۳۰ ماهگی: بازی حافظه

فرزند شما در ماه ۳۰ زندگی قرار دارد و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک در ۳۰ ماهگی آشنا شوید.

بازی حافظه

کودک شما در این سن چه چیزهایی را می‌تواند به خاطر بسپارد؟ هر روز چیزهای بیشتر و بیشتری را! او در حال آموختن روشی برای فکر کردن است که بازنمایی فضایی یا تفکر نمادین نامیده می‌شود. بازنمایی فضایی اساساً به این معنی است که او می‌تواند چیزهایی را در «چشم ذهن» خود ببیند. هنگامی که تجربه و عادت، اتصالات عصبی جدیدی را در مغزش ایجاد می‌کند، او توانایی بیشتری در فراخوانی این تصاویر ضبط شده پیدا می‌کند. به عنوان مثال، شکل یک عروسک گمشده، مسیر خانهٔ مادربزرگ، بستنی یا کیکی که روز گذشته در مهمانی خورد.

با پرسیدن سؤالاتی دربارهٔ چیزهایی که می‌داند به کودکتان کمک کنید مسیر جادهٔ حافظه را در مغز خود روشن و صاف کند. مثلاً از او بخواهید جزئیات را به خاطر آورد: «بستنی وانیلی خوردی یا شکلاتی؟» عصرها هم اتفاقات روز خود را با هم مرور کنید و مثلاً بپرسید: «و بعدش چیکار کردیم؟»

نکتهٔ والدین: آشتی با حمام

اگر کودک شما هم حمام را دوست ندارد، می‌توانید حمام رفتن را به زمانی برای تحکیم پیوند عاطفی، استراحت و بازی تبدیل کنید. انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌ یا ظروف پلاستیکی ساده تهیه کنید تا فرزندتان بتواند آنها را در آب فرو ببرد، با آنها آب بریزد و بازی کند. اما گاهی اوقات حتی بچه‌هایی که از حمام کردن لذت می‌برند تقریباً یک شبه ممکن است از حمام بدشان بیاید. اگر کودک شما ناگهان از حمام ترسیده است یا دیگر آن را دوست ندارد می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • با هم حمام کنید و او را در آغوشتان نگه دارید تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد.
  • ایستادن زیر دوش را امتحان کنید. برخی از بچه‌ها ایستادن زیر «باران» دوش را دوست دارند.
  • حمام حباب را آزمایش کنید. حباب‌ها ممکن است حواس کودک را از ترسش منحرف کنند و اگر به حد اعتدال استفاده شوند مشکل لیز خوردن ایجاد نمی‌کنند.
  • وسایل حمام طراحی‌شده برای کودکان را بخرید. داروخانه یا فروشگاه اسباب‌بازی‌ ممکن است صابونی داشته باشد که از یک قوطی بیرون پاشیده می‌شود، یا نوعی ماژیک که می‌توانید با آن روی وان نقاشی بکشید و به راحتی شسته می‌شود.
  • از مقدار حداقلی آب استفاده کنید. بعد که ترسش برطرف شد، به مرور زمان و افزایش سطح راحتی فرزندتان، مقدار آب وان را بیشتر کنید.

در مورد ایمنی حمام کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط