۳۴ ماهگی: درک اعداد

فرزندتان طی این هفته‌ها در ماه ۳۴ زندگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی کودکان در ماه ۳۴ آشنا شوید.

درک اعداد

کودک ابتدا قادر است وقتی یک عدد از چیزی وجود دارد و وقتی بیش از یک عدد از آن چیز وجود دارد تشخیص دهد، اما نمی‌داند این بیشتر از یکی، دو تاست یا شش تا! همچنین تا دو سالگی، کودک می‌تواند تا دو بشمارد و تا سه سالگی، قادر به شمردن تا سه است، اما اگر بتواند تا ۱۰ بشمارد، احتمالاً نوعی به‌یادسپاری طوطی‌وار است. بچه‌ها در این سن هنوز به طور واقعی قادر به درک و شناسایی اعدادی که نام می‌برند نیستند.

بهترین راه برای آماده کردن فرزندتان برای یادگیری مهارت‌های ریاضی در آینده، نه آموزش شمارش اعداد و جمع زدن آنها، بلکه گنجاندن مواردی است که دربرگیرندهٔ معرفی عددها در اتفاقات معمولی و زندگی روزمره‌ٔ کودک باشد. به عبارت دیگر، همان‌طور که خواندن و نگاه کردن به کتاب در پیشرفت مهارت خواندن کودکان کمک می‌کند و می‌تواند مهارت پیش‌نیاز خواندن باشد، همان‌طور هم وقتی راه می‌روید و قدم‌هایتان را جلوی او می‌شمارید یا وقتی بازی می‌کنید و شما لگوها را می‌شمارید، در واقع در حال معرفی مفهوم شمردن و اعداد به کودک هستید. شما همچنین می‌توانید پازل‌هایی تهیه کنید که قطعات آنها به اشکال مختلف دایره، مربع و مثلث باشد، چون شناسایی این اشکال نوع و شکل دیگری از مهارت پیش‌نیاز خواندن است.

نکتهٔ والدین: تعقیب کودک فراری یا دنبال‌بازی

والدین عاشق کودکانشان هستند، اما چرا وقتی این‌قدر کودکتان را دوست دارید، او آغوش و بوسه‌های شما را رد می‌کند؟ گاهی بچه‌های خیلی فعال دوست ندارند یک‌جا بنشینند، حتی برای آغوش و نوازش، مگر اینکه خیلی خسته باشند. برای برخی از بچه‌های دیگر هم، رد کردن آغوش راهی برای اعلام جدایی و استقلالشان است. پس اصلاً احساس طرد شدن نکنید و کودک را وادار به پذیرفتن اجباری آغوشتان نکنید. فرزندتان وقتی به دلگرمی و تسلی نیاز داشته باشد، ودش همچنان به شما پناه خواهد آورد.

اما شما می‌توانید یک بازی ترتیب دهید. مثلاً وقتی شرایط مساعدتر باشد و زمان بازی است، یک بازی تعقیب و گریز یا دنبال‌بازی ترتیب دهید تا ببینید که بعد از یک تعقیب و گریز دلچسبتان، او با خنده و شادی به آغوش مهربان شما خواهد دوید. امتحان کنید لذت ببرید!

در مورد ویژگی‌های سبک‌های فرزندپروری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط