۲۸ ماهگی: دوباره و دوباره خواندن

در ۲۸ ماهگی کودکان چه اتفاقاتی می‌افتد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در ۲۸ ماهگی‌اش آشنا شوید.

دوباره خواندن

خواندن دوباره و دوباره‌ٔ یک کتاب، به کودکان خردسال احساس آرامش و دلگرمی می‌دهد. در دنیایی مملو از ناشناخته‌ها آنها شخصیت‌ها و موضوع داستانی آشنا را مثل یک پناهگاه و مأمن می‌بینند. اما خواندن مجدد فواید شناختی و زبانی نیز دارد.

خواندن مجدد یک کتاب به کودک شما کمک می‌کند تا کلماتی را که می‌شنود با عکس‌هایی که می‌بیند، مرتبط کند. این کار نوع مهمی از پیش‌خواندن است که طی چند سال آینده و وقتی خواندن را یاد گرفت، مهارت مفیدی خواهد بود.

شنیدن دوباره و دوبارهٔ همان جملات همچنین به او کمک می‌کند دستور زبان آنها را رمزگشایی کند. کودکتان وقتی صفحه را ورق می‌زنید و او قسمت بعدی داستان را می‌بیند، اعتماد به نفس زیادی پیدا می‌کند، چون می‌داند که چه اتفاقی پیش رو دارد و باید منتظر چه چیزی باشد!

به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند کدام کتاب خوانده شود. اگر همان کتاب محبوب همیشگی است، بی‌حوصلگی خود را پنهان کنید و یک بار دیگر آن را بخوانید و به این فکر کنید که بیشتر کتاب‌های کودکان در این سن زیاد طولانی نیستند. او حتی ممکن است بخواهد یک داستان را چند بار در همان زمان و پشت سر هم بشنود. با بازدیدهای مرتب از کتابخانه‌های کودکان، طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها را در خانه داشته باشید تا کتاب‌های جدیدی پیدا کند یا مجموعه کتاب‌های محبوب خودش را بزرگ‌تر کند.

در مورد آموزش خواندن به کودکتان بدانید.

نکتهٔ والدین: یشگیری از مخالفت‌های غیرضروری

در مورد بچه‌ها‌ی خردسال و حتی پیش‌دبستانی، نبرد با والدین بر سر قدرت می‌تواند زیاد و هر لحظه به دلیلی اتفاق بیفتد. فرزند شما در حال یادگیری اعمال اراده و ترجیحات خود است و همچنین این روزها خیلی زود احساس کلافگی و درماندگی پیدا می‌کند، پس به جای هر کاری تمرکزتان را روی موضوعات مهم بگذارید و مسائل کوچک و بی‌اهمیت یا مواردی را فعلاً مهم نیستند و نمی‌توانید در آن حرفتان را به کودک بقبولانید نادیده بگیرید، چون اگر هشیار نباشید، ممکن است دائم درگیر کشمکش و دعوا با کودکتان شوید.

بنابراین، محدودیت‌ها و انتظارات خود را به روشنی برای کودک مشخص کنید و تصمیم بگیرید به کدام قوانین برای شما مهم‌تر از دیگر موارد است. به عنوان مثال، ممنوعیت زدن دیگران یا ممنوعیت پرت کردن خوراکی‌ها از روی میز که قوانین مهمی هستند و باید به طور مداوم تکرار و اعمال کنید و از همه‌ٔ اشخاصی که از فرزندتان مراقبت می‌کنند هم بخواهید طبق تصمیم شما روی آنها اصرار کنند. اما از موارد و چیزهایی مثل تعداد سبزیجاتی که فرزندتان در هر وعدهٔ غذایی می‌خورد، چشم‌پوشی کنید، چون شما نمی‌توانید یک کودک را مجبور به خوردن غذاهای خاصی کنید و این موردی است که ارجحیت ندارد!

مطالب مشکلات تربیتی کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط