۲۹ ماهگی: درک دستور زبان

فرزند شما حالا در گذر از ۲۹ ماهگی و ورود به ماه ۳۰ زندگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک ۲۹ ماهه آشنا شوید.

درک دستور زبان

یک بچه‌ٔ ۲۹ ماهه هر روز تعداد زیادی کلمات جدید را به همراه معانی آنها می‌آموزد. تا ۲۴ ماهگی، مغز کودک سریع‌تر از هر زمان دیگری صداهای جدید را پردازش می‌کند ولی با این حال، کنار هم چیدن آنها به شکلی بی‌نقص از لحاظ دستوری، داستان دیگری است. یادگیری پیچیدگی‌های زبان زمان می‌برد.

لازم نیست دستور زبان صحیح را به یک بچه‌ٔ دو ساله آموزش دهید، چون خوشان بین سن دو و سه سالگی، استفاده‌ٔ صحیح از افعال، ضمایر، حروف اضافه و سایر جزئیات زبان را به طرز شگفت‌آوری تنها با گوش دادن و تمرین کردن یاد می‌گیرند. قالب و الگوی کلمات و عبارات به طور خودکار توسط مغز طبقه‌بندی و برای ارجاع در آینده ذخیره می‌شود. از جمله تغییرات مهیجی که می‌توانید در سال آینده منتظرشان باشید شامل استفاده از ضمایر درست، مثل استفاده از ضمیر «من» به جای نامش، افزودن علامت جمع، مثل اسباب‌بازی‌ها، سگ‌ها و آدم‌ها، استفاده از صفت‌ها، مثل سگ مهربون، استفاده از زمان فعل‌هاست. اما این انتظار را هم داشته باشید که اشتباهات دستوری و قاطی کردن‌ها زمان افعال برای مدتی ادامه داشته باشد.

در مورد خواندن و نوشتن در کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: پیشگیری از حوادث

اینکه در هفت روز هفته و ۲۴ ساعته شبانه‌روز در مورد کودک خردسال خود هوشیار و گوش به زنگ باشید، خسته‌کننده و حتی فرساینده است. اما بچه‌های یک و دو ساله، به ویژه در مقابل حوادثی مانند غرق شدن و خطر خفگی و مسمومیت آسیب‌پذیر هستند.

بیشتر این حوادث هم نه به دلیل مراقب نبودن والدین، بلکه به دلیل حواس‌پرتی یک لحظه‌ای آنها رخ می‌دهند. بنابراین، به ویژه در ساعت‌هایی که اضطراب زیاد است، بیشتر احتیاط کنید، یعنی هنگام عجله‌ برای بیرون رفتن از خانه، در مهمانی‌ها، در مسافرت، زمانی که مهمان دارید یا وقتی دیرتان شده است.

کمک‌های اولیه برای نجات کودک بالای یک سال از خفگی را یاد بگیرید و احیای قلبی تنفسی کودک بزرگ‌تر از یک سال را بلد باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط