قرار گرفتن در معرض مواد احتمالاً خطرناک موجود در اسپری‌ها و لوسیون‌های برنزه‌کننده باشید.

به اندازه‌ٔ کافی نمی‌خوابید

همیشه بیدارباش بودن سلامتتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا کمبود خواب مزمن باعث بالا رفتن فشار خون، حمله‌های قلبی، سکته، چاقی و عارضه‌های دیگر می‌شود. محققان می‌گویند کم خوابیدن به اندازهٔ سیگار کشیدن به بدن آسیب می‌زند. حتی خواب بی‌کیفیت یا خوابی که دائم بیدار شوید و دوباره بخوابید می‌تواند سرعت رشد تومورها را افزایش دهد.

پیشگیری کنید: اگر روش‌هایی مثل خوردن شیر گرم، ورزش کردن در طول روز، و دوری از استرس و نگرانی را امتحان کرده‌اید و همچنان خواب خوبی ندارید، به یک پزشک مراجعه کنید؛ ممکن است شما دچار اختلال خواب یا همان آپنه شده باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط