۲۷ ماهگی: چپ‌دست یا راست‌دست

فرزند ۲۷ ماههٔ شما چپ‌دست است یا راست‌دست؟ در ۲۷ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی کودک ۲۷ ماههٔ خود آشنا شوید.

چپ‌دست و راست‌دست

کودکان زیر یک سال معمولاً از دست‌های خود به طور متناوب استفاده می‌کنند. در طول سال گذشته هم شاید متوجه شده‌ باشید که کودک نوپای شما برای کارهایی مانند غذا خوردن یا برداشتن اشیا شروع به ترجیح یک دست به دیگری کرده است. در سالی که در پیش دارید، استفاده از دست غالب بیشتر خواهد شد و احتمالاً به طور قطع می‌فهمید که فرزندتان چپ‌دست است یا راست‌دست ولی یادتان باشد هرگز کودک را مجبور به راست‌دست شدن نکنید.

برای اینکه بفهمید کودکتان راست‌دست است یا چپ‌دست، می‌توانید یک اسباب‌بازی را جلوی کودکتان نگه دارید و ببینید که از کدام دست برای رسیدن به آن استفاده می‌کند. ببینید هنگام غذا خوردن قاشقش را با کدام دست برمی‌دارد. دست غالب معمولاً قوی‌تر است و از چابکی بیشتری برخوردار است و این همان دستی است که او احتمالاً از آن در آینده استفاده خواهد کرد.

تعداد کمی از بچه‌ها نیز اصطلاحاً دودستی یا یکسان‌دست هستند، به این معنی که تا زمان رفتن به پیش ‌دبستانی یا دبستان از هر دو دست به طور یکسان استفاده می‌کنند. بعضی از بچه‌ها از دست غالب برای غذا خوردن و نوشتن استفاده می‌کنند اما برای پرتاب توپ از دست دیگر استفاده می‌کنند. چپ‌دستی یا راست‌دستی تا حد زیادی ژنتیکی است و در هر ۱۰ نفر تنها حدود یک نفر چپ‌دست است، اما اگر هر دوی والدین چپ‌دست باشند احتمالی ۵۰ درصدی وجود دارد که فرزندشان نیز چپ‌دست باشد.

سعی نکنید ترجیح ذاتی فرزند خود را تغییر دهید. واداشتن کودک برای استفاده از دست غیرغالب می‌تواند درماندگی زیادی ایجاد کند و انرژی‌ای را مصرف می‌کند که می‌تواند صرف بهبود مهارت‌ها و یادگیری‌های دیگر شود.

نکتهٔ والدین: ایمن کردن خانه

وقتی کودک شما بزرگ‌تر و چابک‌تر می‌شود، برای ایمن کردن خانه باید همه چیز را دوباره بررسی کنید. برخی از این موارد به شکل زیر است:

ایمن کردن حمام: برخی از موارد خطرساز برای بچه‌های کنجکاو، وسایل توی حمام و دستشویی، مثل سشوار و وان آب است. برای اطلاعات بیشتر مطلب ایمن‌سازی سرویس بهداشتی را نگاه کنید.

کشوها و وسایل توی کشو: یکی دیگر از خطرهای تهدیدکننده برای این کاوشگران پرتحرک، کشوهایی است که انگشتان دست می‌تواند در آنها گیر کند یا اشیای تیز توی کشوهاست. برای پیشگیری از خطرات کشوها می‌توانید یک سری قفل کودک جدید برای کودکان بزرگ‌تر و با ارتفاع بالاتر برای کشوها تهیه کنید.

مواد شوینده و سموم: مواد پاک‌کننده و سموم را هم از دسترس کودک خارج کنید. کمک‌های اولیه در صورت سوختگی و مسمومیت کودک را بدانید.

ایمن‌سازی کف خانه: کودکان خردسال پرمشغله بیشتر روی جایی که می‌خواهند به آن بروند تمرکز می‌کنند تا آنچه سر راهشان است و پادری، هر نوع فرش‌ کوچک، اسباب‌بازی‌ها و سایر چیزهایی که خطر گیر کردن پا به آنها وجود دارد را از کف خانه بردارید. زیر فرش‌های لیزی که نمی‌توانید جمعشان کرد هم ترمز فرش بگذارید.

جعبهٔ کمک‌های اولیه: مطمئن شوید که در جعبه‌ٔ کمک‌های اولیه برای درمان خراش‌ها و زخم‌های اجتناب‌ناپذیر، به اندازهٔ کافی بانداژ، پماد و در دلتان هم بوسه‌های تسلی‌بخش دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط