اشتباهات والدین در مورد ایمنی صندلی ماشین کودک

اشتباهات والدین در مورد ایمنی صندلی ماشین کودک

صندلی خودرو جزئی اساسی از تجهیزات ایمنی برای کودکان است. توجه به نکات ایمنی و نصب درست صندلی خودرو کودک یکی از مواردی است که با وجود ساده به نظر رسیدن گاهی می‌تواند باعث بروز خطرهایی برای بچه‌ها شود و هر ساله کودکان زیادی در تصادفات رانندگی سراسر دنیا زخمی یا کشته می‌شوند. در این مطلب با برخی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که والدین در مورد صندلی ماشین کودک مرتکب می‌شوند و نحوه‌ٔ جلوگیری از آنها آشنا شوید.

استفاده نکردن مداوم از صندلی ایمنی کودک

کارشناسان بارها این جملات را پس از وقوع فاجعه از والدین پریشان‌حال شنیده‌اند: «فقط می‌رفتیم تا سر کوچه، گفتم کمربند نمی‌خواد دیگه!»، «بچه‌‌م از صندلی ایمنی ماشین بدش میاد!»، «گریه می‌کرد، برای همین من فقط یه لحظه از رو صندلیش بلندش کردم تا آروم شه!»

به یاد داشته باشید، یک بار وقفه می‌تواند باعث یک عمر پشیمانی شود، پس استفاده از صندلی ماشین کودک به طور مداوم و به شکل صحیح در هر حالت و شرایطی که دارید لازم و ضروری است. در واقع، استفاده از صندلی خودرو باید برای تمام کودکان در وسایل نقلیه خصوصی الزامی باشد، زیرا صندلی‌های ایمنی خطر مرگ یا صدمه‌ٔ جدی در اثر برخورد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. در مورد کریر نوزاد بیشتر بدانید.

استفاده از صندلی ماشین کودک قدیمی یا دست دوم

آن صندلی ماشین کودک آنلاینی که به یک دهم قیمت اصلی‌اش خریده‌اید ممکن است معامله‌ٔ خیلی خوب به نظر برسد، اما می‌تواند به قیمت زندگی فرزندتان تمام شود. همین حکم در مورد مدل قدیمی‌تر صندلی ماشینی که خواهرتان بعد از بزرگ شدن فرزندش به شما داد هم صدق ‌می‌کند. به‌طورکلی، کریر دست دوم یا صندلی‌های ماشین کودک دست دوم ممکن است مشکلات زیر را داشته باشند:

  • دفترچهٔ دستورالعمل‌های شرکت سازنده‌ را که برای نصب صحیح حیاتی است نداشته باشند.
  • فاقد برخی قطعات مهم باشند.
  • پلاستیک با کهنه شدن می‌تواند شکننده شود، بنابراین یک صندلی ماشین کودک خیلی قدیمی می‌تواند در تصادف شکسته شود.
  • درگیر یک تصادف بوده‌ باشند و یادتان باشد حتی آسیب‌های غیرقابل رؤیت نیز می‌تواند در عملکرد صندلی تأثیر بگذارند.
  • از استانداردهای ایمنی فعلی عقب باشند.
  • به خاطر طراحی نادرست تولید آنها متوقف شده و از بازار جمع‌آوری شده‌اند.

اما اگر مجبورید از صندلی دست دوم استفاده کنید، مطمئن شوید که:

  • کتابچه‌ٔ راهنمای شرکت سازنده را دارد یا با شرکت سازنده برای گرفتن یک نسخه‌ٔ جایگزین تماس بگیرید.
  • تمام اجزای آن سر جایش است؛ کتابچه‌ٔ راهنمای کاربر را نگاه کنید.
  • هرگز در یک تصادف جدی نبوده است.
  • برای جلوگیری از خطرات ناشی از کهنگی پلاستیک، در حالت ایده‌آل از صندلی‌های ایمنی با طول عمر کمتر از پنج سال و به طور قطع از صندلی‌های با طول عمر کمتر از ۱۰ سال استفاده کنید؛ معمولاً تاریخ انقضاء را می‌توانید جایی روی صندلی پیدا کنید.
  • همچنین تولید صندلی نباید متوقف شده باشد.

برگرداندن زودتر از موعد صندلی ماشین کودک به سمت جلو خودرو

بچه‌ها سرهای بزرگ و گردن نسبتاً ضعیفی دارند، بنابراین در یک تصادف شاخ به شاخ، سر كودک می‌تواند به طور ناگهانی و شدید به سمت جلو تكان بخورد و در نتیجه صدمات نخاعی ایجاد شود. به همین دلیل، تا هر زمان که ممکن است صندلی ماشین کودک را رو به سمت عقب اتومبیل نصب کنید. کارشناسان می‌گویند جهت صندلی ایمنی ماشین کودک خود را تا دو سالگی یا تا زمانی که او به حداکثر محدودیت قد و وزن برای نشستن رو عقب برسد، رو به عقب اتومبیل نگه دارید.

خارج کردن زودهنگام کودک از صندلی ایمنی ماشین یا بوستر

الزامی است که کودکان زیر سه سال در صندلی ایمنی ماشین کودک بنشینند. توصیه‌های کارشناسان برای سواری ایمن در اتومبیل بعد از سه سال نیز صریح است:

  • کودک شما باید تا زمانی که حداقل ۱۸ کیلوگرم وزن داشته باشد، یا تا زمانی که شانه‌های او دیگر زیر تسمه‌های صندلی جا نشود، در صندلی ایمنی ماشین کودک بنشینند.
  • فرزند شما باید از زمانی که وزن کودک به ۱۸ کیلوگرم می‌رسد و حداقل چهار سال دارد تا زمانی که قدش ۱۴۵ سانتی‌متر و حداقل هشت سال داشته باشد در اتومبیل در صندلی بالابر یا بوستر بنشیند.
  • اگر اتومبیل شما در صندلی عقب فقط کمربند روی کمر یا اصطلاحاً کمربند دونقطه‌ای دارد یا اگر وزن کودک شما بیشتر از محدودیت صندلی ایمنی یا صندلی بوستر باشد، می‌توانید جلیقهٔ سفر مخصوص صندلی اتومبیل را جایگزین صندلی ایمنی ماشین کودک یا بوستر کنید. راهنمای خرید کریر نوزاد و راهنمای خرید صندلی ماشین کودک را ببینید.

نصب غلط صندلی ایمنی ماشین کودک

صندلی ایمنی اگر اشتباه نصب شود کار خود را انجام نمی‌دهد. از جمله رایج‌ترین اشتباهات در مورد نصب صندلی ماشین کودک شامل محکم نکردن صندلی ایمنی و استفاده نکردن از نوع مناسب کمربند ایمنی برای ثابت کردن کودک در صندلی بوستر است. اطمینان حاصل کنید که صندلی‌ ایمنی کودک بیش از ۲/۵ سانت به جلو یا به چپ و راست نمی‌لغزد و بوستر با کمربند سه‌نقطه‌ای، یعنی روی شانه و کمر بسته می‌شود. راهنمای نصب صندلی ماشین کودک را ببینید.

بهتر است در صورت امکان از نوعی سیستم مهار چفت ‌و بستی استفاده کنید. طبق یک قانون درست، کلیهٔ صندلی‌های اتومبیل و وسایل نقلیهٔ ساخته‌شده از سپتامبر ۲۰۰۲ به بعد باید با سیستم لچ یا «چفت و بست‌های تحتانی برای کودکان» سازگار باشد. در این سیستم، صندلی کودک به وسیلهٔ دو محل بست در پایین به صندلی خودرو متصل می‌شود. همچنین قسمت بالایی صندلی کودک هم به وسیله یک قلاب به مکان تعبیه‌شده در صندلی خودرو متصل می‌شود. این سیستم، قلاب‌های قسمت فوقانی را که قبلاً در اتومبیل‌ها موجود بود با چفت‌های تحتانی که در قسمت عقب خودرو تعبیه می‌شوند، ترکیب می‌کند. برخی از خودروهای ساخته‌شده بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ نیز این سیستم را دارند. الزامی است که صندلی‌های دوحالته‌ (صندلی ایمنی کودک نوپا و صندلی بوستر) چفت‌های بالا و پایین هر دو را داشته باشند؛ بالابرها لازم نیست که با سیستم چفت و بست‌های تحتانی سازگار باشند.

یک نکتهٔ مهم دیگر این است که در صورت امکان صندلی ایمنی کودک خود را در قسمت میانی صندلی عقب قرار دهید، زیرا در آنجا او از تصادفات جانبی بهتر محافظت می‌شود. البته اگر بیش از یک کودک داشته باشید، فقط یکی از آنها می‌تواند در وسط بنشیند. اگر کودکتان در صندلی بالابر یا بوستر می‌نشیند و ماشین شما در قسمت میانی صندلی عقب فقط کمربند روی کمر دارد که برای صندلی‌های ایمنی مناسب است اما در مورد بوستر هرگز نباید به تنهایی استفاده شود، صندلی بوستر کودک را در یکی از دو طرف راست یا چپ صندلی عقب قرار دهید و او را با کمربند سه‌نقطه‌ای ببندید.

استفاده نکردن از گیره‌های نگهدارنده یا استفاده‌ٔ نادرست از آن

اگر مدل ماشین شما متعلق به قبل از سال ۱۹۹۶ است، احتمال دارد که کمربندهای سه‌نقطه‌ای قفل نشوند، یعنی محکم نیستند و مقداری آزادی حرکت دارند، مگر اینکه ماشین به طور ناگهانی توقف کند. این بدان معناست که برای ثابت نگه داشتن کمربند ایمنی و در نتیجه صندلی ایمنی کودکتان، در صورت تصادف به یک گیره‌ٔ نگهدارنده نیاز دارید که وسیله‌ٔ فلزی کوچکی شبیه یک گیره‌ٔ کاغذ بزرگ است.

بعد از اینکه صندلی کودکتان را با کمربند در جای خود محکم کردید، ببینید آیا می‌توانید آن را بیش از ۲/۵ سانتی‌متر به سمت جلو یا طرفین خودرو حرکت دهید یا نه. اگر می‌توانید، گیره را تقریباً یک سانتی‌متر بالاتر از سگک کمربند نصب کنید، نه در آن سمت دیگر صندلی که کمربندهای شانه و کمر را قبل از قرار گرفتن داخل بست به هم وصل می‌کند.

اگر گیره‌ٔ نگهدارنده‌ای را که همراه صندلی ایمنی کودک شما بوده است به اشتباه نصب کرده‌اید، با شرکت سازنده تماس بگیرید تا یک جایگزین سفارش دهید یا یک گیره‌ٔ جدید را از فروشگاه صندلی‌های ایمنی اتومبیل و سایر لوازم ایمنی خریداری کنید.

محکم نکردن کودک در صندلی ایمنی

برای اطمینان از اینکه تسمه‌های مهار یا کمربند پنج‌نقطه‌ای صندلی ایمنی به اندازه‌ٔ کافی تنگ هستند که کودک شما را در صورت بروز حادثه محکم نگه دارند موارد زیر را رعایت کنید:

  • تسمه‌ها را به دور بدن کودک ببندید و مطمئن شوید كه تسمه‌ها پیچ نخورده است. سپس از چفت جلوی صندلی ایمنی برای سفت کردن تسمه‌ها استفاده كنید. شما نباید قادر باشید که پارچه‌ٔ تسمه را با انگشتان خود بلند کنید.
  • چفت نگهدارنده‌ٔ پلاستیکی که دو تسمه را کنار هم نگه می‌دارد، تا سطح زیر بغل بالا بیاورید و بعد آن را قفل کنید. اگر چفت خیلی پایین باشد، کودک در صورت تصادف می‌تواند از صندلی خود به بیرون پرتاب شود.

متصل نکردن صندلی ایمنی به ماشین

بسیاری از والدین فرزندشان را در صندلی ایمنی می‌گذارند و تسمه‌های آن را می‌بندند اما خود صندلی را به اتومبیل وصل نمی‌کنند. این ممکن است نتیجه‌ٔ سردرگمی در مورد نحوه‌ٔ کار صندلی ایمنی یا صرفاً برداشتن صندلی ایمنی از یک اتومبیل به اتومبیل دیگر و فراموش کردن اتصال آن در زمانی پرمشغله باشد.

برای جلوگیری از این اشتباه، وقتی کودک خود را در صندلی ایمنی‌اش قرار می‌دهید، دو بار نگاه و بررسی کنید تا مطمئن شوید که صندلی محکم به ماشین متصل شده است. صندلی‌های ایمنی رو به جلو تسمه‌ای دارند که می‌توانید به یک بست در خودرو قلاب کنید. اتصال صندلی به ماشین محافظت بیشتری فراهم می‌کند و در صورت بروز تصادف، به جلوگیری از آسیب‌دیدگی سر و گردن کودکان کمک می‌کند. اگر ماشین قدیمی‌تری دارید که سیستم چفت و بست ندارد، شاید بتوانید آن را روی ماشین خود نصب کنید.

نگه داشتن کودک روی پایتان و توی بغل

وسوسه‌انگیز است که وقتی کودکتان در جاده قشقرقی گوش‌خراش به پا کرده است یا وقتی مسافت کوتاهی را از جایی به جای دیگر می‌روید و یا با دیگر دوستانتان در یک وسیلهٔ نقلیه سوار شوید، او را از صندلی ایمنی بیرون بیاورید و در آغوش خودتان نگه دارید. هرچند این کار ممکن است به نظرتان ایمن به نظر برسد و فکر کنید اگر اتفاقی بیفتد، شما فرزندتان را محکم نگه می‌دارید، اما حقیقت این است که حتی اگر شما کمربند خود را بسته باشید، فرزندتان می‌تواند با نیروی ناشی از برخورد از آغوش شما پرتاب شود و اگر شما بتوانید کمربند ایمنی را روی هر دوی شما ببندید، وزن شما می‌تواند روی فرزندتان بیفتد و در واقع او را به کام مرگ بفرستد. به همین تلخی!

پس هر قدر هم که کودک شما فریاد بکشد و هرچه دوستانتان اصرار کنند یا هرچه که سخت و پرزحمت باشد که وقتی می‌توانید با ماشین شخص دیگری بروید اتومبیل خودتان را ببرید، اما هرگز اجازه ندهید که فرزندتان سوار یک ماشین در حال حرکت باشد، مگر اینکه به شکل ایمن داخل یک صندلی ایمنی یا بالابر مناسب سن، ثابت‌شده و درست نصب‌شده قرار گرفته باشد.

اجازه دادن به دو کودک برای استفاده از یک کمربند

این کار را نکنید. آزمایشات تصادف نشان داده است که وقتی در اتومبیل یک کمربند ایمنی روی دو کودک بسته می‌شود، در صورت تصادف سرشان می‌تواند با نیروی بالقوه‌ کشنده‌ای به هم برخورد کند.

اجازه دادن به کودک برای نشستن در صندلی جلوی ماشین

اگرچه ممکن است کودک شما با ناله و التماس خواهش کند که در صندلی جلو بنشیند، اما بدون شک، صندلی ایمنی ماشین کودک در صندلی عقب امن‌ترین جا برای اوست. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند که تمام کودکان زیر ۱۳ سال هر بار که سوار ماشین می‌شوند، فقط در صندلی عقب بنشینند.

بنابراین، برای یک لحظه هم کودک خود را روی صندلی راننده نگذارید، حالا چه در جاده‌ای سرسبز و خلوت در نزدیکی جنگل‌های شمال باشید و چه گوشهٔ خیابان برای گرفتن یک عکس یادگاری! یادمان باشد بچه‌ها از این کار خوششان می‌آید و آن را تکرار می‌کنند، پس این کار غلط و نادرست را نکنیم.

توجه نکردن به ایربگ خودرو

اگر اتومبیل شما کیسه‌ٔ هوا یا ایربگ سمت مسافر جلو دارد، این دلیل دیگری برای نگه داشتن فرزندتان در صندلی عقب است. کیسه‌های هوا برای کاهش صدمات در بزرگسالان طراحی شده‌اند، اما هنگام باز شدن می‌توانند صدمات جدی به سر و گردن کودکان وارد کنند، به خصوص اگر صندلی ایمنی کودکتان رو به عقب اتومبیل باشد. برای اطلاع از اینکه ماشین شما کیسه‌ٔ هوا دارد یا نه، به دنبال برچسب هشداردهنده روی آفتاب‌گیر یا حروف SRS یا SIR روی داشبورد بگردید، یا کتابچه‌ٔ راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

اگر قرار دادن فرزندتان در صندلی جلو تنها گزینه‌ٔ شماست، برای مثال، اگر صندلی عقب پر است یا اگر ماشین شما دونفره است، بررسی کنید که آیا کیسه‌ٔ هوای ماشین شما دکمه‌ٔ خاموش و روشن دارد یا خیر. اگر چنین است، آن را غیرفعال کنید. اگر نه، یک دکمه با این هدف نصب کنید.

اگر نمی‌توانید کیسه‌ٔ هوای سمت مسافر را خاموش کنید و باید کودکی را در صندلی جلو به جایی برسانید، بزرگ‌ترین یا بلندقدترین کودک مسافر خود را در صندلی جلو بگذارید، او را در صندلی ایمنی مناسب قرار دهید و صندلی را تا آنجا که ممکن است از داشبورد دور کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط