۲۸ ماهگی: دوزبانه شدن

فرزند ۲۸ ماههٔ شما در حال رشد و بزرگ‌تر شدن است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند خود در ۲۸ ماهگی آشنا شوید.

دوزبانه شدن

از آنجا که فرزند شما خیلی سریع در حال یاد گرفتن زبان فارسی است، شاید فکر کنید حالا وقتش است که او را با سایر زبان‌ها نیز آشنا کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان در سال‌های اول زندگی زبان‌های خارجی را آسان‌تر یاد می‌گیرند، زیرا مغز آنها با شدت هرچه تمام‌تر در حال ایجاد اتصالات عصبی یا سیناپس‌های جدید است. آنها به معنای واقعی کلمه می‌توانند تمام صداهای منحصربه‌فرد یک زبان خارجی را بهتر از یک نوجوان یا بزرگسال بشنوند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که در خانواده‌های دوزبانه رشد می‌کنند، در هر کدام از این دو زبان دایره‌ٔ واژگانی کوچک‌تری دارند، اما مجموع کلماتی که آنها می‌دانند تقریباً برابر با بچه‌های تک‌زبانه است و نشان داده شده که دوزبانه ‌بودن، مزایای شناختی پایداری دارد.

نکته این است که بهترین راه برای فرزندتان جهت یادگیری یک زبان از طریق گفت‌وگو با یک سخنور بومی آن زبان است و پخش و شنیدن فایل‌های صوتی یا کلاس‌های هفتگی کمتر مؤثر هستند، زیرا مشاهده‌ٔ چهره‌ به‌ چهره و تکرار است که به مغز بیشترین کمک را در یادگیری زبان می‌کند. همچنین فرزند شما در صورت تداوم قرارگیری در معرض یک زبان، احتمال بسیار بیشتری برای حفظ و به یاد داشتن آن زبان خواهد داشت.

رفتن به کلاس زبان انگلیسی فقط از دو تا چهار سالگی باعث نمی‌شود فرزندتان در ۱۸ سالگی در این زبان استاد باشد. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی اگر کودک هرگز بر آن زبان مسلط نشود، این کار ممکن است باعث تقویت اتصالات عصبی مغز شود.

اگر ایده‌ٔ قرار دادن کودک خود در معرض زبانی دیگر را دوست دارید، ترجمهٔ کتاب‌های محبوب کودکان به آن زبان را پیدا کنید تا با هم بخوانید و اگر یکی از افراد مورد اعتماد شما یا پرستار کودکتان دوزبانه است، او را تشویق کنید تا با فرزندتان به آن زبان صحبت کند.

در مورد نقش مطالعه در تربیت کودک دوزبانه بدانید.

نکتهٔ والدین: کمی استراحت

برای والدین کودکان غیرمعمول نیست که ناگهان متوجه شوید که حتی با دوستانتان که فرزندی ندارند یا ازدواج نکرده‌اند هم مدام و به طور انحصاری حول محور کودکتان صحبت می‌کنید. یادتان باشد توجه به زندگی خودتان هم مهم است، پس با ترتیب دادن برخی کارها برای خودتان کمی استراحت کنید:

  • زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید.
  • کمی باغبانی کنید.
  • کتاب بخوانید.
  • فیلم ببینید.
  • تئاتر بروید.
  • دوچرخه‌سواری کنید.
  • در مورد ثبت‌نام در کلاس‌های یوگا یا یک کلاس ورزشی فکر کنید.
  • با رفتن به یک شام یا ناهار بیرون از خانه با دوستان یا همسرتان و بدون حضور بچه‌ها، ذهن و مغز خود را کمی آرام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط