۲۵ ماهگی: تغییر در رژیم غذایی و افزایش قد و وزن

۲۵ ماهگی: تغییر در رژیم غذایی و افزایش قد و وزن

فرزند دو سالهٔ شما در این هفته‌ها وارد سومین سال تولدش شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی ۲۵ ماهگی کودکتان آشنا شوید.

تغییر نیازهای رژیم غذایی

حالا وقتش رسیده است که تغییراتی در رژیم غذایی فرزندتان ایجاد شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که وقتی بچه‌ها دو ساله می‌شوند، می‌توانید با تأیید پزشک کودکتان چربی دریافتی‌ آنها را به کمتر از ۳۰ درصد از کالری‌های روزانه‌اش کاهش دهید.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که به طور تدریجی محصولات لبنی کم‌چرب را جایگزین محصولات پرچرب کنید. از پزشک متخصص اطفال در مورد دستورالعمل‌های مناسب برای فرزندتان سؤال کنید، چون بچه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

لازم نیست که مصرف چربی را با وسواس کنترل کنید و هرگز نباید چربی‌ها را به طور کامل حذف کنید، چون مغز و بدن در حال رشد فرزند شما برای رشد و تکامل مناسب به چربی‌های سالم نیاز دارد و بسیاری از لبنیات حاوی چربی منابع فوق‌العاده‌ای از کلسیم نیز هستند. برای بقیهٔ رژیم غذایی او، مقدار متعادلی از غلات سبوس‌دار، گوشت بدون چربی یا انواع لوبیا، میوه و سبزیجات برنامه‌ریزی کنید. 

به زودی فرزندتان شباهت بیشتری به یک بچهٔ بزرگ پیدا خواهد کرد، زیرا دست و پا و جثهٔ او شروع به بلندتر شدن می‌کند و نسبت‌های بدنی او شبیه به بزرگسالان می‌شود. او امسال حدود ۶ سانتی‌متر یا کمی بیشتر و یک کیلو و ۸۰۰ گرم افزایش قد و وزن خواهد داشت.

اگر گمان می‌کنید کودک شما اضافه وزن دارد، به جای اعمال محدودیت در رژیم غذایی‌اش، حتماً با پزشک او صحبت کنید. نیازهای تغذیه‌ای بچه‌ها متفاوت از بزرگسالان است، بنابراین دریافت مشاوره از یک متخصص مهم است.

نکتهٔ والدین: حرف زدن با کودک

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که والدینشان با آنها صحبت می‌کنند اغلب دایره‌ٔ واژگانی گسترده‌تری دارند. بنابراین زیاد با کودکتان صحبت کنید. علاوه بر صحبت‌های آرامش‌بخش و نوازشگرانه‌ای که با فعالیت‌های روزمرهٔ شما ارتباط دارد، حتماً در مورد موضوعات کمتر آشنایی که در کتاب‌ها یا کارتون‌ها وجود دارد و تغییراتی که در شکل زندگی یا کوچه و بازار اتفاق می‌افتد نیز با او و البته با در نظر گرفتن سن و شخصیت کودکتان صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط