۳۳ ماهگی: خواندن شعر و کتاب داستان

۳۲ ماهگی کودک شما تمام شده و او حالا وارد ماه ۳۳ زندگی‌اش خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی و رفتار یک کودک در ماه ۳۳ زندگی‌اش آشنا شوید.

شعر، قافیه و کتاب شعر

یک راه خیلی خوب برای تقویت مهارت زبانی فرزندتان استفاده از شعر برای آموختن وزن و قافیه است. بازی با کلمات و قافیه‌سازی، درک فرزندتان از تفاوت‌های ظریف بین کلمات را افزایش می‌دهد و به یادگیری واژگان جدید نیز کمک می‌کند. بازی ردیف و قافیه به تقویت حافظهٔ شنیداری، که یکی از مهارت‌های مهم آمادگی برای شروع ‌خواندن یا پیش‌نیاز خواندن به شمار می‌رود و نیز، درک ضرب‌آهنگ یا ریتم کمک می‌کنند. همچنین تصویر کلمات که در کتاب‌های معروف اشعار کودکانه ترسیم شده است،‌ برای بچه‌ها هم جذاب و هم آشنا می‌شود. مزیت آخر و مهم این است که خواندن شعرهای کودکان به صورت معمولی و با آواز، به فرزندتان نشان می‌دهد که کلمات چقدر می‌توانند هم خنده‌دار و هم جالب باشند.

برای اطلاع بیشتر در مورد عبارت پیش‌نیاز خواندن می‌توانید بدانید مرحلهٔ پیش‌نیاز خواندن که معمولاً از شش ماهگی تا شش سالگی طول می‌کشد، شامل یادگیری سیستم صوتی زبان و آگاهی به متن چاپی روی کاغذ، مثل وجود رابطه بین حروف الفبا، صداها و معنای داستان‌هایی است که برای کودک خوانده می‌شود.

کتاب‌های داستان کودکان که واژگان آنها ساده اما قافیه‌ها کاملاً دقیق و موزون هستند و حالت شعرگونه دارند یک انتخاب خوب است. علاوه بر کتاب داستان‌های شعرگونه، کتاب‌هایی از اشعار کودکانهٔ قدیمی یا کتاب شعر کودک هم پیدا کنید و با هم آنها را بخوانید. انواع مختلفی از این کتاب‌ها وجود دارد که شامل شعرهایی درباره‌ٔ شمردن، شعرهایی همراه با بازی انگشتی و شعرهایی که زبان‌ شعرگونهٔ خنده‌داری دارند. همچنین خواندن شعرهای کودکانه‌ٔ معروف به صورت آواز که بسیاری از همان مزایا را دارد، بسیار خوب و مناسب هستند.

مطلب مادرشو در مورد کتابخوانی شاد برای کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: خستگی 

شما هم در انتهای یک روز احساس می‌کنید که تمام توان ذهنی‌تان مصرف شده است؟ یک راه بازیابی و تجدید انرژی، ارزیابی مجدد وقت آزادتان است. ببینید آیا کار غیرضروری یا ناسالمی وجود دارد که بتوانید از زندگی روزمره‌ٔ خود حذف کنید. به عنوان مثال، شایدحالا که فرزندتان بزرگ‌تر است بخواهید شب‌های کمتری در جلسات یا گروه‌های مربوط به بچه‌ها شرکت کنید.

از خودتان بپرسید که آیا عادت‌های ناآگاهانه‌ای دارید که چون حالتان را خوب نمی‌کنند، بتوانید کنارشان بگذارید. کارهایی مثل لم دادن بی‌هدف جلوی تلویزیون تا زمان خواب یا تمیز کردن خانه به صورت بی‌اختیار و ناخودآگاه را کمتر کنید و کارهای جدیدتر را امتحان کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط