۳۲ ماهگی: درک کردن زمان

این هفته نیز یکی از هفته‌های ماه ۳۲ زندگی کودکتان است. در این مطلب با بخشی از رفتارهای یک کدوک در ماه ۳۲ زندگی‌اش آشنا شوید.

درک زمان

کودک خردسال شما در ۳۲ ماهگی هنوز نمی‌تواند ساعت را بخواند و بفهمد، اما درکی ابتدایی از مفهوم زمان دارد. او حالا می‌داند که دیروز به معنای گذشته و فردا به معنای آینده است، اما برای او دیروز ممکن است به چیزی که صبح امروز یا هفتهٔ گذشته اتفاق افتاده، اشاره داشته باشد.

راهکار کودک برای نشانه‌گذاری و تشخیص زمان عمدتاً از طریق روال قابل پیش‌بینی برنامه‌های رومزه‌ٔ اوست که این کار علاوه بر ایجاد حس امنیت در او، دلیل دیگری بر اهمیت داشتن برنامه‌های روتین است. به عنوان مثال، او می‌داند که وقتی ظهر به آشپزخانه می‌روید، تقریباً وقت ناهار است و بعد از ناهار به پارک خواهد رفت و بعد هم چرت بعدازظهرش را می‌زند.

شما می‌توانید برای باز کردن بیشتر مفهوم زمان در گفت‌وگوهای خود از اشاره کردن به زمان استفاده کنید. مثلاً بگویید: «تا ۵ دقیقهٔ دیگه می‌ریم»، «درست بعد از ناهار می‌ریم»، «بعد از دو تا خواب شب دیگه، می‌ریم خونهٔ مامان‌بزرگ». اگرچه فرزندتان این چهارچوب‌های زمانی را دقیقاً مثل شما درک نمی‌کند، چون این توانایی اغلب تا کلاس دوم یا سوم ابتدایی به دست نمی‌آید اما شما به او کمک می‌کنید تا به این مفاهیم عادت کند و البته نه به شکلی سفت و سخت!

نکتهٔ والدین: شستن دست‌ها

شاید شما هم متوجه شده‌اید که کودک خردسال شما هر روز کثیف‌تر از قبل است. کودک فعال و کنجکاوتان چیزهای زیادی را می‌یابد که باید وارسی کند. پس حالا زمان خوبی برای آموزش شست‌وشوی صحیح دست‌هاست. انجام این کار قبل از هر وعدهٔ غذایی را به یک عادت تبدیل کنید. یک چهارپایهٔ کوتاه و ایمن زیر روشور دستشویی بگذارید تا کودکتان راحت به شیر آب برسد. صابون جامد قالبی برای استفاده‌ٔ دست‌های کوچک بچه‌ها راحت‌تر از صابون مایع پمپی است.

یادتان باشد به کودک یاد بدهید که بعد از خیس کردن دست‌ها و آغشته کردن آنها با صابون شیر آب را ببندد. در حین مالدین دست‌ها به یکدیگر برای شستن، یک آهنگ مخصوص، مثل آهنگ «تولدت مبارک» انتخاب کنید که کودکتان آن را بلد است و حداقل ۲۰ یا ۳۰ ثانیه هم خواندنش طول می‌کشد، سپس آن را بخوانید تا کودکتان به خوبی متوجه شود که تا چه مدت بعد از زدن صابون به دست‌هایش باید آنها را به هم بمالد و تمام انگشت‌ها و کف دستش را بشوید. خودتان هم مطمئن شوید او دست‌هایش را برای مدت کافی می‌شوید.

در مورد آموزش شستن دست به کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط